Zig Websoftware met vijf Google Analytics tips voor corporaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Je corporate website is waarschijnlijk het belangrijkste kanaal geworden in je communicatiemix. Google Analytics is dé tool om inzicht te krijgen in je online statistieken en dus de effectiviteit van je website. Maar niet iedereen weet de relevante data en statistieken uit Google Analytics te halen. Daarom geef ik je vandaag 5 slimme maar simpele Google Analytics tips:

Tip 1: Populaire pagina’s
Wat zijn de belangrijkste pagina’s op jouw website? Inzicht in deze statistieken van Google Analytics helpen je inzichtelijk te krijgen of je jouw bezoekers goed hebt ingeschat of dat andere pagina’s op je website veel vaker worden bezocht en dus ook een prominentere plaats in je structuur verdienen!

Ga in Google Analytics naar de tab ‘Gedrag -> Overzicht’ en controleer de volgende punten vanuit je eigen opgestelde doelen:

  1. Welke pagina’s worden het meest bezocht? Voldoen die statistieken aan je verwachting?
  2. Wat is het klikpad naar deze populaire pagina’s? Kunnen je bezoekers makkelijk navigeren naar de meest bekeken pagina’s? Of is het tijd om pagina’s te herinrichten en bijvoorbeeld op de homepagina de ‘Toptaken’ te plaatsen om het deze bezoekers makkelijker te maken?
  3. Staat de contactpagina in de Top 5 meest bezochte pagina’s? Dan kan dit een teken zijn dat de gewenste informatie niet snel genoeg wordt gevonden, waardoor bezoekers liever naar de telefoon grijpen om antwoord te krijgen op hun vraag. Vraag jezelf af waar er nog kansen liggen op dit gebied van kanaalsturing en zorg ervoor dat webbezoekers de antwoorden snel en makkelijk zelf kunnen vinden.

 Tip 2: Speel slim in op je doelgroep
In Google Analytics kun je jouw doelgroep snel in kaart brengen. Ga daarvoor naar Doelgroep -> Demografie. Via deze optie geeft Google Analytics bijvoorbeeld inzicht in de leeftijd en woonplaats van jouw bezoekers. Interessante informatie! Want blijkt dat je website voornamelijk door jongeren wordt bezocht? Pas dan je tone-of-voice daarop aan. Woont jouw voornaamste doelgroep in Zuid-Holland? Wie weet kunnen print-advertenties je online activiteiten in die regio dan aanvullen.

Tip 3: Effectiviteit verhogen door (conversie)doelen in te stellen.
Een andere manier om de effectiviteit van je corporate website te meten is het vaststellen en meten van doelen. Met doelen kan je meten hoe goed je website voldoet aan jouw communicatiedoelstellingen. Een doel geeft een voltooide activiteit aan (ook wel een conversie genoemd) die bijdraagt aan het succes van je organisatie. Voorbeelden van doelen zijn:

  1. Een gebruiker heeft je product gekocht of interesse getoond
  2. Een gebruiker heeft zich geabonneerd op je nieuwsbrief
  3. Een gebruiker heeft zich succesvol ingeschreven bij je organisatie

Als je website gebruikt maakt van story-telling kan een doel ook een specifiek klikpad (reeks van pagina’s die de gebruiker voordat hij bij zijn doel uitkomt) zijn. Google Analytics kan meldingen versturen wanneer een doel wordt behaald, maar kan ook rapporteren op welk punt een bezoeker het pad verlaat zodat jij het klikpad kan optimaliseren.

Ga in Google Analytics naar het tabblad ‘Conversies -> Doelen’ om vandaag nog de gewenste doelen voor jouw website in te stellen.

Tip 4: Analyseer de zoekwoorden
De zoekfunctie op je website is natuurlijk een handige en gebruiksvriendelijke tool om webgebruikers op weg te helpen naar hun doel. Maar juist die zoekwoorden die jouw webgebruiker intypt is voor jou belangrijke informatie. Bekijk in de zoekwoorden naar welke onderwerpen het meest wordt gezocht. Het zou kunnen dat men deze informatie lastig kan vinden op de website. Op basis van deze zoekwoorden zou je de structuur van de website kunnen aanpassen.

Let op: Voordat je de zoekwoorden in Google Analytics kan analyseren, zal dit eerst moeten worden geactiveerd. Je kan contact met ons opnemen om dit te activeren. Is je website gebouwd op TYPO3? Dan kan je de zoekwoorden gewoon terugvinden in TYPO3. 

Tip 5: Vergelijk de prestaties van je website op verschillende devices
Via het tabblad Doelgroep -> Mobiel -> Overzicht krijg je snel inzicht op welke manier jouw bezoekers je website en content weten te vinden. Pak deze statistieken erbij en controleer de volgende punten: 

  1. Wat is het gebruik van desktop versus tablet versus mobiel? Wordt je website via alle devices goed getoond? (Responsive)
  2. Welke browsers worden gebruikt? Hoe reageert je content in de meest gebruikte browsers? Controleer dat!
  3. Wat is de laadtijd van je website? Is deze snel genoeg? Zo niet, waar komt dat door en welke verbeteringen kun je doorvoeren om dit te optimaliseren?

Hulp nodig?
Heb je de statistieken in Google Analytics bekeken en blijkt dat je webgebruikers andere pagina’s bekijken en de klikpaden afwijken van je verwachtingen? Dan is het misschien tijd om eens kritisch naar je contentstrategie te kijken, een toptaken website te overwegen of een kennisbank te integreren. Zig Websoftware helpt je graag om jouw website te optimaliseren. Immers, een effectieve website die jouw bezoekers snel naar de juiste informatie leidt, is een directe besparing op de kosten (want: minder vragen via e-mail en telefoon). Tijd voor actie!

Bron: Zig Websoftware

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware in de CorporatieGids 2016 te bekijken.