Je corporate website is waarschijnlijk het belangrijkste kanaal geworden in je communicatiemix. Google Analytics is dé tool om inzicht te krijgen in je online statistieken en dus de effectiviteit van je website. Maar niet iedereen weet de relevante data en statistieken uit Google Analytics te halen. Daarom geef ik je vandaag 5 slimme maar simpele Google Analytics tips:
Tip 1: Populaire pagina’s
Wat zijn de belangrijkste pagina’s op jouw website? Inzicht in deze statistieken van Google Analytics helpen je inzichtelijk te krijgen of je jouw bezoekers goed hebt ingeschat of dat andere pagina’s op je website veel vaker worden bezocht en dus ook een prominentere plaats in je structuur verdienen!
Ga in Google Analytics naar de tab ‘Gedrag -> Overzicht’ en controleer de volgende punten vanuit je eigen opgestelde doelen:
Tip 2: Speel slim in op je doelgroep
In Google Analytics kun je jouw doelgroep snel in kaart brengen. Ga daarvoor naar Doelgroep -> Demografie. Via deze optie geeft Google Analytics bijvoorbeeld inzicht in de leeftijd en woonplaats van jouw bezoekers. Interessante informatie! Want blijkt dat je website voornamelijk door jongeren wordt bezocht? Pas dan je tone-of-voice daarop aan. Woont jouw voornaamste doelgroep in Zuid-Holland? Wie weet kunnen print-advertenties je online activiteiten in die regio dan aanvullen.
Tip 3: Effectiviteit verhogen door (conversie)doelen in te stellen.
Een andere manier om de effectiviteit van je corporate website te meten is het vaststellen en meten van doelen. Met doelen kan je meten hoe goed je website voldoet aan jouw communicatiedoelstellingen. Een doel geeft een voltooide activiteit aan (ook wel een conversie genoemd) die bijdraagt aan het succes van je organisatie. Voorbeelden van doelen zijn:
Als je website gebruikt maakt van story-telling kan een doel ook een specifiek klikpad (reeks van pagina’s die de gebruiker voordat hij bij zijn doel uitkomt) zijn. Google Analytics kan meldingen versturen wanneer een doel wordt behaald, maar kan ook rapporteren op welk punt een bezoeker het pad verlaat zodat jij het klikpad kan optimaliseren.
Ga in Google Analytics naar het tabblad ‘Conversies -> Doelen’ om vandaag nog de gewenste doelen voor jouw website in te stellen.
Tip 4: Analyseer de zoekwoorden
De zoekfunctie op je website is natuurlijk een handige en gebruiksvriendelijke tool om webgebruikers op weg te helpen naar hun doel. Maar juist die zoekwoorden die jouw webgebruiker intypt is voor jou belangrijke informatie. Bekijk in de zoekwoorden naar welke onderwerpen het meest wordt gezocht. Het zou kunnen dat men deze informatie lastig kan vinden op de website. Op basis van deze zoekwoorden zou je de structuur van de website kunnen aanpassen.
Let op: Voordat je de zoekwoorden in Google Analytics kan analyseren, zal dit eerst moeten worden geactiveerd. Je kan contact met ons opnemen om dit te activeren. Is je website gebouwd op TYPO3? Dan kan je de zoekwoorden gewoon terugvinden in TYPO3.
Tip 5: Vergelijk de prestaties van je website op verschillende devices
Via het tabblad Doelgroep -> Mobiel -> Overzicht krijg je snel inzicht op welke manier jouw bezoekers je website en content weten te vinden. Pak deze statistieken erbij en controleer de volgende punten:
Hulp nodig?
Heb je de statistieken in Google Analytics bekeken en blijkt dat je webgebruikers andere pagina’s bekijken en de klikpaden afwijken van je verwachtingen? Dan is het misschien tijd om eens kritisch naar je contentstrategie te kijken, een toptaken website te overwegen of een kennisbank te integreren. Zig Websoftware helpt je graag om jouw website te optimaliseren. Immers, een effectieve website die jouw bezoekers snel naar de juiste informatie leidt, is een directe besparing op de kosten (want: minder vragen via e-mail en telefoon). Tijd voor actie!
Bron: Zig Websoftware
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware in de CorporatieGids 2016 te bekijken.
Wat is het toch ieder jaar een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En wat was deze 13e editie - afgelopen…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine Juni 2024 - Klantdenken Inhoud Mara van Sluis (Parteon): Klantdenken vervlechten in onze verduurzamingsopgave Jurrian Koks en…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.