Gerbert Kooij en Richard van der Zee (Zig): Uitbreidbaar best-of-breed softwareplatform beantwoordt veranderende marktvraag

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Met de overname van Skarp beschikt Zig, marktleider voor softwareoplossingen voor de vastgoedbranche, over een team van Business Intelligence-specialisten en een BI-platform voor vastgoedorganisaties. Waar zit de match en synergie tussen beide bedrijven? Volgen er nog meer zogenaamde ‘add-ons’ op Zig’s informatieplatform? CorporatieGids Magazine legde deze en andere vragen voor aan Gerbert Kooij en Richard van der Zee.

Waar Zig met name in de wereld van klant en wonen actief is, geldt dat voor Skarp voor de domeinen data en informatievoorziening. Dat die werelden nu samenkomen is logisch, vindt Richard: “Je hoeft geen visionair te zijn om te stellen dat data in de toekomst steeds nadrukkelijker een rol gaan spelen in de bediening van klanten en de optimalisatie van processen. Skarp beschikt al over een enorme set aan data op haar informatieplatform, via de Zig platformen komen daar de data van woningzoekenden en huurders bij. Dat brengt twee keer meerwaarde: de gebruikers van het Skarp informatieplatform kunnen meer data met elkaar combineren vanuit één omgeving en de Zig klanten krijgen de beschikking over de BI-standaard in de woningcorporatiebranche.”

Data bepalend
Gerbert vult aan: “Vanuit het perspectief van de woningzoekende of huurder kan de informatievoorziening vanuit de corporatie niet persoonlijk genoeg zijn. Hoe beter dit afgestemd is op de situatie van deze persoon, hoe makkelijker en beter deze beslissingen kan nemen. Hoe mooi zou het zijn als een zittende huurder een bericht krijgt dat er woonruimte beschikbaar is waarvan de woonlasten lager zijn en die past binnen zijn of haar woonwens? Data spelen daarin een bepalende factor.”

Rapportages
Naast klantgerichte toepassingen ontstaan er door de samensmelting van de twee informatieplatformen ook meer mogelijkheden voor corporaties om al deze data te benutten voor interne rapportages, verantwoording, gegevensuitwisseling, procesoptimalisaties, benchlearning en zelfs sectorbrede analyses, vult Richard aan. “Voor de toekomst verwachten wij dat het informatieplatform op basis van kunstmatige intelligentie met predictive data bijvoorbeeld kan gaan voorspellen waar en welk onderhoud verwacht wordt of hoe groot de werkstroom wordt op het KCC.”

Integratie platformen
De komende periode wordt gewerkt aan de integratie van de twee informatieplatformen. “Zodra dat heeft plaatsgevonden kunnen bestaande klanten van Zig direct gebruikmaken van de beschikbare data,” stelt Richard ze in het vooruitzicht. “Een ander voordeel is dat gemeenschappelijke klanten straks nog maar op één plek hoeven te kijken voor informatie, waar zij voorheen vaak twee BI-omgevingen los van elkaar raadpleegden.” De klanten van Zig zullen komend jaar gevraagd worden over te stappen naar het Skarp informatieplatform. Gerbert: “Wij geloven dat ze daarmee nog grotere stappen kunnen zetten in het verbeteren van hun organisatie en dienstverlening richting woningzoekenden en huurders.”

Commitment
Met de overname van Skarp verdwijnt de naam op termijn uit de markt. Het BI-team wordt opgenomen in de organisatie van Zig, inclusief directeur en voormalig eigenaar Richard van der Zee. “Richard heeft zich voor langere termijn gecommitteerd en participeert daarnaast ook in Zig. Daarmee blijft hij een belangrijk gezicht naar de markt toe,” zegt Gerbert.

Best-of-breed add-ons
Skarp is de eerste strategische add-on van Zig sinds de investering van Main Capital Partners in november 2021. Meerdere add-ons op het informatieplatform worden nadrukkelijk niet uitgesloten. Op de vraag of het de ambitie is door te groeien tot een volwaardig ‘ERP-platform’ zegt Gerbert: “Onze visie op ERP is anders dan hoe het nu wordt ingevuld in de corporatiebranche. Wij merken dat veel corporaties de ‘best-of-breed’-gedachte omarmen en dus minder alles in één softwaresysteem willen. Aan deze beweging geven wij invulling met onze best-of-breed softwareplatformen waar functionaliteit als add-ons kunnen worden toegevoegd. De toekomst zal uitwijzen welke behoeften van corporaties wij daar mee kunnen afdekken.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: CorporatieMedia