Lagere bedrijfslasten door échte real time afhandeling van processen en integratie van systemen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “lagere bedrijfslasten

KPMG publiceert jaarlijks haar trendonderzoek aan de hand van interviews onder een aantal bestuurders bij woningcorporaties. 80% verwacht dat het overgrote deel van de dienstverlening binnen drie jaar grotendeels digitaal zal zijn. 70% verwacht een verdere verlaging van de bedrijfskosten met ten minste 25%. Veel corporaties lijken daarmee te gaan voor maximale operational excellence, maar wel met de klant centraal. Dat is niet vreemd, want binnen andere sectoren gebeurt exact hetzelfde.

Maar hoe ondersteun je zo’n bedrijfsmodel en manier van bedrijfsvoering op de meest slimme en effectieve manier met geautomatiseerde systemen?

Wij zijn ervan overtuigd dat dit alleen kan door vanuit het proces alle betrokken systemen (zoals primair systeem, huurdersportaal, KCC, kennisbank, document management systeem en woningbemiddelingsportaal) real time met elkaar te integreren en alle informatie zoveel mogelijk centraal in het primair systeem op te slaan. Het primair systeem is als het ware de spin in het web, maar hoeft niet altijd leidend te zijn in een proces. Die integratie maakt het mogelijk om alle reguliere processen verregaand of geheel te automatiseren: je automatiseert de regel, maar niet de uitzonderingen. Het resultaat? Enorme tijdsbesparing, vermindering van faal- en andere kosten, klanten die alles online kunnen regelen en inzien en medewerkers die meer tijd hebben voor de uitzonderingsgevallen.

Incit heeft dit, samen met onder andere Zig Websoftware en Van Dinther daadwerkelijk in praktijk gebracht bij DUWO. Huurder-gerelateerde processen zoals: aanmelding en inschrijving kandidaat huurder, het uploaden van documenten, het opmaken en ondertekenen van het huurcontract, het via iDEAL of PayPal betalen van de eerste huurtermijn, het afsluiten van een betalingsregeling, het opzeggen van de huurovereenkomst, het regelen van een interne verhuizing en instemming,alles wordt volledig of bijna volledig automatisch en real time of bijna real time afgehandeld en verwerkt. Op afzienbare termijn zullen ook andere processen worden geïmplementeerd.

Inmiddels behoort DUWO tot de groep woningcorporaties met de laagste bedrijfslasten per VHE.

Eén van de doorslaggevende redenen voor DUWO om te kiezen voor Xpand is de extreme openheid van het systeem en de mogelijkheid om processen bijna volledig of volledig geautomatiseerd te kunnen verwerken in nauwe orkestratie met omringende systemen.

De belangstelling vanuit de corporatiesector is groot; inmiddels heeft DUWO een aantal informatie- en inspiratiesessies georganiseerd voor een vijfentwintigtal collega corporaties. U bent van harte welkom bij één van de toekomstige sessies!

Een bijdrage van Incit

Bron: CorporatieGids2014