Gerbert Kooij en Remco van Niekerk (Zig en Casix): Overname voorwaardelijk voor goede samenwerking en échte meerwaarde

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eind vorig jaar voegde Zig onderhoudsplatform Casix toe aan haar productportfolio. Voor de softwareleverancier van best-of-breed oplossingen in de corporatiesector was het de tweede overname binnen twaalf maanden tijd, nadat het eerder in 2022 ook Skarp had overgenomen. In gesprek met CorporatieGids.nl vertellen eigenaren Gerbert Kooij van Zig en Remco van Niekerk van Casix over de overname, de plannen voor de toekomst en de meerwaarde voor klanten en huurders.

Intensieve samenwerking werkt volgens mij alleen als je echt voor elkaar kiest,” begint Gerbert het gesprek. “Als je gezamenlijke belangen hebt, versterk je elkaar. Dat is waar je als afnemer van beide softwareproducten op zit te wachten. Een overname leidt tot een langdurige, strategische samenwerking.  Dit is wat nodig is om producten en roadmaps volledig op elkaar af te stemmen. Daarnaast worden medewerkers van beide bedrijven samengesmeed en geïntegreerd. De lijnen zijn kort, processen gelijk en dezelfde doelen worden nagestreefd. Dat is volgens ons hét recept om succesvol te integreren.”

Uitblinken per proces
Zowel Casix als Skarp stonden volgens Gerbert bovenaan de lijst van gewenste add-ons voor Zig: “Casix sluit optimaal op ons aan met haar onderhoudsplatform. Samen kunnen we verschillende arbeidsintensieve processen voor een corporatie makkelijker maken. Vanuit Zig voeren wij een best-of-breed-strategie en willen we het verleidelijke alternatief zijn. De verleiding is dat onze applicaties uitblinken voor elk specifiek proces, optimaal aansluiten op andere applicaties en een geweldige gebruikerservaring geven. Elke applicatie kan standalone worden afgenomen en geplaatst worden in elk applicatielandschap. Wanneer gekozen wordt voor meerdere producten, mag je verwachten dat deze goed geïntegreerd zijn en op verschillende punten extra voordelen bieden. Een voorbeeld hiervan is dat gebruikers van Casix op termijn verwachten dat vastgelegde data ook landen in het Skarp platform én tijdens een mutatie makkelijk uitgewisseld kunnen worden met het woningbeheersysteem, waardoor de woningzoekende veel extra informatie geboden wordt over de geadverteerde woning. Denk hierbij aan spullen ter overname of informatie over het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer.”

Complementaire technologie en cultuur
Ook Remco ziet dat Casix en Zig complementair zijn. “Beide bedrijven vullen elkaar perfect aan. Niet alleen met betrekking tot het productportfolio, maar ook op technologisch gebied. Bovendien is er een natuurlijke synergie tussen de culturen van Casix en Zig. Daarnaast voegen wij internationale ervaring toe aan het geheel. Ik ben enorm trots op wat we hebben bereikt en ben ervan overtuigd dat de samenwerking een nieuwe dimensie zal geven aan de softwareontwikkeling voor de sector. Als onderdeel van Zig kunnen we onze visie verder ontwikkelen en nog meer waarde bieden aan woningcorporaties en aannemers.”

Een belangrijke reden voor het bundelen van de krachten is het grote voordeel dat het corporatiemedewerkers, huurders en aannemers oplevert. “Processen worden beter op elkaar afgestemd, de samenwerking tussen woningcorporatie en aannemers wordt beter én huurders worden straks veel eerder en beter geïnformeerd. Ik denk dat corporaties veel baat hebben bij een sneller verhuurproces. De optimalisatie van de processen, het continue inzicht en de proactieve communicatie hieromheen zorgen voor meer efficiency en tevredenheid. Hierdoor zullen zowel woningcorporaties, aannemers als huurders straks een betere ervaring hebben.”

Best-of-breed-strategie
“Op alle fronten zullen we op basis van de CORA en VERA de beste expertsystemen blijven leveren die passen in de best-of-breed-strategie die door de meeste woningcorporaties wordt omarmd,” gaat Remco verder. “Het Zig | Aanbod Platform sluit naadloos aan op de Mutatieprocessuite van Casix en een reparatieverzoek vanuit het Huurdersportaal van Zig wordt perfect afgehandeld in het onderhoudsplatform van Casix. Van huuropzegging tot sleuteluitgifte en van reparatieverzoek tot facturatie: het mutatie- én reparatieproces worden nu volledig van kop tot staart ondersteund.”

Standalone
De overname van zowel Casix als Skarp laat volgens Gerbert de ambitie van Zig zien om samen te gaan met partijen die het beste softwareproduct bieden in hun soort. “Daarbij hanteren wij het uitgangspunt van keuzevrijheid. Elk softwareproduct kan standalone werken en je bent niet verplicht een andere applicatie te gebruiken om het te laten functioneren. Dit is echt anders dan bij het ERP waar je bijvoorbeeld het onderdeel relaties moet afnemen om de financiële administratie uit te kunnen voeren.”

Commerciële en internationale stappen
Momenteel staan er geen andere softwareleveranciers op de wensenlijst van Zig, vervolgt Gerbert: “Wel zullen we nog verdere stappen zetten in de commerciële vastgoedmarkt. Wij hebben al best wat klanten in deze markt en onze producten sluiten goed aan. De commerciële vastgoedmarkt is groter omdat deze veel meer internationaal georiënteerd is. Ons Aanbod Platform wordt door een internationale belegger inmiddels in acht landen gebruikt: Frankrijk, België, Finland, Denemarken, Spanje, Duitsland, Zweden en Zwitserland. Wij willen met onze softwaresuite stappen zetten voor verdere uitbreiding in België en Duitsland. Als wij via een marktpartij kunnen binnenkomen in deze markten, zullen we dat zeker doen.”

Corporaties blijvend ontzorgen
Vooruitkijkend is het de ambitie van Casix om corporaties te blijven ontzorgen bij verschillende primaire processen. Remco: “In eerste instantie bij het mutatie- en reparatieproces, maar ook bijvoorbeeld bij renovaties. Corporaties kunnen daarmee het onderscheid maken en winst boeken. Innovatie vindt daarbij met name plaats aan de ‘buitenkant’ van organisaties en wij blijven investeren in slimme oplossingen om onze klanten en hun primaire processen te blijven ondersteunen.”

Zig sluit zich aan bij die ambitie, sluit Gerbert af: “Het is voor ons geen uitgesproken wens of doel om alle primaire processen af te dekken, dat past ook niet in een best-of-breed-strategie. Maar het sluit dit ook niet uit. Ik vind het belangrijk om te kijken wat bij je past. Dit is een randvoorwaarde voor succes. Vooralsnog staan financiële software-oplossingen wat verder van onze belevingswereld af. En voor de toekomst? Wij willen dat corporaties en hun medewerkers echt happy zijn met onze producten en dat deze hen helpen in effectiviteit en een optimale klantbediening.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Zig