René Ceelen (TESTMONITOR): Het doel van automatisch testen is niet het elimineren, maar reduceren van handmatig testen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De heilige graal van testen is een goede balans tussen handmatige en automatische tests. Dat vertelde René Ceelen, directeur van TESTMONITOR, vier jaar geleden in CorporatieGids Magazine. Waar ligt die optimale balans en wordt het belang van automatisch testen inmiddels voldoende ingezien? CorporatieGids.nl sprak met hem over het testen van software op een optimale manier.

In 2018 verliep ongeveer 45 procent van de testen automatisch. Inmiddels zijn de cijfers wat genuanceerder, begint René: “Dit omdat er wordt ingezien dat er verschillende toepassingen automatisch te testen zijn. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een software development omgeving, zie je dat het percentage automatisch testen inmiddels is gestegen naar 72 procent.”

Reduceren, niet elimineren
Het doel van automatisch testen is volgens René niet het elimineren, maar het reduceren van handmatig testen: “Het handmatig testen van alle processen, velden en niet-succes paden is tijdrovend en kan vermoeiend worden, waardoor de foutkans toeneemt. Automatisch testen kun je immers 24/7 laten plaatsvinden – ook als je slaapt – en kan de snelheid en dekking vergroten. Daarnaast kun je snel een eerste kwaliteitsindruk krijgen bij nieuwe releases.”

Gaten dichten
Woningcorporaties moeten volgens René goed afwegen waar een automatische test het meeste effect heeft: “Woningcorporaties moeten kijken naar het web – zie plaatje – en zich richten op waar de grootste risico’s zitten. Vervolgens moeten ze afwegen of automatisch testen voldoende is om de gaten te dichten, bijvoorbeeld de koppeling tussen een ERP- en BI-systeem. Daarnaast kun je als corporatie best een automatische testtool inrichten voor een risicovol proces, zoals prolongatie en doorboeking of klantportaal met huuropzegging. Dit proces kun je als het goed is georganiseerd vervolgens elke dag testen, zonder dat je daar expliciet bezig mee hoeft te zijn. Uit het verleden hebben we weleens een robot ingericht op een webportaal, waaruit bleek dat de klant al enkele dagen geen mutaties kon doen. Een robot valt zoiets direct op.”

Strategie, ontwerp en analyse
Op de vraag wat daar verder voor nodig is, vertelt René: “Goed software testen vraagt om een strategie, een gestructureerd ontwerp en een gedetailleerde analyse. Daarbij is het ook de vraag wat je test: een app, webportaal, eigen software, een ERP-systeem of een koppeling. Ieder gebied heeft immers zijn eigen perspectief. Automatisch testen is eigenlijk een nieuwe dimensie hierbij. Zo worden automatische tests ingericht en geïmplementeerd door personen met een meer technische insteek, omdat de denkwijze, logica en controle meer een ‘beta-insteek’ hebben. Terwijl een functionele- of gebruikersacceptatietest juist bedoeld is voor gebruikers of key-users en anders georganiseerd zijn. Wel moeten die twee werelden elkaar versterken en dus ontsloten worden vanuit één oplossing, zodat automatische tests en handmatige test vanuit één dashboard gepresenteerd kunnen worden.”

“Voordat je gaat starten met automatische tests is het belangrijk om vooraf je doelstelling goed te bepalen,” vervolgt René. ‘Het selecteren van de juiste oplossing en het inrichten van een testautomatiseringstraject kost tijd en geld en wanneer het je doelstelling is om gebruikers sneller van nieuwe functies te voorzien, dan wil je ook meerdere keren per week of dat een productie releasen. Investeren in testautomatisering is dan al snel de moeite waard.”

Goede verdeling
TESTMONITOR kan woningcorporaties hierbij ondersteunen, sluit René af: “TESTMONITOR levert woningcorporaties al jaren software voor testmanagement. Daarnaast kunnen we met verschillende leveranciers van tools voor automatisch testen integreren, waardoor woningcorporaties een integraal beeld rondom testen verkrijgen. Het mooie hiervan is dat alle testresultaten van zowel de mens als robot bij elkaar komen. Aan het begin is er vaak sprake van een 80/20 verdeling – met 80 procent handmatige tests en 20 procent automatische tests -, maar na verloop van tijd draait dat om en verloopt 80 procent van de tests juist automatisch. Zo komen corporaties steeds dichter bij die ‘heilige graal’ en verdeling van softwaretests.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: TESTMONITOR