Emeritus Hoogleraar Hugo Priemus: ‘’In de huurmarkt doen we onszelf iets vreselijks aan’’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In het buitenland wordt met afgunst naar het Nederlandse corporatiebestel gekeken. In eigen land dreigt het bestel als het spreekwoordelijke kind met het badwater te worden weggegooid. Wat nu? CorporatieGids Magazine ging te rade bij Emeritus Hoogleraar Hugo Priemus. ‘’In de huurmarkt doen we onszelf iets vreselijks aan.’’

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie juni 2014

Initiatief
CorporatieGids Magazine is een uitgave van CorporatieMedia. Paul Tuinte en Martin Barendregt van CorporatieMedia merkten zes jaar geleden dat bedrijfsvoering en ICT niet bij alle woningcorporaties even hoog op de bestuurlijke agenda stond. ,,Met CorporatieGids Magazine vergroten we de awareness voor bedrijfsvoering en ICT bij bestuurders en management van woningcorporaties. We schrijven over herkenbare praktijkcases op het gebied van strategie, bedrijfsvoering en ICT en dragen hiermee bij aan kennisoverdracht in de corporatiesector.''

Digitaal archief - klik op de covers om de pdf te openen of op te slaan (rechtermuisknop Doel opslaan als)

Hugo Priemus. Wie in klare taal wil weten hoe het zit met de volkshuisvesting in Nederland, doet er goed aan zijn oor te luisteren te leggen bij deze emeritus hoogleraar Volkshuisvesting aan de Technische Universiteit Delft.

Waarom luistert de politiek niet naar ervaringsdeskundigen zoals u?
‘’Het domein volkshuisvesting heeft een hele goede traditie als het gaat om het luisteren naar ervaringsdeskundigen. Schaefer, Heerma, Van der Laan, Van Boxtel, Winsemius, met deze bewindslieden heb ik altijd plezierig samengewerkt. Ambtenaren en politici op het terrein van volkshuisvesting en stedelijke vernieuwing namen onderzoekers altijd zeer serieus. Ook Remkes was ontvankelijk, maar sinds Rutte I en II is er de klad in gekomen. De afgelopen vier jaar wordt er niet meer naar mij – of beter gezegd naar ons – geluisterd. Hoe dat komt? Ik vermoed dat de bezuinigingsdrang domineert. Dat maakt de politiek schijnbaar minder ontvankelijk voor materie-logica. Het feit dat niets is gedaan met het akkoord Wonen 4.0 is tekenend, dom en contraproductief.’’

Wat doet Blok fout?
‘’Van minister Blok heb ik nooit gemerkt dat hij enige affiniteit heeft met de sociale volkshuisvesting. Remkes sprak ooit de befaamde woorden dat ‘als woningcorporaties niet hadden bestaan, hij ze zeker niet had uitgevonden’. Een dergelijke opmerking heb ik Blok nooit horen zeggen, maar hij denkt het wel. Het is vervelend dat je bij hem geen ontvankelijkheid voor empirische evidentie en logica op het terrein van de woningmarkt proeft. Blok is niet de enige, ook het kamerlid Monasch ontbeert affiniteit met de sociale volkshuisvesting. Vrij vertaald zei Monasch onlangs dat ‘door de liberalisatiegrens te bevriezen de betaalbaarheid is veiliggesteld’. Dat is natuurlijk een redenering uit het jaar nul.’’

Wat doen corporaties fout?
‘’Eigenlijk moet je een driedeling maken om dat te ontleden. Eerst hebben we de ruwweg twintig corporaties die voor incidenten hebben gezorgd. Die zullen zich in de parlementaire enquête moeten verantwoorden. Dan hebben we het leeuwendeel aan corporaties die reuze hun best doen en goed presteren. Blijft over de kenmerken van het corporatiesysteem, waarin een aantal elementen zitten die er kennelijk voor zorgen dat de kat op het spek wordt gebonden. Het corporatiesysteem biedt veel mogelijkheden voor een Sinterklaasachtige rol van directeur-bestuurders: te veel vermogen, te weinig tegenspel, te weinig verantwoording afleggen.’’

Balkenendenorm
Hij verduidelijkt: ‘’Als de Woonbond een paar jaar geleden constateert dat er 110 corporatie-bestuurders zijn die boven de Balkenendenorm zitten, dan illustreert dit dat de sector externe druk mist. De sector heeft te weinig checks and balances. De corporatie- en bankensector hebben de beste CAO’s in Nederland, ook dat is veelzeggend. Oud Aedestopman Willem van Leeuwen heeft altijd groot vertrouwen genoten, maar pleitte destijds voor steeds meer vrijheden. Ik heb hem vaak gezegd: Willem het gaat om meer discipline, soberheid en doelmatigheid. Maar het werd veel vrijheid, en weinig discipline. Het feit dat 130 corporaties met derivaten in de weer zijn geweest en daardoor deels grote financiële risico’s liepen, is in dat opzicht tekenend.’’

