Weerstand in de organisatie? Richt je op de ‘what’s in it for me’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Als organisatie word je voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, kansen en externe invloeden. Door technologische vooruitgang, andere wetgeving of behoefte aan continue verbetering word je gedwongen om je processen of dienstverlening aan te passen.

Besluiten hierover worden vaak genomen van hogerhand, terwijl de uitvoer wordt belegd lager in de organisatie. Dit gaat dikwijls gepaard met weerstand. Mensen zijn geneigd om vast te houden aan bekende patronen. Een verandering roept daardoor al snel tegenzin op. Dit kan frustrerend zijn en een veranderproces vertragen. Daarom behandelen we in dit blog een krachtige manier om draagvlak te creëren en weerstand te verminderen; door de ander centraal te stellen en te begrijpen wat hem of haar motiveert.

‘What's in it for me?’
Mensen zijn van nature geneigd om alleen iets te doen waar ze zelf baat bij hebben. Daarom willen ze weten hoe een verandering hun leven, werk en toekomst zal beïnvloeden. En wat de verandering hen oplevert; ‘what’s in it for me?’. Bij veranderingsprocessen speelt empathie daarom een grote rol. Luisteren, begrip tonen en rekening houden met de behoeften van werknemers. Proberen hun perspectief te begrijpen zonder in de verdediging of actiestand te springen.

Lees ook eens ons blog ‘Gelukkig hebben we weerstand’ over het belang van weerstand en het indrukken van de juiste knoppen.

Individuele motivaties begrijpen
Om effectief te kunnen reageren op de vraag ‘what's in it for me?’, moet je individuele motivaties echt begrijpen. Dus niet alleen de generieke voordelen benoemen voor de organisatie of afdeling. Maar een medewerker juist laten inzien waarvoor ze het doen en wat het hen oplevert, als individu.

Ga met hen in gesprek en bespreek wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, wat je van hen verwacht. Bespreek wanneer ze welke informatie van je krijgen, wat hun invloed is, hoe ze kunnen bijdragen. En maak duidelijk waarvoor je het doet, wat het hen gaat opleveren. Maak duidelijke afspraken met elkaar en kom daar ook steeds op terug, zoals we ook al hebben beschreven in onze whitepaper ‘Klantdenken en het brein’.

Door transparant te communiceren en te luisteren naar de verwachtingen van medewerkers kan je weerstand verminderen.

Maak het persoonlijk
Persoonlijke communicatie is tijdens veranderprocessen enorm belangrijk. Zo laat je zien dat je de belangen van medewerkers begrijpt en serieus neemt. Als projectleider kun je veel weerstand verminderen door zelf het gesprek aan te gaan met medewerkers die weerstand ervaren. Maar het is ook belangrijk dat projectmanagers, opdrachtgevers en stuurgroepleden hun betrokkenheid laten zien binnen de organisatie. Door vragen te stellen en medewerkers aan te moedigen hun zorgen te uiten. Juist als iemand met meer verantwoordelijkheid naar hen luistert en empathie toont, voelen mensen zich gehoord.

Je kunt zorgen voor een gevoel van betrokkenheid en vertrouwen door medewerkers echt te betrekken bij de veranderingen. Benoem niet alleen hoe de verandering van invloed zal zijn op individuele rollen, taken en doelstellingen en welke voordelen de verandering zal hebben op hun werk. Maar laat ze actief deelnemen aan het vormgeven van de verandering. En geef erkenning voor hun bijdragen en inspanningen. Zo krijg je betrokken medewerkers en betrokken medewerkers zorgen voor draagvlak.

Wil je nog meer concrete tips voor het creëren van draagvlak? Lees dan ons blog ‘10 stappen voor meer draagvlak’.

Samenwerken naar één doel
Bij veel projecten is het doel voor de mensen die het project leiden heel duidelijk, maar voor de uitvoerders en gebruikers een stuk minder. Doordat je je hebt ingeleefd in je medewerker, kun je een doel bepalen wat hen ook aanspreekt. Probeer dus het collectieve doel toe te spitsen op het individu. Als het doel duidelijk is, kunnen medewerkers zich ook hieraan gaan verbinden. Leg het ze niet op, maar zorg dat je het project echt samen gaat doen.

Door nadrukkelijk te kijken naar ‘what’s in it for me?’ voor de medewerker voorkom je weerstand en tegenwerking. Een win-win situatie voor iedereen! Weten hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Bron: BE Impulse, Foto: BE Impulse