Bij Kubion houden we van effectief en productief werken. We gaan uit van de kracht van onze mensen en dus zijn zelfsturende teams ons uitgangspunt. Al ver voor Scrum zijn intrede deed in organisaties, werkte Kubion volgens deze methode. Ontwikkelaar en scrummaster Sander Brugman vertelt waarom.

'Kubion scrumt al vijf jaar,' vertelt Sander. Hij is sinds twee jaar scrummaster en waarborgt de voortgang van het scrumproces en het behalen van de doelen. 'Het is mijn taak om te zorgen dat het team gefocust blijft werken aan de inhoud, zonder zich zorgen te hoeven maken over planningen, afspraken met klanten of wat dan ook. Eigenlijk zorg ik dat er tempo in het proces blijft.'

Alle kennis in één team
De kern van Scrum is een multidisciplinair en zelfsturend team. Ieder lid is betrokken bij het plannen en verdelen van taken én bij het benoemen van hobbels. Sander: 'Binnen het team zit alle kennis die nodig is om een project succesvol te maken. Binnen Kubion zijn er twee scrumteams, namelijk team Platform en team Vastgoed.'

Eventuele problemen snel tackelen
Sander is scrummaster binnen team Platform dat uit acht mensen bestaat. De productowner van zijn team maakt de eisenlijst met de klanten en stakeholders. Vervolgens benoemt het developmentteam alle taken. Hieruit volgen zogenaamde User Stories. Het team maakt een inschatting hoeveel ontwikkeltijd en capaciteit er nodig is om een story uit te werken.

Sander: 'Binnen Kubion werken we binnen een korte tijdspanne, sprints noemen we dat. Iedere twee weken leveren we iets op. Dat bespreken we met de klant, stakeholders en testers. Op die manier kunnen we eventuele problemen heel snel tackelen. En, als iets helemaal af is, kan een klant er ook direct mee aan de slag. Omdat je steeds op korte termijn plant, is de kans dat de planning niet gehaald wordt uiterst klein. En als het wel zo is, kun je de planning snel bijsturen.'

Grote betrokkenheid
Als scrummaster leidt Sander iedere ochtend de stand-up. Sander: 'Dat hoeft niet lang te duren, tien minuten tot een kwartiertje. Iedereen geeft aan wat er gedaan is, wat er vandaag gebeuren moet en of er eventuele problemen zijn. Als team weet je dus wie wat doet en wie waar in het proces zit. Dat vergroot de betrokkenheid en er wordt in korte tijd heel veel kennis gedeeld en uitgewisseld.'

Directe waarde voor de klant
Sander: 'Het voordeel van scrummen is dat je in relatief korte tijd kleine stukjes software kan afleveren. Door direct te evalueren en feedback te krijgen, kun je gelijk gaan verfijnen en aanpassen. Eventuele onduidelijkheden worden dus snel in het proces zichtbaar en kunnen direct verholpen worden. Die kleine stukjes hebben direct waarde voor de klant en als er geen opmerkingen meer zijn, kan de klant er ook direct mee aan de slag. Ook als de klant ermee aan de slag gaat, blijven de feedbackmomenten. Deze pakken we dan weer op in de volgende iteratie.'

Inspelen op trends
Scrummen binnen de IT-wereld is ideaal volgens Sander. 'Vergelijk het met traditionele projecten. Voor je het weet ben je vier maanden bezig en op het moment dat je alles volgens plan hebt uitgewerkt, is de wereld van de IT alweer veranderd. En zit je dus eigenlijk bij de start al met een verouderd product. Scrummen maakt het mogelijk om snel te vernieuwen en in te spelen op alle trends, ook al zijn die tijdens de start van je project nog niet helemaal zichtbaar.'

Samen voor het beste resultaat
Naast de dagelijkse start en de tweewekelijkse oplevermomenten is er ieder kwartaal een gebruikersbijeenkomst met de klanten en stakeholders. Sander: 'Kubion deelt graag haar kennis en neemt betrokkenen mee in de processen. Samen kom je uiteindelijk tot de beste producten.'