Bij gezondheid op het werk, denken we vaak aan het fysieke. Van een verkoudheid tot een gebroken been, maar voor kantoormedewerkers ligt dit dikwijls anders. Hier gaat het om gezondheidsrisico’s als CANS (voorheen RSI) en stress, met als gevolg mogelijke uitval. In 2023 lag het landelijke verzuimgemiddelde van Nederland op 4,8%, dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Het ligt in sommige sectoren hoger, zo ook bij de klantenservice. Daar ligt het ziekteverzuim op 10%. Een aanzienlijk verschil. Hoe kan dat zo verschillen en hoe kan een bedrijf dit voorkomen?
Wat staat er op de agenda?
Voor klantenservicemedewerkers is het aan het begin van de werkdag nog niet bekend hoe en welk werk er te doen staat. Bij deze werknemers komt het werk naar ze toe en valt er weinig te plannen. Ook de werkdruk is aan het begin van de dag niet volledig te voorspellen. Daar komt ook nog eens bij dat er veel repeterende taken zijn en het werk eentonig kan aanvoelen. Dit alles bij elkaar zijn de ingrediënten voor uitval van personeel. Bij 10FORIT hebben we de middelen om dit te voorkomen of ondervangen. Diverse ingrediënten (deels) vervangen door diensten, zodat die voor medewerkers de hete kolen uit het vuur halen.
Repeterende vragen
Voor veel medewerkers van de klantenservice is het beantwoorden van veel voorkomende vragen eentonig. Er zijn een aantal vragen die beantwoord kunnen worden door middel van het aanleggen van een FAQ, maar er zijn genoeg vragen die hiervoor niet geschikt zijn. Om deze herhalende vragen toch te beantwoorden, kan AI ingezet worden. AI kan door vooraf ingevoerde antwoorden, een groot aantal vragen beantwoorden. Zo biedt 10FORIT EEZYCOM Voice AI aan. Deze AI-gestuurde Q&A maakt gebruik van machine learning. Vragen die op verschillende manieren gesteld worden, worden toch herkend en beantwoord.
Voorkom een piek
Het kan zo zijn dat er op bepaalde momenten een piek in belasting te zien is bij klantcontactmedewerkers. Dit kan te maken hebben met taken die op dat moment uitgevoerd moeten worden, zoals het uitsturen van facturen. Voor klanten met een lager inkomen kan dit als stressvol worden ervaren en kunnen de emoties hoog oplopen wanneer zij contact opnemen met de klantenservice. Logisch aan de ene kant, maar een zware kluif voor de medewerker aan de andere kant van de lijn. Als er van dit soort telefoontjes niet een, maar meerdere per dag zijn, kan dit zijn tol eisen van de medewerker. Wat u dan kunt doen is het uitsturen van facturen verspreiden. Stuur facturen voor gebieden met een lager inkomen dus niet en masse uit. Ook kunt u een dienst als EEZYCOM Collect uitproberen. Met een speciale tool wordt er op eenvoudige en efficiënte wijze contact met klanten onderhouden en een goede band behouden. Wanneer een brief per post intimiderend overkomt voor de klant of op een stapel andere brieven belandt, kan een voicecall, sms, WhatsApp bericht of e-mail uitkomst bieden.
Verlaag de werkdruk, verhoog het werkplezier
De klantenservice is de spil van een bedrijf. Draait deze goed, dan zullen klanten tevreden zijn en uw bedrijf aanraden bij anderen. Het eentonige uit de werkzaamheden van de klantenservicemedewerker halen, verhoogt het werkplezier. Mocht er een piekmoment zijn van emotionele belasting, dan is het ook belangrijk om deze te spreiden. Zo wordt de druk voor de klantcontactafdeling verminderd. 10FORIT staat voor u klaar om te kijken welke diensten voor u een uitkomst kunnen bieden om uw medewerkers te ontlasten en de klantenservice te optimaliseren. Vanzelfsprekend geldt dit voor customer support, maar ook voor credit management afdelingen.
Bron: 10FORIT, Foto: 10FORIT
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.