Camiel Schuurmans (RK-Zeist): Digitalisering omarmen om als corporatie maximaal betrokken te zijn

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Kleinschalig en betrokken. Met die gedachte voert RK Woningbouwstichting Zeist (RK-Zeist) al ruim honderd jaar haar missie als woningcorporatie uit. Maar hoe blijf je betrokken in een wereld die steeds digitaler wordt en wat vraagt dat van je medewerkers? CorporatieGids Magazine ging erover in gesprek met bestuurder Camiel Schuurmans: “Betrokken zijn moet in je cultuur en DNA zitten. Digitalisering is daarvoor randvoorwaardelijk.”

Betrokken zijn is voor de RK-Zeist een belangrijk motief in alle werkprocessen, begint Camiel het gesprek: “Uiteindelijk moet iedere medewerker van de organisatie hetzelfde doel hebben: je werk voor de bewoner doen. Dat kan alleen door de bewoner te leren kennen en betrokken te zijn. In een wereld die steeds digitaler wordt, vraagt dat echter om nieuwe competenties. Onze sector bestaat uit échte volkshuisvesters die wonen, vastgoed of financiën door hun aderen hebben stromen. Maar ICT is dan soms nog een bijkomstigheid. Het besef dat ICT en digitalisering essentieel zijn om je doelen als maatschappelijke organisatie te bereiken en betrokken te zijn, is mijns inziens vandaag de dag een essentiële mindset.”

Spoedcursus
Op de vraag of de coronapandemie ervoor gezorgd heeft dat dit besef inmiddels is geland, vertelt Camiel: “Voor een gedeelte wel. Corona gaf iedereen een spoedcursus zakendoen op afstand, iets wat anders nooit gebeurd was. We kunnen dus veel beter op afstand met bewoners praten, al hebben we ook gezien dat digitalisering nooit hét alternatief is voor fysiek contact. Tijdens die spaarzame momenten dat we met een bewoner in contact treden – zoals bij een reparatieverzoek of de opening van een complex – moet je het verschil maken.”

Blijven innoveren
Verschil maken doet de corporatie uit Zeist bovengemiddeld goed, kijkend naar de Aedes-benchmark. “We worden met minimaal een 8 in elke categorie beoordeeld,” beaamt Camiel trots. “Maar dan komt de volgende vraag; hoe hou je die cijfers ook in de toekomst hoog? Stilstand is achteruitgang. In andere woorden: we moeten blijven innoveren om aan de wensen van een veranderende maatschappij en doelgroep te blijven voldoen. We willen onze klanten goed blijven bedienen en geloven dat goede digitale dienstverlening daarbij steeds belangrijker zal worden.”

Affiniteit voor digitalisering
Drie jaar geleden begon de RK-Zeist daarom – samen met collega-corporatie Heuvelrug Wonen – aan het creëren van ‘meer affiniteit voor digitalisering’. “We zaten destijds in hetzelfde schuitje als onze collega-corporatie uit Doorn,” legt Camiel uit. “Ons ERP-systeem voldeed niet meer, met name richting de klant. Om het nieuwe systeem iets van iedereen te maken, hebben we met alle medewerkers om de tafel gezeten en gekeken naar wat hun behoeften zijn. Ook hebben we bij de implementatie van ons nieuwe ERP-systeem – Tobias365 van Aareon – alle medewerkers betrokken. Die aanvliegroute is goed bevallen en helpt ICT iets van iedereen te maken. Wil je immers ook in de toekomst betrokken kunnen zijn, dan moet iedereen digitaal vaardig zijn of haar werk kunnen doen.”

Bewustwording
Een onderdeel daarvan is de bewustwording dat digitalisering here to stay is. “Digitaal vaardig zijn gaat dus verder dan het in de vingers krijgen van een nieuw ERP-systeem,” vertelt Camiel. “Het begint al bij je HR-beleid, waarin het onderdeel moet uitmaken. Je moet mensen meenemen. De frontrunners die het snel oppikken, maar ook de medewerkers die er meer moeite mee hebben. Ook bij het aannemen van nieuwe medewerkers moet je hier rekening mee houden. Het is immers een competentie waar je je hele leven aan zult moeten werken.”

