Top 3 meest gestelde vragen en antwoorden van de afgelopen 5 jaar

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

5 jaar BE impulse is 5 jaar aan advies, ondersteuning en het beantwoorden van vragen. Om ons jubileum te vieren delen we de meest gestelde vragen van onze klanten door de jaren heen. En, nog belangrijker, voorzien we je van onze antwoorden. In dit blog onze 1e top 3 vragen en antwoorden.

1.Hoe kunnen we klantreizen gemakkelijk implementeren in onze processen?Dit doe je door het proces opnieuw te bekijken vanuit klantperspectief. Probeer je echt in te leven in de klant en te denken als de klant. Leer door een andere bril naar je klantprocessen te kijken door de ‘interne’ beperkingen los te laten. Kijk bijvoorbeeld waar de grootste knelpunten zitten vanuit het perspectief van de klant. Dit is lastig, dus begin klein; los de grootste struikelblokken op of pak de quick wins.

Daarnaast kun je natuurlijk in gesprek gaan met je klanten. Vraag hoe zij de klantreis ervaren en wat zij van de verbetering vinden. Je hoeft het niet meteen perfect te doen. Maar ga vooral voor een proces van continu verbeteren en het verankeren van duurzame verbeteringen in het proces. Een laatste tip: laat je niet beperken door systeem of procesuitdagingen, maar kijk met een frisse blik naar de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden.

Weten hoe je als corporatie de klant echt centraal zet? We schreven er een blog over.

2. Gebruiken we onze systemen wel goed of volledig? Of moeten we overstappen naar iets anders?
Wij beginnen ieder vraagstuk met het goed in kaart brengen van het gebruik van je bestaande applicaties en systemen. Alleen vandaaruit kun je verder. Gebruik je deze goed en zoals ze zijn bedoeld? Haal je echt alles uit wat erin zit? Ondersteunt de applicatie het proces voldoende? Soms kunnen verschillende applicaties hetzelfde stukje proces ondersteunen. Dan is het goed om te kijken naar wat het beste past bij jouw organisatie.

Door goed en slim naar je huidige applicaties te kijken kom je vanzelf de quick wins en snelle verbeteringen tegen. Soms hebben collega’s jaren geleden een trucje geleerd in een systeem, maar kan het veel efficiënter. We kijken samen naar de verspillingen in het gebruik en de kansen die er zijn in bestaande applicaties. Zonder meteen grote selectietrajecten en implementaties te bewerkstelligen.

Daarnaast geven we veel trainingen voor verschillende applicaties, zoals CRM, ERP en testtools. En verzorgen we procestrainingen. Hierdoor zorgen we ervoor dat we de kennis achterlaten om de applicaties optimaal te gebruiken binnen je proces.

3. Hoe zorg je voor een soepele transitie naar de cloud?
Omdat we het hebben over het verplaatsen en/of vervangen van bestaande systemen, zijn aanpassingen in je processen nodig. Zo moeten software en hardware opnieuw geconfigureerd worden, moeten veiligheidsmaatregelen geïmplementeerd worden en moet voldoende draagvlak gecreëerd zijn.

Zorg allereerst voor een gestructureerde aanpak, heldere communicatie en duidelijke samenwerking tussen alle betrokken partijen. Begin bij het begin en evalueer het huidige applicatielandschap, kosten, beveiligingsvereisten en eventuele beperkingen. Vervolgens bepaal je de beste cloudstrategie. Door een routekaart te maken leg je uitgangspunten vast omdat de juiste verwachtingen te scheppen. Voor zowel de organisatie als eventuele huurders.

Neem de volgende stappen:
1. Kijk naar het huidige applicatielandschap en breng dit in kaart.
2. Neem het onder de loep, zorg dat je het applicatielandschap kent en weet waar de koppelingen en integraties liggen. Bepaal vervolgens wat de belangrijkste applicaties zijn. Zorg dat je deze als eerste overzet.
3. Kijk kritisch naar het eventueel samenvoegen van applicaties. Door het aantal applicaties te verminderen kan dit het proces voor de overstap naar de cloud vereenvoudigen, wat veel kosten en gedoe bespaart.

 

Heb je een andere brandende vraag voor ons? Of heb je hulp nodig bij 1 van deze (of andere) vraagstukken? Neem dan contact met ons op. Binnenkort deel 2 van de meest gestelde vragen en antwoorden van de afgelopen 5 jaar.

Bron: BE Impulse, Foto: BE Impulse