'Standaardoplossingen, de cloud en BI belangrijkste ICT-trends bij woningcorporaties'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De cloud, Business Intelligence en klant- en leveranciersportalen. Nieuwe middelen die steeds vaker geadopteerd lijken te worden door woningcorporaties. Maar wat is voor corporaties de reden om hun ICT-landschap te vernieuwen en innoveren? Eind september publiceerde Motion10 haar onderzoek naar ICT-trends bij woningcorporaties in 2016. CorporatieGids.nl dook in de materie en ging hierover in gesprek met Ron Witjes en Erwin Lima.

Voor het onderzoek werden enkele tientallen corporaties uit Nederland benaderd, en vragen voorgelegd over vier onderwerpen: business drivers die ten grondslag liggen aan verandering en innovatie, de prioriteit van IT-thema's, BI-oplossingen en de cloud.

Business drivers
De grootste business drivers anno 2016 blijken efficiënter werken (meer doen met minder) en de samenwerking in de keten verbeteren te zijn. Respectievelijk geeft 80 en 76 procent van de corporaties aan dat dit ten grondslag ligt aan veranderingen en innovaties. "De politieke keuzes en financiële tegenvallers van de laatste jaren hebben blijkbaar nog steeds hun uitwerking," redeneert Ron. "De combinatie van de drive om de eigen bedrijfsvoering verder te optimaliseren, het streven naar klantgerichter werken en de noodzaak tot het reduceren van kosten heeft de wens tot een intensievere ketensamenwerking versterkt."

"Werken aan de eigen bedrijfsvoering vraagt ook om externe samenwerking," gaat hij verder. "Als ze bijvoorbeeld woningen aanpassen aan het veranderende klimaat in Nederland en daarbij samenwerken in de keten, maken ze minder kosten en hebben ze minder kans op fouten."

Self-service portalen
Een combinatie van business drivers die vaak wordt genoemd, zijn klantgericht werken en 'meer met minder'. Ron ziet hierin het belang van self-service portalen terug. "Deze worden blijkbaar gezien als effectieve manier van samenwerken, zowel intern als met huurders en ketenpartners. Tegelijkertijd worden deze gebruikt om de veranderende vragen rondom digitale dienstverlening te beantwoorden."

Ron begrijpt de keuze voor self-service portalen, maar onderstreept het belang van systeemintegratie, iets wat volgens hem uiteindelijk technisch de basis moet vormen: "In veel scenario's kunnen integratieoplossingen het uitwisselen van informatie automatiseren, waardoor processen efficiënter en klantvriendelijker worden. Maar in vrijwel alle benchmarkonderzoeken die wij dit jaar in verschillende sectoren hebben uitgevoerd, zien we de onderschatting van het belang van flexibele en tegelijkertijd betrouwbare, solide systeemintegratie terug."

IT-thema's
Belangrijke IT-thema's voor corporaties in 2016 waren externe leverancier- en/of huurdersportalen en BI & Analytics. Respectievelijk hield 71 procent en 67 procent van de corporaties zich hiermee bezig. "Wij denken dat er meer wordt gekeken naar externe samenwerking, omdat dat is waar de KPI's uiteindelijk op neerkomen voor woningcorporaties," legt Erwin uit. "Het lijkt erop dat men in de sector steeds meer begint in te zien dat innovatie het beste werkt als je het van binnen naar buiten toepast."

"Digitale innovatie kan onmogelijk maximale waarde opleveren als deze niet gepaard gaat met 'analoge innovatie'," legt Ron uit. "Pas wanneer de nieuwe manier van werken integraal wordt gefaciliteerd en volledig ingebed is in het denken en de cultuur van de organisatie, kan maximale waarde uit externe integratie en portalen worden gehaald. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het verzamelen van interne en externe data met betrekking tot KPI's. Zorg dat je de binnenkant eerst goed op orde hebt voordat je een hoog niveau van self-service kunt bieden aan huurders en ketenpartners."

Anticiperend beleid
De corporaties waarbij BI hoog op de agenda staat zien dit vooral als hulpmiddel bij het streven naar een 'anticiperend beleid'. "Hiermee wordt bedoeld: alles wat te maken heeft met het flexibel en voorspellend in kunnen springen op veranderingen," legt Ron uit. "BI biedt de mogelijkheden om beter inzicht te hebben in de huidige stand van zaken, en kan in combinatie met Machine Learning voorspellende modellen creëren. Denk daarbij aan een ketel die met behulp van The Internet of Things zelf kan aangeven hoe hij presteert, en een Analytics tool die op basis van bekende patronen kan voorspellen wanneer zo'n ketel onderhoud nodig heeft."

Corporaties kijken vooral naar Operationele KPI's bij BI (85 procent), zoals de leegstand per wijk of het aantal reparatieverzoeken per complex. Financiële KPI's (zoals maandcijfers en forecast indicatoren, 70 procent) en Commerciële KPI's (zoals omzet- en klantrapportages en het voorspellen toekomstige vraag, 18 procent) hebben minder de prioriteit.

Business Intelligence
Managed BI-oplossingen, waarbij de informatiebehoefte van de eindgebruiker wordt voorzien via de IT-afdeling, zijn daarbij met 27 procent het populairst. Erwin: "Het voordeel van deze aanpak is dat IT een goed gestandaardiseerde BI-omgeving oplevert waarbij de kwaliteit van data professioneel wordt geborgd. Omdat ieder informatieverzoek via de IT-afdeling loopt, is de oplossing ook goed schaalbaar." Self-service BI (21 procent) waarbij de eindgebruiker de mogelijkheid heeft om relevante informatie zelfstandig te verkrijgen en self-service BI-oplossingen die gemigreerd kunnen worden naar managed BI (18 procent) zijn respectievelijk iets minder populair.

Als er gekeken wordt naar wat corporaties de belangrijkste aspecten vinden bij BI, noemt Ron het gebrek aan keuze voor Big Data opvallend. "Slechts 6 procent van de corporaties geeft aan dat dit een belangrijk aspect is, wat de vraag doet rijzen of ze voldoende geïnformeerd zijn over de mogelijkheden van BI om Big Data te vertalen naar bruikbare sturingsinformatie." Betrouwbare en consistente data (76 procent) en data-integratie vanuit interne en externe bronnen (63 procent) vinden corporaties wel vaak belangrijk.

Standaarden
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat corporaties steeds vaker voor standaardoplossingen kiezen. Bij Shared Service Bussen gaf 65 procent van de corporaties aan dat ze, wanneer ze (opnieuw) zo'n applicatie zouden implementeren, zouden kiezen voor de 'shared' variant. "Een generieke oplossing waarbij een corporatie kan besparen op ontwikkelingskosten is erg in trek," legt Erwin uit. "De respondenten gaven daarbij vaak aan dat maatwerk te duur is, en vooral bij kleinere corporaties lastig is te onderhouden."

Ook de cloud is steeds meer in trek, met 60 procent van de corporaties die aangeeft dat bij een nieuw SSB traject voor servers buiten huis wordt gekozen. "Dat is iets wat wij in de praktijk ook veel terugzien," vertelt Ron. "Zowel bij woningcorporaties als de bredere markt. Organisaties kiezen steeds vaker om hun interne en externe portalen geheel of gedeeltelijk in de cloud te zetten."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 1 december 2016