Utrechtse corporaties enthousiast over workshop woonmarketing

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Een huurder op zoek naar een huurhuis bezoekt niet snel een koopwoningwebsite. Geen 55-plusser voelt zich aangesproken door een seniorenwoning. Of toch? Wanneer we meer weten over woningzoekenden, kunnen we ze verleiden om andere mogelijkheden te bekijken. Of ervoor zorgen dat het woningaanbod beter aansluit op hun wensen. Hoe? Dat leert u in de workshop woonmarketing van WoningNet.

Afgelopen maand organiseerde WoningNet een workshop woonmarketing voor corporaties in de regio Utrecht. Doel van de interactieve dag was om corporaties bewust te maken van de mogelijkheden van woonmarketing, en handvatten te bieden om hiermee zelf aan de slag te gaan. In de praktijk blijkt dat namelijk niet altijd even eenvoudig.

Van inzicht naar uitvoering
De workshop ging in op het juist presenteren van het woonaanbod, bepalen van de doelgroep en vergroten van de (online) vindbaarheid. De deelnemers kregen onder meer de opdracht om een persona te creëren als representatie van hun doelgroep, en te bedenken hoe deze persoon zoekt naar een woning. ‘Door zo met een doelgroep bezig te zijn zie ik ineens dat het zoekgedrag van degene die wij willen bereiken helemaal niet aansluit bij de manier waarop wij onze woningen promoten’, aldus een corporatiemedewerker. Met de nieuw verkregen inzichten werd vervolgens gekeken welke woonmarketingtools kunnen worden ingezet.

Leerzame workshop met duidelijke informatie
De reacties van de deelnemers zijn positief. Susanne Optekamp, verhuurconsulent bij Woningbouwvereniging Vecht en Omstreken vertelt: “De workshop woonmarketing was een leerzame workshop met duidelijke informatie en praktijkgerichte voorbeelden. We kijken nu beter naar welke informatie over de woning en de omgeving belangrijk is voor onze doelgroep. Dit kunnen we vervolgens goed doorvertalen, bijvoorbeeld naar de tekst in een advertentie.”

Bron: WoningNet