Qvision over het gebruik van social media bij woningcorporaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Alleen een sociaal platform is social media al lang niet meer. Bedrijven zien hun kansen schoon en proberen op allerlei manieren zoveel mogelijk likes, shares en views te behalen. Het is een grote uitdaging om social media goed van de grond te krijgen. Hieronder staan een aantal tips en tricks om aan de slag te gaan met social media en de daarbij komende uitdagingen.

Maak een connectie met je publiek
Er zijn een aantal factoren waar rekening mee moet worden gehouden wanneer social media voor bedrijfsdoeleinden wordt ingezet. Allereerst is het goed om te monitoren wat er online over je wordt gezegd. Dit helpt bij het creëren van een persoonlijke band met je publiek, een eis wanneer je met social media succes wil boeken. Een volgende stap is om persoonlijk op vragen, verzoeken en zelfs klachten in te gaan. Dit wordt Webcare genoemd. Een persoonlijke benadering zorgt ervoor dat er een band wordt gecreëerd tussen de organisatie en gebruiker, evenals het schrijven van persoonlijke verhalen, artikelen en het bijhouden van een blog.

Zorg dat je wordt gezien
Het is van belang om online zichtbaar te zijn. Voorheen werkte het goed om veel kernwoorden in een stuk tekst te plaatsen om hoger te ranken, maar dat is verleden tijd. Als we Facebook als voorbeeld nemen, worden reguliere berichten voor gebruikers getoond op basis van relevantie; welke berichten zijn het meest relevant voor de gebruiker om te zien. Er is een hoop content op Facebook beschikbaar. Uit deze stapel wordt op basis van de volgende drie punten gefilterd welke jij te zien krijgt op je tijdlijn:

  • Affiniteit: hoe ‘close’ ben je met de desbetreffende pagina. Facebook houdt bij welke berichten jij leuk vindt, hebt gedeeld of op welke berichten je eerder hebt gereageerd en bepaald mede hierdoor welke berichten je in de toekomst wel en niet te zien krijgt op je tijdlijn.
  • Gewicht: de waarde van de content telt ook mee. Gespeculeerd wordt dat foto’s, video’s en links meer waarde hebben, maar Facebook laat zich hier niet over uit. Dit betekent wel dat het goed is om de inhoud van je berichten te voorzien van waardevolle content.
  • Tijd: nieuwe berichten hebben een grotere kans om in het nieuwsoverzicht te verschijnen dan eerder geplaatste berichten. Het is dan ook de kunst om een bericht te plaatsen op het moment dat jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. 

De kans bestaat dus dat berichten die je als bedrijf online zet, niet worden gezien. Een oplossing hiervoor is betaald adverteren. Je betaalt dan Facebook om het desbetreffende bericht vaker en hoger in de nieuwsfeed van gebruikers te laten komen. Het is mogelijk om een eigen doelgroep te creëren waardoor je niet alleen zeker weet dat je bericht wordt getoond, maar ook aan de juiste personen. Voor specifieke doeleinden is dit ook zeker de moeite waard om te overwegen, het kan ervoor zorgen dat de juiste personen op het juiste moment jouw bericht voorbij ziet komen via Facebook. 

Kwaliteit versus kwantiteit
Het is de kunst om de balans te vinden tussen het aantal berichten dat je plaatst en het behouden van relevantie. Berichten plaatsen om te plaatsen kan ook een negatieve uitwerking hebben op de gebruiker. Gebruikers lezen graag content die voor hen relevant is. Het plaatsen van (veel) berichten voorzien van irrelevante content wordt door de gebruiker vaak als vervelend beschouwd en daarmee verlies je volgers. Content hoeft niet altijd uit nieuws te bestaan, leuke feitjes/weetjes kunnen ook zeker bijdragen aan een stukje kwaliteit. 

Een groot publiek bereiken & sharing
De content is geschreven, nu moet deze het grote publiek gaan bereiken. De grootste fout die je hierin kan maken is verwachten dat een bericht vanzelf viral gaat. Het is belangrijk om ambassadeurs aan te stellen die ervoor zorgen dat berichten worden geliked en gedeeld. Denk hierbij aan vrienden, familie, collega’s, maar ook jezelf toevoegen aan online branche gerelateerde groepen kan ervoor zorgen dat je bericht vaker wordt geliked en gedeeld. Wanneer de ambassadeurs zijn aangesteld is het goed om je content altijd te checken op creativiteit. Bepaal of jij zelf de content zou delen en verander bij ‘nee’ ook de inhoud. Wanneer je graag wat handvaten wenst bij het schrijven van online content, is het goed om de theorie van Cialdini “overtuigingsprincipes” door te nemen. Cialdini heeft zes mogelijkheden omschreven om mensen te overtuigen die ook binnen social media goed toepasbaar zijn. 

