online strategie trends tips & tricks - Oh ja! Wij moeten iets met social!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Net als met de opkomst van het internet; een communicatiekanaal waarvan iedereen aanvoelde dat het groot zou worden, maar niemand wist wat zij er precies mee aan moesten, is ook social media voor veel organisaties nog onverkend terrein. De eerste bedrijven zorgden er met de komst van het World Wide Web voor dat zij de URL van hun bedrijfsnaam claimden. Dit deden organisaties vooral omdat zij meekregen dat dit ‘moest’ en niet omdat zij de strategie voor dit nieuwe 'etalage-kanaal' helder voor ogen hadden.

“Oh ja! Wij moeten nog iets met social media!”
Anno 2014 geldt dit voor veel organisaties precies zo voor social media, vooral in de corporatiesector die wij hoofdelijk bedienen. De accounts zijn gestart in het kader van “Hier moeten wij ooit iets mee” en de medewerker gaat weer door met hoofdtaken.

Wij durven te stellen dat een slapend account in deze tijd meer schade maakt dan niet vindbaar zijn. Vergelijk dit maar met een verouderde website of een site met zwakke content. U kijkt ook wat vreemd op wanneer u dit in deze tijd tegenkomt, toch?

Het belang van aanwezigheid in social media valt -in dit constant in beweging zijnde tijdperk- niet meer te negeren. Wat signaleren wij als internetbedrijf in de sector? Welke ontwikkelingen verdienen uw aandacht? De volgende tips en trends willen wij aan u meegeven.

Social strategie en promotie
Contentpromotieposten worden vaak nog niet in het communicatiebudget meegenomen. Raar eigenlijk! Waar social media voor veel organisaties lange tijd een klein ‘tussendoor- onderdeel’ bleef, wordt steeds meer gezien dat social media een volwaardig onderdeel van de marketingmix is. Integreer dit dus ook in het afdelingsplan en in de begroting.

Naast goede content blijkt de zichtbaarheid een aandachtspunt. Veel, maar ook gericht zaaien is nodig om te oogsten. Goede content is de basis, maar een boodschap verkondigen terwijl de microfoon uitstaat schiet niet op. Content moet gepromoot worden om in beeld te komen én te blijven. Hoe leuker of informatiever de boodschap die uit die microfoon komt, hoe groter de zaal met toehoorders wordt en daarmee het bereik.

Een organisatie profileert zichzelf tegenwoordig toch graag als kennispartij. Waar dit proces in 2013 stopte bij publicatie is dit in 2014 ‘not done’. Promotie is de vierde schakel in dit proces!

Trends en tips

• Interesse gedreven social media gedrag: wij zien steeds meer behoefte aan groepen. Communities die elkaar opzoeken en kennis laagdrempelig delen. Sluit u aan bij de juiste groepen of faciliteer een community.
• 'Author rank': een nieuw onderdeel van de Google ranking (de wijze waarop Google bepaalt in welke volgorde zoekresultaten worden getoond). Schrijvers van kwalitatieve, lange, authentieke en veel gelezen content eindigen tegenwoordig hoger in de zoekresultaten. Dit draagt bij aan het verwerven van de 'kennispartij-status'.
• Kanaalstructuur; steeds meer sociale netwerkpartijen zullen een kanaal optuigen. Beperkt u zich als organisatie of corporatie, tot de kanalen die zichzelf bewezen hebben en laat u niet afleiden door al het aanbod in sociale kanalen. Kies bewust 2 tot 3 kanalen die goed aansluiten op de doelgroep en onderhoud.
• De 'virale-video-obsessie': deze zal voorlopig niet verdwijnen. Wij verwachten in onze zoektocht naar gerichte informatie, dat dit steeds sneller en makkelijker gepresenteerd wordt. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Video vat een compleet artikel in een minuut of minder samen, is perfect deelbaar, heeft een goed meetbaar bereik én het is goed voor de ranking van Google. Onze stelling blijft dan ook: "Anything that can be video, will be video."

Training & tools
Investeren in een goede training brengt structuur en strategie en voorkomt schieten met hagel, tijdsverlies en gemiste kansen. Veel organisaties hebben behoefte aan een structurele aanpak, maar vaak wordt geen budget vrijgemaakt voor een goede training voor het team. Zonde!

Eenmalig investeren in een trainingssessie kan de organisatie tot rust brengen. Er komt een strategie, de basisbeginselen worden doorgenomen, het geeft handreikingen tot huisregels en het team leert te werken met de juiste tools. Hierdoor kan de verantwoordelijke niet alleen gemakkelijk scannen op 'mentions' (monitoren wat anderen over de organisatie schrijven), maar leren te agenderen. Met een goede schedule-tool kan binnen een vast blok, van één uur per week, alles klaargezet worden om een sociaal kanaal representatief te laten zijn. Deze investering verdient zichzelf dus razendsnel terug!

Sociale organisatie
In onze klantcontacten merken wij vaak dat de communicatie naast een planmatige aanpak voor social media ook vaak op zoek is naar tips en medestanders. Vaak is social het 'feestje van' de afdeling Communicatie. Wij stellen juist dat social media een nieuwe manier van interactie is voor de hele organisatie. De vragen die hieruit voortkomen horen te worden opgepakt door de afdeling die deze vraag zou behandelen wanneer het via de telefoon, e-mail of een baliebezoek ontvangen wordt. Houdt de lijnen en processen van de verschillende afdelingen duidelijk in stand en trek deze door naar social media. Manage hierin ook de verwachtingen van de vraagkant; benoem respons- en openingstijden.

Social heroes
Zoek binnen een organisaties dus uit welke behoefte er vanuit social media komt. Ga vervolgens per afdeling op zoek naar een 'social hero', iemand die affiniteit heeft met social media. Vorm met deze personen een 'cross-afdeling' social team en laat dit team meedenken met Communicatie en maak ze verantwoordelijk wordt voor een deel van de webcare en interactie. Communicatie houdt zo de handen vrij om te 'zenden'. Zij kunnen nieuwsartikelen, opkomende evenementen en activiteiten extra promoten via het kanaal en erop vertrouwen dat interactie op kennisniveau door de juiste afdeling opgepakt wordt, zonder dat zij een tussenschakel zijn.

Learnings
Wanneer je als organisatie structureel met een social team aan de slag gaat, ben je samen verantwoordelijk voor successen en falen. Evalueer dit dus ook vooral! Kijk met elkaar wat werkt en wat niet. Welke artikelen worden goed gelezen? Analyticssystemen zoals het in ons CMS aanwezige MTrack geven dit goed weer. Stem de uitingen hier dus ook op af. Deel ervaringen met elkaar en houdt elkaar scherp en enthousiast.

Behoefte aan meer informatie of één van onze trainingen? Laat het ons weten.

Door: Audrey Mudde, Online Marketing & Communicatie ProImpact