Gamification
Om hieraan te werken, is de RK-Zeist samen met Heuvelrug Wonen en adviesbureau VVA aan de slag gegaan met de DigiChallenge. “Het doel: medewerkers nieuwe vaardigheden en een mindset bijbrengen. Om te zorgen dat het ook écht landt, wilden we dit niet in een koude kantoorsetting doen. Daarom hebben we gebruikgemaakt van gamification, of in andere woorden; spelenderwijs nieuwe digitale vaardigheden leren.”

Piraten, kapitein en stuurman
“Het doel bij de DigiChallenge was het verbinden van de echte met de digitale wereld,” legt Camiel uit. “In het spel waren Jos Sleyfer – directeur-bestuurder Heuvelrug Wonen – en ik de kapitein en stuurman van een groep piraten. De medewerkers werden verdeeld in groepen die verspreid over zes maanden verschillende opdrachten moesten uitvoeren, zowel fysiek als digitaal. Denk aan een digitale escape room waarbij je het fanatisme en de gedrevenheid van je collega’s boven ziet komen. Door de opdrachten werden de groepen van digitaal eiland naar digitaal eiland gestuurd, op zoek naar een schat. Daar werd ook een ‘echte’ beloning aan gekoppeld, zoals een kook- of fotografiecursus van een collega die daar erg goed in is, een middag vogelen in het bos met een vogelkenner of een Stratego-les van de Nederlands Kampioen die toevallig bij ons werkt.”

Fanatisme
Zes maanden op de zeven zeeën varen werd fanatiek opgepakt, vervolgt Camiel: “De eerste reactie was ‘we zijn bezig met de implementatie van een ERP-systeem, hier hebben we geen tijd voor’. Maar al snel raakte men fanatiek en bleek het een fijne vluchtheuvel. Ik denk dat zo’n 80 tot 90 procent van de werknemers er met plezier aan heeft meegewerkt en de bewustwording aanzienlijk is toegenomen. Daarnaast geeft het ons als organisatie een duidelijk beeld van wat nodig is om medewerkers in hun kracht te stellen. We weten daardoor beter hoe we hen kunnen faciliteren om onze doelen te realiseren.”

Geen afvalrace
“Aan de andere kant waren er ook collega’s die wat meer moeite hadden met de challenge,” blikt Camiel terug. “Dat kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld dat men digitalisering lastig vindt en zo’n project afschrikt. Dat betekent dat je hen op een andere manier moet bereiken om de vaardigheden aan te leren. Dat klinkt negatief, maar is juist een positief aspect van de DigiChallenge. Op deze manier ‘filter’ je deze medewerkers uit de rest van de organisatie en kun je hen maatwerk aanbieden. De challenge is namelijk geen afvalrace, maar iets waar iedereen beter van moet worden.”

Cultuurverandering
Op de vraag hoe de RK-Zeist de nieuwgeleerde vaardigheden ook in de toekomst wil borgen, sluit Camiel af: “We zijn en blijven een volkshuisvester en willen voor onze bewoners een goed thuis regelen. Dat verandert niet, alleen groeit het besef dat we zowel digitaal als fysiek vaardig moeten zijn om betrokken te blijven. Dat vat ik écht samen als cultuurverandering, omdat digitalisering niet meer als een extra iets wordt gezien. Het wordt steeds meer onderdeel van onze competenties. Dat moeten we blijven beheersen door te coachen, onszelf te trainen en de huurder als doel voor ogen te houden. Alleen op die manier kunnen we ook in de toekomst aan onze missie voldoen om maximaal betrokken te blijven.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Theo Scholten