Stel, u zit in de auto en heeft onverklaarbare trek in een koffie. Wat zeg u dan? ‘Hey Google’, en dan vraagt u om de dichtstbijzijnde koffiezaak. Met het grootste gemak maken we gebruik van voice search. Voice en spraakassistenten zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar ook niet uit het bedrijfsleven. En we maken er dan ook gretig gebruik van.
Bekendheid neemt toe
Uit De Nationale Voice Monitor van DirectResearch is gebleken dat de bekendheid van spraakassistenten steeds meer toeneemt. Na de hype in 2018 rondom voice en voice search werd het stiller, maar nu is te zien dat de bekendheid toch blijft stijgen. Onder jongeren is spraaktechnologie het bekendst, maar de grootste groei is te zien bij 50-plussers en 65-plussers. De reden waarom de groei bij 65-plussers aanzienlijk is, zou kunnen zijn omdat het laagdrempelig in gebruik is.
Maar waarom gebruiken we het?
De bekendheid neemt dan wel toe, maar waarom wordt een spraakassistent eigenlijk gebruikt? Zo kan het gebruik van voice voor slechtzienden, gehandicapten en (digitaal) laaggeletterden een uitkomst bieden. Het gebruiksgemak is de belangrijkste reden om over te gaan tot voice-technologie. Daarnaast heeft u uw handen niet nodig en is spraak sneller dan typen. Misschien dat daarom de plekken waarop voice het meeste gebruikt wordt de woonkamer en auto zijn.
Dan nu waar het om gaat
Dat we privé meer voice-technologie zijn gebruiken, is wellicht niet zo vreemd. We zullen er in ieder geval niet gek van staan te kijken. Maar voor bedrijven biedt spraakassistenten veel kansen. Het kan de wachttijd verkorten, tijdens de piek het een en ander opvangen en na sluitingstijd toch de gewenste, maar iets meer beknopte service bieden.
Een goed moment om op Voice in te zetten?
Dat is het zeker. Voice technologie zal zich, is onze inschatting, de komende jaren exponentieel gaan ontwikkelen Wij hebben hier al grote stappen in gezet. Zo hebben we diverse producten die hierop inspelen en de klantbeleving optimaliseren. U kunt hierbij denken aan onze producten als EEZYCOM 24x7 Inbound en EEZYCOM Voice AI.
Bij beide producten wordt gebruik gemaakt van voice technologie. Klanten kunnen met EEZYCOM 24x7 Inbound altijd contact opnemen met uw bedrijf. Bellers krijgen via een begrijpelijk keuzemenu toegang tot de juiste informatie. Mochten zij toch iemand moeten spreken voor een bepaalde kwestie, dan wordt de klant doorverbonden. Zelfs na sluitingstijd is uw bedrijf bereikbaar.
Bij EEZYCOM Voice AI levert 10FORIT een communicatieoplossing waarbij u op een eenvoudige en efficiënte manier grotendeels geautomatiseerd kan communiceren met klanten. Veel klanten kunnen direct geholpen worden en dat zorgt voor een hoge klanttevredenheid. Tevens levert dit een positieve bijdrage aan uw klantbehoud.
Bron: 10FORIT, Foto: 10FORIT
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.