Peter Kok en Hugo Schraders (Coforce): Virtuele medewerkers inzetten om meer toegevoegde waarde te leveren

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Efficiënt werken in fabrieken vindt al decennia plaats via robots. En hoewel grote auto- of koekjesfabrieken natuurlijk ver weg staan van een woningcorporatie, kunnen ook in onze sector robots steeds vaker processen optimaal laten verlopen. CorporatieGids.nl sprak met Managing Consultant Peter Kok (foto links) en Sales Executive Hugo Schraders (foto rechts) van Coforce over de inzet en de meerwaarde van Robotic Process Automation (RPA).

Het inzetten van RPA bij woningcorporaties staat volgens Peter gelijk aan het creëren van virtuele medewerkers. “Deze collega’s nemen letterlijk werkzaamheden over van medewerkers of ondersteunen hen. Daarbij maken de robots – net zoals gewone medewerkers – gebruik van alle andere vormen van automatisering. Het gaat daardoor verder dan ‘normaal’ automatiseren wat corporaties misschien al gewend zijn.”

Waarde bij corporaties
RPA is volgens Hugo een nieuwe vorm van werken die uitermate geschikt is voor de sector. “De inzet van virtuele medewerkers kan juist bij corporaties zoveel waarde opleveren. Door het uitbesteden van zoveel mogelijk taken aan de robots, ontstaat er meer tijd en ruimte voor de ‘reguliere medewerkers’. De efficiëntie in processen en productie neemt hierdoor toe, de foutgevoeligheid wordt gereduceerd en je realiseert als organisatie een kostenbesparing. En niet onbelangrijk; het goed inzetten van RPA draagt bij aan het verhogen van de klant- en medewerkerstevredenheid.”

Niet te complex beginnen
Op de vraag wat hét proces is om mee te beginnen bij RPA, antwoordt Peter: “Je kunt de virtuele medewerkers op verschillende afdelingen inzetten, bijvoorbeeld financiën, HR of ICT. Het is echter belangrijker dat je een niet te complex proces uitkiest met voldoende volume aan transacties zodat de meerwaarde van RPA direct kan worden aangetoond. De resultaten dragen zo gelijk bij aan het draagvlak binnen de organisatie voor een verdere uitrol.”

Goede partner
“Het kiezen van een partner die de corporatie begeleidt bij de adoptie van RPA en met hen stap voor stap de processen doorloopt, is essentieel,” licht Hugo de weg richting RPA toe. “Samen met deze partner kun je een Centre of Excellence opzetten dat bestaat uit de belangrijkste primaire stakeholders. Zij hebben de regie op de inzet van RPA, maar het moet niet iets van hen alleen worden. Het is essentieel om alle medewerkers op de hoogte te houden van de voorgang én voordelen van de virtuele medewerkers. Dan leg je de fundering om RPA bij steeds complexere processen in te zetten.”

Huurder centraal zetten
“Coforce kan deze partner voor woningcorporaties zijn,” gaat Peter verder. “Door onze klanten te ondersteunen met het verder automatiseren van hun processen, komt bij hen de huurder meer centraal te staan. Dat doen we onder andere bij de technische implementatie van RPA en via het geven van advies over welke processen wel of niet geschikt zijn. Door onze ervaring kunnen we ook richting geven over hoe processen anders ingericht kunnen worden zodat ze wel geschikt zijn voor RPA. Zo wordt een corporatie in kracht gesteld de meeste waarde te leveren aan haar huurders.”

Meer taken
Virtuele assistenten op basis van RPA zullen de komende jaren een steeds belangrijkere rol innemen, sluit Hugo af. “Door het combineren van RPA met technologieën als cognitieve- en kunstmatige intelligentie, zullen de virtuele medewerkers steeds meer werkzaamheden overnemen waardoor de reguliere medewerkers zich kunnen richten op wat er écht toe doet. Zo kunnen corporaties meer toegevoegde waarde leveren aan hun klanten en zich steeds beter aanpassen aan een snel veranderende wereld.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Coforce