In een gesprek met Jovanka Olie, kwaliteitsadviseur bij Oost West Wonen, wordt duidelijk dat het lastig is om goede voorbeelden te vinden van bepaalde processen. Zo ook voor het klachtenproces. “Bij ons in de organisatie was het voor niemand echt duidelijk hoe we met klachten om moesten gaan”, vertelt Jovanka. Er was uniformiteit nodig in het behandelen van klachten en dit moest op papier staan. Dus nam Oost West Wonen het heft in eigen handen. Ze werkten het klachtenproces in detail uit. Ook de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de AVG werd in het proces meegenomen. Zo kunnen zij zorgvuldiger werken in het voorkomen van datalekken.
“Sommige corporaties, ook wij, zien op tegen het beschrijven van bepaalde processen. Hoe moeten we beginnen? Als je maar iets van een kapstok hebt, kun je daar verder zelf invulling aan geven. Dat scheelt dan weer.” Jovanka vindt kennis delen belangrijk, dus deelde Oost West Wonen hun klachtenproces met ons, zodat andere woningcorporaties dit kunnen gebruiken als een kader. Oost West Wonen heeft ook veel baat gehad bij de voorbeeldprocessen in Sensus BPM Online van andere organisaties. Onder meer helpen voorbeeldprocessen ook met het bekend raken met Sensus BPM Online en de mogelijkheden.
Kortom, zo kan iedereen binnen de corporatiesector profiteren van elkaars kennis door het delen van beschreven processen. Zo bespaart iedereen tijd en moeite en komen we met z’n allen steeds verder.
Bron: Sensus, Foto: Oost West Wonen
Wat is het toch ieder jaar een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En wat was deze 13e editie - afgelopen…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine Maart 2024 - Huurderstevredenheid Inhoud Cécile Engelsma (WormerWonen): Huurderstevredenheid draagt bij aan ons bestaansrecht…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.