Er komt een ingrijpende verandering aan voor de organisatie. Omdat jullie bijvoorbeeld gaan werken met een nieuwe applicatie of met een bestaande applicatie die een behoorlijke update heeft gekregen. Met een goede training kun je je medewerkers voorbereiden op deze grote verandering. In dit blog vertelt onze collega Astrid van Veen, die ruime ervaring heeft met het geven van verschillende trainingen, over het belang van een goede training.
Een stevige basis en zelfvertrouwen vergroten
“Het opleiden van medewerkers is vaak één van de laatste stappen tijdens een conversie of project. Maar wel een heel belangrijke stap. Soms geeft de leverancier van de applicatie de training, maar veel vaker worden kerngebruikers of ervaren collega’s ingezet. Helaas werkt dat niet altijd, want in de korte tijd dat de trainingen worden gegeven moeten deze medewerkers vaak ook de livegang verder voorbereiden. Het inzetten van een extra trainer kan dan heel waardevol zijn om rust te behouden in een hectische periode.
Bovendien vindt niet iedereen het prettig om een training te geven aan collega’s. Of ze zien het meer als het geven van een instructie. Terwijl een goede training juist heel waardevol is voor de gebruiker. Ik zeg altijd ‘met een goede training geef je jouw organisatie een zachte landing’. Je weet immers dat medewerkers echt goed zijn voorbereid op wat gaat komen als ze een gedegen opleiding hebben gehad. Natuurlijk blijft het spannend en nieuw de eerste dagen na livegang. Maar door medewerkers goed op te leiden geef je hen een stevige basis en het zelfvertrouwen om te kunnen werken met nieuwe systemen of processen.”
Een breed scala aan trainingen
“Wat veel mensen niet weten is dat we bij BE impulse ook veel trainingen kunnen verzorgen. Dit doen we tijdens projecten, maar je kunt ook apart trainingen afnemen. Omdat ons vakgebied zo breed is en we bekend zijn met ongeveer alle applicaties uit de markt, kunnen we eigenlijk bijna alle soorten trainingen geven. Van trainingen over het gebruik van verschillende applicaties tot trainingen over hoe je bijvoorbeeld een testapplicatie het beste kunt inrichten, van trainingen over een Klantvolgsysteem tot trainingen voor DMS-systemen en van basistrainingen voor een gevarieerde groep medewerkers tot procestrainingen voor medewerkers met een specifieke rol of functie.”
Kennis waar je echt iets aan hebt
“Ik probeer mijn trainingen altijd zo interactief mogelijk te maken. Om mensen bij de les te houden en ervoor te zorgen dat ze naar buiten lopen en weten wat ze morgen moeten doen. Bij mijn trainingen kun je niet rustig achterover zitten, maar verwacht ik dat je de oefeningen echt meedoet. Mijn oefeningen zijn altijd praktijkgericht, dus met situaties die de deelnemers ook kunnen tegenkomen in de praktijk.
Natuurlijk moeten ze weten waar de knoppen zitten, maar het is interessanter als ze weten hoe ze bijvoorbeeld een groep huurders moeten mailen. En om het echt uitdagend te maken: 'als je alle huurders uit plaats X een e-mail stuurt, hoeveel huurders zijn dat dan?’ Dat zijn de echte vragen waar ze echt iets van kunnen leren. Want hier ga je tegenaan lopen na livegang. Daar wil ik ze dan ook op voorbereiden.”
Iedere training iets nieuws leren
“Alle trainingen worden vooraf afgestemd met de organisatie. Welke training ga ik geven, waar zit de behoefte van de organisatie, wie komt de training volgen? Er liggen natuurlijk standaard trainingen op de plank, maar het is ook altijd een stukje maatwerk. Zijn er hand-outs nodig of filmpjes? Is het delen van de Powerpoint na afloop genoeg? Iedere organisatie is anders en heeft andere wensen. Ik probeer mijn trainingen altijd zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de organisatie zelf. Dat betekent ook tijdens een training ad hoc kunnen reageren op de groep. Hebben bepaalde deelnemers behoefte aan meer verdieping, dan geef ik ze andere oefeningen. Dat is het voordeel van veel ervaring en de applicaties goed kennen, ik weet altijd wel voorbeelden te verzinnen uit hun eigen discipline.
Mijn grote doel tijdens alle trainingen die ik geef: alle deelnemers iets bijbrengen, zelfs de kerngebruikers die al een tijdje met de nieuwe of ge-update applicatie hebben gewerkt. Het mooiste compliment dat ik kan krijgen is dat een kerngebruiker iets nieuws heeft geleerd. Dan weet ik dat ik mijn werk goed heb gedaan.”
Heeft jouw organisatie ook behoefte aan een bepaalde training? Neem dan contact met ons op.
Bron: BE Impulse, Foto: BE Impulse
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.