Wat is de oplossing?

‘’Wat helpt zijn verplichte visitaties; je wordt als corporatie dan goed doorgelicht. Het is niet leuk wanneer anderen het veel beter doen dan jij. Verder moet het in- en extern toezicht scherper en beter worden ingevuld. Met daarbij uiteraard het benoemen van consequenties. De relatie met huurdersorganisaties moet worden verbeterd en deze organisaties moeten ook meer mogelijkheden krijgen. En de transparantie moet beter. Zet jaarverslagen online zodat journalisten corporaties makkelijk de maat kunnen nemen. Als vastgoedbeheerders zullen corporaties zich op dezelfde manier gedragen als commerciële verhuurders. De grote uitzondering daarop is dat corporaties geen risicoselectie op huurders mogen toepassen, en sociale taken hebben die marktpartijen niet hebben.’’

Waarom komen huurders niet in opstand?
‘’Aedes heeft tamelijk snel en voorbarig de verhuurderheffing als een voldongen feit geaccepteerd. Dat heeft tot een scherpe verwijdering tussen de Woonbond en Aedes geleid. Het zou logischer zijn geweest dat Aedes de verhuurdersheffing zou hebben verworpen. Op dat punt zijn commerciële verhuurders veel strijdbaarder dan woningcorporaties. Bovendien zijn er grote verschillen tussen huurders: geen verhuurderheffing in de vrije sector, wèl een verhuurderheffing in de gereguleerde sector. Huurders voor wie de huurtoeslag de klap opvangt, anderen voor wie dat niet geldt.’’

Omgekeerde wereld
‘’Bij huurders leeft wel degelijk veel ongenoegen. De huurstijging in 2013 is 5,0% inclusief harmonisatie, terwijl dat in de vrije sector 4,2% is. Het is voor het eerst in de historie dat de huurstijging in de gereguleerde sector hoger is dan in de vrije sector. De omgekeerde wereld! De verwachting is dat het dit jaar weer gebeurt.’’

Huurderheffing
‘’Dat de verhuurderheffing door huurders wordt gezien als een huurderheffing is niet vreemd. Blok heeft dat beeld ook zelf in de hand gewerkt door te zeggen dat de verhuurderheffing helemaal kan worden betaald uit de opbrengst van de huurverhogingen. Er is gewoon in Den Haag gezocht naar sectoren waar kan worden bezuinigd. In 2010 hebben ambtenaren echter niet de verhuurdersheffing bedacht, maar een bezitsbelasting. Die zou voor iedereen gelden: bewoner-eigenaren, verhuurders van sociale en vrijesector huurwoningen. Toen het regeerakkoord er kwam, was er ineens helemaal geen lastenverzwaring meer voor bewonereigenaren en ook werden de verhuurders in de vrije sector ongemoeid gelaten. De lasten liggen nu voor 85% op de schouders van woningcorporaties en voor 15% op die van commerciële verhuurders.’’

Gestigmatiseerde sector
‘’De lasten zijn dus oneerlijk verdeeld, zowel tussen koop en huur als binnen het huursegment. Dat maakt een georganiseerde opstand in huurdersland lastig. Het is als in het vliegtuig; de kans dat de persoon voor en achter je een andere prijs heeft betaald, is zeer aannemelijk. Maar je kunt er de vliegmaatschappij moeilijk op aanspreken: de reiziger weet niet wat de andere passagiers betalen. Het idee achter inkomensgerelateerde huurverhoging maakt het straks nog grimmiger. De invoering van tijdelijke huurcontracten (geen nieuw huurcontract als het inkomen hoger is dan circa €34.000) leidt tot een gestigmatiseerde sector.’’

Wal en schip

‘’Dit beleid kan niet lang volgehouden worden, de wal gaat het schip keren. Huurachterstanden lopen hard op en schuldsanering is aan de orde van de dag. De symptomen dat de rek eruit is, manifesteren zich luid en duidelijk. Het is te hopen dat de schade straks meevalt.’’

Gelooft u in een betrouwbare benchmark?
‘’Het CFV heeft met de Corporatie In Perspectief (CIP) rapportages een behoorlijk betrouwbaar benchmarkinstrument ontwikkeld. Hoewel de CIP-cijfers niet volmaakt zijn, wordt er naar mijn mening veel te weinig mee gedaan. Als je daar voldoende analysekracht op loslaat, zijn de data zeer waardevol. Ik vind het overigens zeer onterecht dat het CFV in de beklaagdenbank is gezet. In mijn ogen is Jan van der Moolen cs in corporatieland jarenlang de rots in de branding geweest. Het CFV heeft corporaties ook altijd op discipline gewezen. Vaak met de handen op de rug, want ingrijpen mocht niet.’’

