WoonService Regionaal: "Meer informatie voor woningzoekende met nieuw woonruimteverdeelsysteem"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eind vorige maand ging WoonService Regionaal live met een nieuw woonruimteverdeelsysteem van Qvision. "Hiermee moeten woningzoekenden én medewerkers beschikken over meer en betere informatie," aldus Richard van Meersbergen, bestuurder van WoonService Regionaal. CorporatieGids.nl zocht hem op en sprak met hem over de keuze voor het nieuwe systeem.

WoonService Regionaal - de 'coörporatie' tussen BrabantWonen, Kleine Meierij, Mooiland, Woonzorg Nederland, Zayaz en het Stedelijk Huurders Platform - richt zich vooral op woningzoekenden in Den Bosch. "Enkele corporaties bieden ook huizen aan in de regio via de service, maar de stad Den Bosch staat centraal. Wij hebben daar vooral te maken met krapte op de markt, er zijn veel actieve woningzoekenden en er is weinig aanbod. De instroom van statushouders verkleint de hoeveelheid beschikbare woningen alleen maar verder."

Eén set spelregels
De coörporatie bestaat sinds eind jaren 90, en probeert het zoeken naar een woning in de Brabantse stad makkelijker te maken. "Wij willen dat woningzoekenden met slechts één set spelregels te maken hebben. In de afgelopen jaren is de schaal veel groter geworden, en de systemen veel technischer. Het systeem waarvan wij gebruikmaakten groeide echter niet mee met onze wensen en die van onze woningzoekenden. De website was bijvoorbeeld geen eenheid. Aanpassingen werden niet overal integraal verwerkt, waardoor je info meerdere keren moest invoeren. Dat is omslachtig en foutgevoelig."

Minder vragen
"Met het nieuwe systeem willen wij onder andere beter kunnen integreren, bijvoorbeeld met Google Maps. Daardoor kunnen wij woningzoekenden meer informatie geven. 'Nieuwe' informatie die ze nu tegenkomen zijn onder andere een digitaal dossier over zichzelf, de status van aanbiedingen en de plek op de wachtlijst. Zo hebben woningzoekenden een betere informatievoorziening, van het begin tot het eind."

Richard geeft een voorbeeld: "Huurders hebben met het nieuwe woonruimteverdeelsysteem meer informatie over de positie waarop ze eindigen. Vroeger kregen ze - wanneer ze bijvoorbeeld als derde eindigden - niets meer te horen. Nu kunnen huurders online volgen dat bijvoorbeeld de nummer één de woning afwijst en zij daardoor meer kans maken. Huurders hebben minder vragen, wat ook voor de corporatie fijn is."

Gebruiksgemak
De verminderde hoeveelheid vragen zit hem volgens Richard ook in de nieuwe website. "Woningzoekenden kunnen via een FAQ gemakkelijk antwoord vinden op de meest voorkomende vragen. Wij kunnen sinds de komst gemakkelijk tekst aanpassen op de website - binnen dertig seconden hebben wij een nieuwe vraag en antwoord toegevoegd - wat het gebruiksgemak vergroot. Vragen die ondanks de website alsnog vaak telefonisch binnenkomen, kunnen door onze medewerkers vervolgens gemakkelijk aan het FAQ-scherm worden toegevoegd."

De nieuwe website zorgt volgens Richard ook voor meer uniformiteit onder de corporaties. "WoonService gaf vroeger een lijst aan de corporaties met de honderd hoogst geëindigde woningzoekenden. De corporaties stopte deze info vervolgens in haar eigen systeem. Het nadeel daarvan is dat je niet weet van de andere corporaties waar ze mee bezig zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld dezelfde mensen zijn die voor meerdere woningen opeens hoog aangeschreven staan. Nu gebeurt dit allemaal in één systeem, wat niet alleen het werk voor de medewerkers prettiger en makkelijker maakt, maar ook de woningzoekenden het traject laat volgen."

Vanuit de vraag
WoonService Regionaal heeft uiteindelijk voor Qvision als partner gekozen. "Zij sloten goed aan bij het PvE van de aangesloten corporaties, en lieten zien dat ze wisten waar ze het over hadden. Ook dachten zij écht met ons mee, en hielpen zij ons vanuit onze vraag en niet vanuit hun eigen aanbod. De door hen gepresenteerde mogelijkheden waren erg uitgebreid en ontwikkeld. Geen beloften over features die over een lange tijd zouden worden toegevoegd, maar meteen aan de slag met de applicatie die wij willen."

Een voorbeeld hiervan is volgens Richard de wijze van implementatie. "Qvision was bereid om samen met ons dit op een andere wijze te doen. Resultaat is dat wij binnen vijf maanden live zijn. Bij live gaan waren geen openstaande meldingen. Een situatie wat ik bij andere implementaties nooit heb meegemaakt. Een groot compliment voor het volledige projectteam."

Open voor anderen
WoonService Regionaal bestaat uit vijf corporaties en een belangenvereniging namens de woningzoekenden, maar staat volgens Richard open voor andere corporaties uit de regio. "Daar hebben wij het met Qvision tijdens het selectietraject over gehad. Wij willen graag dat woningzoekenden voor alle woningen in de regio op één plek terecht kunnen. Samen met Qvision hebben wij dit aan de voorkant georganiseerd, waardoor het nu mogelijk is om de wens van woningzoekenden te realiseren."

Managementinformatie
Naast het beter bieden van informatie rondom het zoeken naar een woning, wil WoonService Regionaal zich de komende jaren met het nieuwe systeem specialiseren in managementinformatie. "De wensen van woningzoekenden en onze medewerkers staan centraal, maar er staan daarnaast veel gegevens in het systeem. Gegevens waar je goede informatie uit kunt verzamelen. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt door beleidsmakers, woningzoekenden en de gemeente."

Richard geeft een voorbeeld: "Wanneer uit onze info blijkt dat er bijna niet gereageerd wordt op seniorenwoningen, dan is dat interessant voor de gemeente. Die woningen zijn dan dus niet langer nodig. Ook is het interessant om te kijken waar woningzoekenden voor deze woningen vandaan komen; uit Den Bosch of bijvoorbeeld uit de Randstad. De kracht van deze data zal ons helpen goede beslissingen te nemen voor woningzoekenden wat betreft wet- en regelgeving en de typen woningen op de markt, om zo de woningzoekende nog beter te helpen naar een goede en passende woning."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 8 september 2016