Zig Websoftware over hoe Pokémon Go de toekomst van de corporatiebranche voorspelt

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Pokémon Go. De smartphone game is nog geen maand geleden uitgebracht en verbreekt nu al alle records op het gebied van mobiele apps. Maar liefst 2 miljoen Nederlanders zijn verslaafd aan deze nieuwe hype. Is dit dan officieel het begin van een nieuw innovatief digitaal tijdperk? Nu nog een spelletje op je telefoon, maar wat betekent dit succes voor de toekomst van gamification? Het blijft koffiedik kijken, maar ik neem je mee in de oneindige mogelijkheden van Augmented Reality. Ja, ook voor die van de corporatiebranche.

Pokémon Go? Augmented Reality?
Ok eerst even een uitleg graag. Komt ie. Pokémon Go is een typisch voorbeeld van Augmented Reality (AR): het combineren van de echte wereld met computertechnologie. In Pokémon Go is dit bijvoorbeeld een geanimeerde Charmander (zo’n virtueel poppetje uit dit populaire spel) die op jouw bank in de huiskamer verschijnt of een Pikachu (nog zo één) die midden op straat opduikt. Allemaal enkel zichtbaar op het scherm van je smartphone via de gedownloade app. Je ‘filmt’  als het ware met je mobiele telefoon je omgeving en ziet op je scherm virtuele figuurtjes verschijnen. Net echt. En ontzettend verslavend, dat blijkt. 

Augmented vs. Virtual Reality
Augmented reality is trouwens iets anders dan virtual reality (VR). Je weet wel, van die grote brillen waarmee je 360 graden rond kunt kijken in een computer gesimuleerde wereld? Hoewel Pokémon Go alleen nog te spelen is via AR, is het wachten tot we dit soort games met een VR-bril op kunnen spelen. 

VR en AR in de corporatiebranche 
En dan. VR en AR zijn een regelrechte hit. De generatie die nu opkomt weet straks niet beter dan dat omgevingen via VR-brillen te bekijken zijn en dat apps gebruik maken van augmented reality. Maar ook de huidige generatie lijkt met dergelijke technologieën overweg te kunnen: 41% van de Nederlanders tussen 18 en 34, en 13% van de 35 tot 49 jarigen, speelt Pokémon Go. 

Wat betekenen deze trends voor de corporatiebranche? De mogelijkheden lijken wat mij betreft oneindig. Een app waarmee huurders huisjes kunnen vangen gaat misschien wat ver, maar ik zie nu al een applicatie voor me waarbij woningzoekenden hun potentiële woning vanaf de bank thuis al kunnen bezichtigen en zelfs inrichten. Hoe tof is dat? 

VR-bril winnen?
Augmented reality hebben wij (nog) niet voor je. Maar ben je wel benieuwd hoe Virtual Reality (met zo’n bril) in de praktijk werkt? Reageer dan hier wat jouw mening en visie is op VR en AR en wie weet ontvang jij binnenkort een innovatieve Zig VR-bril gratis! 

Bron: Zig Websoftware

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware in de CorporatieGids 2016 te bekijken.