Wonen Limburg neemt Social Return op in aanbestedingsbeleid

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Social Return, letterlijk vertaald “maatschappelijk rendement”, is al langer een aandachtspunt voor woningcorporatie Wonen Limburg. Sinds kort heeft ze het echter ook ingebed in haar aanbestedingsbeleid. De corporatie wil zo mensen met een afstand tot de onderwijs-en arbeidsmarkt weer maatschappelijk laten participeren en hun zelfredzaamheid vergroten. Dit heeft een positief effect op de leefbaarheid in buurten en wijken.

Onlangs voegde Wonen Limburg het onderdeel Social Return specifiek toe aan haar aanbestedingsbeleid. Dat betekent dat van leveranciers een bijdrage verwacht wordt op dit gebied. Bijvoorbeeld door een leerwerkplek aan te bieden, goederen of diensten in te kopen bij een sociaal ondernemer of door een percentage van de aanneemsom te besteden aan het inzetten van mensen uit de gestelde doelgroep.

Het gaat om mensen die op grote afstand staan van de onderwijs- of arbeidsmarkt en daardoor meestal geen structuur meer hebben in hun leven. Dit beïnvloedt ook hun woonsituatie. Door hen een leerwerk-of stageplaats te bieden of deel te laten nemen aan lokale buurtprojecten met samenwerkingspartners als sociale werkplaatsen, gemeenten en welzijnsinstellingen, wordt deze afstand verkleind. Dat is goed voor de deelnemer zelf maar heeft volgens de corporatie ook haar uitwerking op de woonomgeving van de persoon.

Wonen Limburg heeft zelf ook continu zo’n 15 stagiaires in huis en stelt regelmatig arbeidsplaatsen beschikbaar voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Daarnaast besteedt ze regelmatig werkzaamheden uit aan sociale werkplaatsen. Het doel van de corporatie is om in een periode van 3 jaar 375 personen een positieve ontwikkelingsstap te laten maken binnen het arbeids-of leerproces.

Bron: Wonen Limburg