De Processpecialisten over essentiële ontwikkelingen om te blijven innoveren

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Service design, gamification en simulaties: drie ontwikkelingen die volgens De Processpecialisten essentieel zijn om als corporatie te kunnen blijven innoveren. Het bedrijf vertelt daar op 21 september tijdens CorporatiePlein meer over, en wij gingen alvast hierover in gesprek met Jeroen Stam.

"Veel corporaties zijn al actief met klantreizen en halen daar zeer waardevolle informatie uit," begint Jeroen. "De kunst is om de opgehaalde informatie verder te brengen. Service design is hierbij de volgende stap. Deze verbetermethode is gericht op het onderzoeken en ontwikkelen van dienstverlening en dienstverleningsconcepten. Veel organisaties denken nog voor en niet vanuit de klant. Met Service Design helpen wij te denken vanuit klantwaarde en -ervaring, zodat dienstverlening kan worden ingericht op wat klanten echt belangrijk vinden."

Spelelementen en technieken
"Met gamification worden spelelementen en -technieken in een 'niet-spel-omgeving' gebruikt. Een medewerker wordt tijdens het werk geprikkeld en uitgedaagd, bijvoorbeeld door het ontvangen van directe feedback, krijgen van erkenning in de vorm van punten of badges of het aangaan van uitdagingen als persoon, team of organisatie. Gamification beoogt wat wij in organisaties ook willen: de individuele kracht en energie van medewerkers aanzetten om vanuit zichzelf bij te dragen aan bijvoorbeeld kwaliteit, continu verbeteren of innovatie."

Simulaties
Daarnaast organiseert De Processpecialisten op CorporatiePlein verschillende kennissessies rondom het thema simulaties. Jeroen: "Om 11 en 13 uur gaan wij in op 'De kracht van de simulatie vastgoedsturing'. Wij hebben een simulatie voor vastgoedsturing ontwikkeld, waarin de essentie en uitdaging van vastgoedsturing helder wordt. Om 12 en 14 uur vertellen wij over 'De kracht van de risicomanagementsimulatie'. Dit is samen met enkele corporaties ontwikkeld, en hier ervaren deelnemers de essentie en uitdaging van risicomanagement. Wat is risico en hoe ga ik ermee om? Waar moet ik iets registreren en wat betekent dit voor mijn organisatie? De simulatie zorgt voor bewustwording in risicomanagement."

De Processpecialisten gaan daarnaast ook in op processimulaties. "Hierin worden de activiteiten 'van klant tot klant' op één plek versneld uitgevoerd. De essentie van het proces wordt uitvergroot, terwijl details juist achterwege blijven. Een simulatie laat de samenhang zien tussen de verschillende opeenvolgende activiteiten en de ervaringen van de klant. Het is een beetje als een laboratoriumopstelling: mensen kunnen in een veilige omgeving experimenteren, evalueren en oefenen."

De Processpecialisten zijn op CorporatiePlein te vinden op stand 16