Moeten corporaties hipper worden bij jonge mensen?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In een wereld waar steeds meer jonge mensen actief zijn bij corporaties, is het belangrijk dat deze woningcorporaties zich aanpassen aan hun behoeften. Het traditionele imago van stoffig en stroef doet geen recht aan de moderne realiteit. Het is tijd om te laten zien dat corporaties veel hipper zijn dan mensen denken. Daarom gaan we vandaag dieper in op de vraag of er veranderingen nodig zijn, en waarom het belangrijk is dat corporaties een modern imago blijven behouden om jonge mensen aan te spreken.

Omarm nieuwe ontwikkelingen
Eén van de belangrijkste aspecten waar corporaties in uitblinken zijn goede voorwaarden en transparantie. Jonge mensen hechten waarde aan eerlijkheid, duidelijkheid en gelijke kansen. Door deze waarden te omarmen en actief te communiceren kunnen corporaties laten zien dat ze betrokken zijn bij de behoeften van jongeren.

Eén van de uitdagingen waar corporaties voor staan, is het omarmen van nieuwe ontwikkelingen. Corporaties hoeven niet per sé haantje de voorste te zijn, maar ze kunnen wel gebruikmaken van maatschappelijk geld en bewezen oplossingen implementeren. Door snel en efficiënt besluiten te nemen, kunnen ze zelfs sneller handelen dan overheidsinstanties.

Vergeet hierbij ook niet dat de jonge generatie van nu vanzelf de oude generatie wordt. Het blijft dus een uitdaging om continu jonge mensen te blijven aantrekken zodat er een gezonde mix van leeftijden onder de werknemers is.

Corporaties vs. commerciële partijen
Het verschil tussen woningcorporaties en commerciële partijen is dat commerciële partijen vaak vooroplopen en er alles aan doen om hip en trendy te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een reisorganisatie die het zo makkelijk mogelijk maakt om een reis te boeken. Of een webwinkel die je blijft volgen en 'spammen' met reclames van producten die je bekeken hebt. Bij een woningcorporatie werkt dat niet zo, omdat je er pas mee in aanraking komt wanneer het moet. Je kan tenslotte niet kiezen van wie je wilt huren, maar je bent gebonden aan een omgeving en woningtype wanneer er iets beschikbaar is. Woningcorporaties hebben het imago van hip en trendy dus minder, maar dat betekent niet dat ze alleen maar oud en grijs zijn. Het is van belang om te laten zien dat corporaties jong en verfrissend kunnen zijn. Iets waar wij misschien wel het levende bewijs van zijn ;-)

Digitale transitie
De afgelopen tien jaar hebben we een digitale transitie doorgemaakt. Ook binnen woningcorporaties is de documentatie veel digitaler geworden. In plaats van papieren mappen wordt nu gewerkt met tablets en digitale systemen. Deze veranderingen hebben bijgedragen aan efficiëntie en gemak in het werkproces.

Ook is het belangrijk om rekening te houden met generatieverschillen binnen de organisatie. Soms kan een clash ontstaan tussen Millennials en Babyboomers, omdat ze verschillende verwachtingen en werkwijzen hebben. Millennials zijn opgegroeid met digitale technologieën en hebben een andere kijk op processen. Echter, het kan ook gebeuren dat Babyboomers weerstand hebben tegen verandering, omdat ze denken dat ze alles al weten. Een mix van verschillende mensen en leeftijden binnen de organisatie kan hierin juist heel waardevol zijn, omdat elke generatie unieke perspectieven en ervaringen met zich meebrengt.

Hoe trek je jongeren aan?
Om jonge mensen aan te spreken en te behouden, is het essentieel dat woningcorporaties zich aanpassen aan de moderne tijd. Het creëren van goede voorwaarden, transparantie en een modern imago zijn cruciale stappen. Door te laten zien dat corporaties meer zijn dan oud en grijs, kunnen ze jonge mensen aantrekken en betrokken houden. Het is tijd om de stereotype beelden los te laten en te investeren in een toekomstgerichte benadering die jonge mensen aanspreekt en hun behoeften weerspiegelt.

Bron: BE Impulse, BE Impulse