Wederkerigheid
Mensen voelen zich verplicht om iets terug te doen wanneer zij iets gratis hebben gekregen. Het desbetreffende presentje hoeft niet erg groot te zijn, de kracht zit ‘m in het geven. Relatiegeschenken of nieuwsbrieven kunnen dit effect al teweeg brengen bij de mensen. Wanneer mensen iets gratis hebben gehad, ervaren zij iets terug doen als een sociale verplichting en dit kan een extra trigger zijn om over te gaan tot een bepaalde aankoop op dienst.

Commitment & consistentie
Eerder gedrag is bepalend voor toekomstig gedrag. Dat betekent dat (publiekelijke) toezeggingen moeten worden waargemaakt, je wilt namelijk consequent zijn in hetgeen wat je zegt en wat je doet. Een goed voorbeeld is wanneer er aan je wordt gevraagd op een later moment een donatie te doen, je dit waarschijnlijk ook gaat doen. Online werkt dit ook zo en creëer je langzaam commitment waardoor je dingen aan je bezoekers kan vragen. Denk hierbij aan het invullen van een poll op de website.     

Sociale bevestiging
Mensen volgen graag andere en gaan eerder over stag wanneer andere (tevreden) mensen hen voor zijn gegaan. Een goed voorbeeld is het feit dat we recensies lezen voor het boeken van een reis of voor het plaatsen van een reservering. De ervaring van de één kan de ander helpen om ook gebruik te gaan maken van een bepaald product of dienst. Online werkt dit ook zo. Slogans als “100 personen gingen u reeds voor” of “89% is tevreden” dragen bij aan het feit dat mensen eerder overstag gaan. Op social media zien we dit soort aantallen ook, denk hierbij aan het aantal volgers van een bepaalde pagina. Onbewust helpen deze aantallen ons om eerder ook een item te liken of te delen.

Sympathie
Mensen zijn eerder geneigd om iets aan te nemen van personen die:

  • Op ze lijken (dezelfde naam, dezelfde kledingstijl, geboorteplaats etc.);
  • Aantrekkelijk zijn;
  • Ze aardig vinden;
  • Complimenten geven.

Dit is dé reden waarom de tupperware formule zo goed is aangeslagen en online werkt dit precies hetzelfde. Wat online veel voorkomt is de “tell a friend” methode. Tips van vrienden nemen we eerder aan dan tips van vreemden en daarom werkt deze methode goed om anderen te overtuigen van een bepaald product of dienst. 

Autoriteit
Mensen vertrouwen een persoon eerder wanneer deze autoriteit uitstraalt. We geloven daarom eerder mensen die:

  • Expert zijn;
  • Onafhankelijk zijn;
  • Tegen hun belang in handelen voor jou;
  • Hoger staan in hiërarchie. 

Je ziet dit veel terugkomen in tv-commercials. Zo is er bijvoorbeeld in tandpasta commercials vaak een tandarts aan het woord om ons te overtuigen van een bepaald merk tandpasta. Online kijken we vaak naar bepaalde certificaten, maar ook naar waarderingen. Je ziet dit veel terugkomen in de reisbranches. Er wordt vaak door reisorganisaties een gemiddeld cijfer gegeven voor een bepaalde reis of voor een hotel. Bij het boeken van een reis gaan we uit van de expertise van een reisorganisatie en nemen we deze cijfers mee in onze uiteindelijke keuze. 

Schaarsheid
Wie kent de slogans niet “nog maar 2 op voorraad”, “nog maar 1 kamer vrij” etc. Schaarsheid helpt mensen over te halen doordat het inspeelt op het verlangen. Mensen verlangen naar dingen die:

  • Zeldzaam zijn;
  • Onbereikbaar zijn;
  • Verboden zijn. 

Bij het schrijven van teksten is het dus goed om te benadrukken wat zij als het ware verliezen wanneer zij er niet op in gaan. Het benadrukken van de positieve punten wil dus niet altijd baten.

Bron: Qvision

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2016 te bekijken.