Nieuwe strategie nodig? Betrek je medewerkers

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Voor veel medewerkers is strategie iets wat op managementniveau in een torenkamertje wordt bedacht. In veel organisaties is er sprake van een kloof tussen het management en de dagelijkse praktijk. Het management kan daarom veel baat hebben bij de input van medewerkers als het gaat om het bepalen en realiseren van strategieën. Waarom dat is en hoe je dit aanpakt, lees je in dit nieuwe blog.

Waarom je je medewerkers wilt betrekken bij het opstellen van een strategie
Dit wil je om verschillende redenen:

1. Je zorgt voor draagvlak
Medewerkers die betrokken worden bij de strategiebepaling voelen zich vaak gehoord en gewaardeerd. Hun kennis en expertise worden erkend, wat vaak leidt tot een soepelere uitrol en bredere acceptatie van de strategie. En dus meer draagvlak in de hele organisatie. Bijkomend voordeel; als mede-eigenaar van de strategie zullen zij de strategie verantwoorden bij hun collega’s en actief bijdragen aan de uitvoering ervan.

2. Je dicht een kloof
Door medewerkers te betrekken, begrijpen zij beter wat er in de strategie staat en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Het is geen abstract document meer, maar iets waar zij aan hebben bijgedragen en dat zij begrijpen. Dit maakt het eenvoudiger om de kloof tussen de dagelijkse praktijk en de bedrijfsdoelstellingen te dichten. Medewerkers zien de strategie als iets van henzelf en niet als een opgelegd plan van bovenaf. Bovendien kun je direct toetsen of de strategie duidelijk is en er geen dubbele interpretaties zijn.

3. Je geeft mensen verantwoordelijkheid
Wanneer medewerkers input mogen geven, voelen zij zich verantwoordelijk voor het eindresultaat. Medewerkers die merken dat hun inbreng wordt gewaardeerd, zijn meer gemotiveerd. En dit helpt om medewerkers aan je organisatie te binden en zorgt voor een betere interne sfeer.

4. Je krijgt een brede inbreng
Door medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie te betrekken, krijg je ook verschillende perspectieven. Iedere medewerker kan waardevolle inzichten en ideeën aandragen vanuit zijn of haar eigen expertise en ervaring. Probeer altijd positief kritische medewerker te betrekken. Zij zijn vaak de sfeerbepalers en kunnen een positieve invloed hebben op de acceptatie van de strategie.

Hoe pak je het aan? Praktische tips om je medewerkers te betrekken
1. Maak een dwarsdoorsnede van de organisatie
- Betrek medewerkers uit verschillende afdelingen en niveaus.
- Zorg voor een evenwichtige mix van kritische en constructieve stemmen.
- Zorg dat je iedere afdeling betrekt.

2. Werk samen met het management
- Laat niet alleen de werkvloer, maar ook MT-leden deelnemen aan de sessies om de strategie te bepalen. Organiseer gezamenlijke sessies, dus het MT en de werkvloer door elkaar, voor optimale kennisdeling.
- Zorg voor een open en transparante dialoog tussen management en medewerkers. Het moet een veilige omgeving zijn voor iedereen.

3. Maak het leuk
- Organiseer workshops, brainstormsessies en interactieve bijeenkomsten en zorg dat medewerkers hier met plezier naar toe gaan.
- Maak gebruik van de juiste tools en technieken om input te verzamelen en te analyseren. Er zijn tegenwoordig genoeg online mogelijkheden om input te verzamelen en analyses te maken.

4. Communiceer regelmatig met de hele organisatie
- Houd iedereen op de hoogte van de voortgang en de gemaakte beslissingen.
- Geef medewerkers de kans om iets over de strategie te vertellen. Vaak vertellen zij het verhaal op een andere manier dan het management.
- Wees altijd eerlijk en transparant. Ook over de uitdagingen. En zorg ervoor dat iedereen zich gehoord voelt.

Wanneer je deze tips in de praktijk brengt merk je dat er een betere verbinding komt tussen de werkvloer en het management. En zorg je ervoor dat de strategie gaat voelen als iets dat van ons allemaal is.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een strategie? Neem dan vooral contact met ons op.

Bron: BE impulse, Foto: BE impulse