Informatiebeveiliging: tips en tricks voor vastgoedorganisaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In onze huidige maatschappij worden we steeds afhankelijker van technologie en informatie, waardoor het beschermen van gegevens en systemen van cruciaal belang is. Dit geldt ook voor vastgoedorganisaties, die dagelijks te maken hebben met gevoelige informatie over woningzoekenden, huurders, woningen en financiën. In dit artikel krijg je 5 tips en tricks voor informatiebeveiliging die jou kunnen helpen om de gegevens van jouw organisatie veilig te houden én vertellen we je wat te doen in het geval van een datalek.

Tip 1: Creëer bewustzijn
Een van de belangrijkste stappen in informatiebeveiliging is het creëren van bewustzijn bij alle medewerkers. Zij werken immers dagelijks met gevoelige informatie in diverse systemen. Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de risico’s van cyberaanvallen en phishing. Stel duidelijke richtlijnen op voor het gebruik van wachtwoorden en het delen van gegevens en organiseer regelmatig trainingen en workshops om het bewustzijn te vergroten. En als je ooit een verdachte e-mail ontvangt, klik dan vooral niet op een link.

Tip 2: Voer regelmatig updates uit
Zorg ervoor dat alle software en systemen regelmatig worden geüpdatet. Updates bevatten vaak beveiligingspatches, die bescherming bieden tegen bekende beveiligingsrisico’s. Zorg er ook voor dat alle apparaten die voor werkdoeleinden worden gebruikt, zoals laptops en smartphones, worden beveiligd met een sterk wachtwoord en antivirussoftware.

Tip 3: Beperk toegang tot gegevens
Geef alleen toegang tot gevoelige informatie aan medewerkers die deze informatie nodig hebben om hun werk te doen. Beperk toegang tot informatie tot een “need-to-know” basis en zorg ervoor dat deze informatie wordt beschermd met sterke wachtwoorden en encryptie. Gebruik dus geen ‘wachtwoord123’ als wachtwoord, tenzij je wilt dat iedereen eenvoudig toegang kan krijgen tot privacy gevoelige informatie of zelfs jouw bankrekening bijvoorbeeld.

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van verschillende (mobiele) apparaten en applicaties op de werkvloer. Het is belangrijk dat alle apparaten en applicaties goed worden beschermd tegen ongewenste toegang, mede omdat er zoveel met privacygevoelige data wordt gewerkt. Je wilt voorkomen dat gegevens in verkeerde handen vallen. Doordat je verschillende applicaties gebruikt, dien je ook verschillende complexe wachtwoorden te generen om zo gegevens goed te beschermen. Het onthouden van deze wachtwoorden is echter ook weer een opgave. Een Single Sign On (SSO) oplossing bijvoorbeeld kan uitkomst bieden.

We werken tegenwoordig steeds meer met verschillende (mobiele) apparaten en applicaties op de werkvloer. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee om de privacygevoelige data op deze apparaten en in applicaties goed te beschermen tegen ongewenste toegang. Het laatste wat je wilt is dat deze gegevens in verkeerde handen vallen. Maar hoe zorg je ervoor dat al deze verschillende applicaties goed beveiligd zijn? Het antwoord is eenvoudig: door het genereren van verschillende complexe wachtwoorden. Maar het onthouden van al deze wachtwoorden kan een ware uitdaging zijn. Single Sign On kan in dit geval uitkomst bieden. Met deze oplossing heb je nog maar één wachtwoord nodig om toegang te krijgen tot al je applicaties. Zo kun je met een gerust hart werken, wetende dat je gegevens goed beschermd zijn.

Tip 4: Maak regelmatig back-ups
Het maken van regelmatige back-ups van belangrijke gegevens is essentieel om te voorkomen dat gegevens verloren gaan bij een cyberaanval of een technisch probleem. Zorg ervoor dat de back-ups worden opgeslagen op een veilige locatie en dat er regelmatig tests worden uitgevoerd om te controleren of de back-ups daadwerkelijk werken.

Tip 5: Werk samen met een betrouwbare softwarepartner
Een betrouwbare softwarepartner kan een grote rol spelen bij het waarborgen van de informatiebeveiliging van een vastgoedorganisatie. Kies voor een softwarebedrijf dat ervaring heeft met informatiebeveiliging en die beschikt over de nodige certificeringen, zoals de ISO 27001-certificering. Een goed voorbeeld van zo’n softwarebedrijf is Zig. Wij nemen informatiebeveiliging serieus en zorgen ervoor dat onze software up-to-date is en voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen. Want wij willen niet dat jouw gegevens (en die van woningzoekenden en huurders) zomaar in de handen van anderen vallen.

Steeds meer organisaties worden getroffen door cyberaanvallen…
Informatiebeveiliging is van cruciaal belang voor vastgoedorganisaties. De afgelopen tijd zijn er steeds meer organisaties in het nieuws gekomen die zijn getroffen door een datalek. Zeker 2 miljoen Nederlandse klantgegevens bleken recent betrokken bij een groot Nederlands datalek. Naast onder meer de NS en VodafoneZiggo werden er nóg drie bedrijven geraakt: ook klantgegevens van de Nederlandse Golf Federatie, ArboNed en vervoersbedrijf Trevvel bleken te zijn gelekt. Ook in 2022 bij onder meer KLM en in 2021 bij Microsoft was het raak.

Het toenemende aantal cyberaanvallen en datalekken heeft verschillende oorzaken, zoals menselijke fouten, onvoldoende beveiliging of het ontbreken van bewustzijn over de risico’s van cyberaanvallen.

Wat moet je doen als er binnen jouw vastgoedorganisatie een datalek is geconstateerd?
Allereerst is het belangrijk om de omvang en oorzaak van het lek te onderzoeken en te evalueren welke gegevens zijn aangetast. Vervolgens moet je de getroffenen informeren en maatregelen nemen om verdere schade te voorkomen. Dit omvat onder andere het melden van het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens en het nemen van maatregelen om de beveiliging te verbeteren. Het is van essentieel belang om te zorgen dat je voorbereid bent op een eventueel datalek en dat je de juiste maatregelen neemt om de veiligheid van jouw gegevens te waarborgen.

Bron: Zig, Foto: Zig