Slimme communicatie optimaliseert creditmanagement

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Veel bedrijven kunnen er boeken vol over schrijven; slecht creditmanagement kan een organisatie in de gevarenzone brengen. In veel gevallen hoeft het niet zover te komen indien tijdig de juiste maatregelen genomen worden.

Iedereen weet dat een verzonden factuur betaald moet worden om een onderneming gezond te houden. Toch heeft vrijwel ieder bedrijf te maken met creditmanagement om ervoor te zorgen dat bovenstaande ook daadwerkelijk gebeurt. Bij veel organisaties is buiten het kredietwaardig blijven van de organisatie, ook de goede verstandhouding met klanten van groot belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan woningbouwcoöperaties, die ook een groot maatschappelijk belang hebben. 
Hoe bedrijven hun debiteurenadministratie ingericht hebben kan enorm verschillen, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: facturen moeten betaald worden!

Creditmanagement in een notendop
Creditmanagement valt veelal onder de hoede van de financiële administratie. Indien deze afdeling zijn taken goed op orde heeft worden kredietrisico’s beperkt, de cashflow vergroot en de betalingstermijn verkleind. Daarnaast heeft het een positief effect op risicospreiding, afschrijvingen op debiteuren, kosten, benodigde werkkapitaal en niet te vergeten de relatie met de klant.

Optimalisatie mogelijkheden
Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden voor creditmanagement afdelingen om risico’s te beperken en buiten de gevarenzone te blijven. Denk hierbij aan het slim inzetten van data analyse, automatisering van processen of inzet van ondersteunende tools. Hieronder treft uw een aantal voorbeelden aan van mogelijkheden die bijdragen aan optimalisatie van uw debiteurenadministratie:

  • Relaties bellen graag wanneer het hen uitkomt. Veel bedrijven zijn van ongeveer 9 tot 5 uur geopend. Dit tijdsvenster biedt mensen die een drukke baan hebben, of niet tijdens werktijd hun  financiën willen regelen, geen alternatief. En dit terwijl het mogelijk is om 24/7 bereikbaar te zijn d.m.v. Eezycom 24X7 Inbound. Uw relaties worden snel en op ieder geweest moment geholpen bij vragen over bijvoorbeeld digitale betaalopties, de hoogte van openstaande facturen of het treffen van een simpele betalingsregeling.
  • Belangrijk bij het versturen van facturen is dat deze ook daadwerkelijk betaald worden (en het liefst natuurlijk binnen de gestelde betalingstermijn). Dat het niet betalen van facturen een enorm risico met zich meebrengt voor een organisatie is bekend. Zorg er daarom voor dat u het klanten zo gemakkelijk mogelijk maakt om facturen te betalen. Laat uw klanten betalen via een beveiligde link in een e-mail, SMS of WhatsApp-bericht. De betaling doen ze dan in hun vertrouwde iDEAL-omgeving en kan op elk device (PC, laptop, tablet, mobiele telefoon). Een voordeel van dit systeem is dat u ten alle tijden real-time inzicht heeft in het betalingsverkeer van uw klanten. 
  • Communiceer gesegmenteerd met uw relaties. De ene klant wil via e-mail, post of telefoon geïnformeerd worden, de ander via sms of WhatsApp. Indien u communiceert met een niet preferent communicatiekanaal, is de kans groot dat uw boodschap niet aankomt of niet gelezen wordt. Door de inzet van bijvoorbeeld AI (artificial intelligence) is het mogelijk geautomatiseerd klant interacties te optimaliseren rondom betalingstrajecten. Hierbij is door klantdata inzichtelijk welke communicatie tot de beste resultaten leidt en kan op klantniveau een customer journey bepaald worden.

Met bovenstaande tips heeft u een aantal handvatten op het gebied van communicatie en payment services, waarmee u uw creditmanagement kunt optimaliseren.

Bron: 10FORIT, Foto: 10FORIT