Beklaagdenbank
‘’Ik ben er een groot voorstander van dat het benchmarken wordt uitgevoerd door een onafhankelijke club, zoals het CFV. Net als de commissie Schilder bepleit ik dat het meten van prestaties, financiën, staatssteun en integriteit in één onafhankelijke hand wordt gehouden. En dan bedoel ik niet de hand van Blok, die met het opslokken van wat over is van het CFV in feite micro-management gaat bedrijven. Dat is geen taak voor het ministerie. Blok had er ook voor kunnen kiezen om het CFV sancties te kunnen laten opleggen. Daar kiest hij overduidelijk niet voor. Vreemd blijft het wel, dat waar hij het CFV eerst in de beklaagdenbank plaatst, hij vervolgens de medewerkers kennelijk wel goed genoeg vindt om ze in te lijven.’’

Wat moet er gebeuren om het tij te keren?
‘’De corporaties moeten hun dagelijkse werk in ieder geval goed blijven doen. Als het gaat om de koopmarkt, ben ik bereid begrip te hebben voor de door het Kabinet genomen maatregelen. Daar is het vooral balanceren tussen de financiële markt en woningmarkt. Maar in de huurmarkt doen we onszelf iets vreselijks aan. Ik verwacht dat we snel na de parlementaire enquête toe zullen zijn aan de 3e novelle. Als de enquêtecommissie voldoende eigenwijs is, zou de conclusie moeten zijn dat het corporatiebestel pluriform moet blijven, met voorrang voor de zwakste groepen. Een corporatiebestel dat je aanbeveelt kent geen verhuurderheffing. Een verhuurderheffing ontwricht elk systeem. Kijk naar Wonen 4.0, vul het aan met elementen uit het rapport van de SER-commissie van Sociaal-Economische Deskundigen (2010) en een deel van de plannen van Blok.’’

Hoe ziet de corporatiesector er over 5 jaar uit?
‘’Het enige juiste antwoord is natuurlijk dat ik dat niet weet. Ik denk dat het gezonde verstand uiteindelijk zal zegevieren. Er zal worden afgerekend met incidenten; de parlementaire enquête is daarvoor een mooi instrument. Ik denk, en hoop, dat we teruggaan naar een sector die weer lijkt op de sector van de periode 1990 tot aan de eeuwwisseling, maar een scherper onderscheid maakt tussen sociale en marktactiviteiten. Er zal met gezond verstand moeten worden omgegaan met de inkomensgrens voor niet-geliberaliseerde huurwoningen. Luister vooral naar wat het Nibud en SCP daarover zeggen. Differentieer de grens per huishoudenvorm en gezinssamenstelling. Ook de liberalisatiegrens van 699,48 euro deugt voor geen meter. Alsof het beleid in Amsterdam dezelfde effecten heeft als in Oost-Groningen. Apert onzinnig en onlogisch. Zo’n grens moet regionaal worden gedifferentieerd.’’

Arbeidsmarkt
‘’De woningmarkt zal zich bovendien moeten aanpassen aan de (flexibele) arbeidsmarkt. Als het je al lukt om op jonge leeftijd de arbeidsmarkt te betreden, maar je baan is tijdelijk, dan ben je vaak genoodzaakt je entree via huur te maken. De vraag naar huurwoningen neemt dus toe. Je start met huren en steeds vaker eindig je op hogere leeftijd je wooncarrière ook weer in een huurwoning. Dat proces gaan we nu met de verhuurderheffing blokkeren: investeringen in huurwoningen stagneren terwijl de vraag naar huurwoningen toeneemt. In andere landen neemt het marktaandeel van huurwoningen toe. Ook in Nederland zal er een toenemend tekort aan huurwoningen komen. Corporaties investeren niet of nauwelijks in nieuwbouw. De investeringen in nieuwe huurwoningen lopen sinds 2009 dramatisch terug, van bijna 17.500 in 2009 naar 1.100 in het eerste kwartaal van 2014.’’

‘’In zijn algemeenheid zou er een woonbeleid moeten worden gevoerd dat geen onderscheid maakt tussen koop en huur: een eigendomsneutraal beleid. Bewoners maken hun keuze, niet de overheid. Zowel in de koop- als huursector moet afgekickt worden van financiële steun.’’

Heeft de regiecorporatie de toekomst?
‘’De regiecorporatie moet wat mij betreft geen doel op zich worden. Woningcorporaties moeten dat zelf goed bekijken. Er is daar niet één sjabloon voor. Kleine corporaties werken misschien goedkoper, maar een grote corporatie kan weer meer taken aan. Het is altijd nuttig om de prestaties van corporaties te confronteren met de markt.’’

Commerciële beleggers
‘’Dat het met minder mensen kan geloof ik best. Er wordt nu minder ontwikkeld en geïnvesteerd, dus heb je minder mensen nodig. Het vergelijken met commerciële beleggers is nuttig, maar niet maatgevend. Ik ken geen studie die objectief de verschillen tussen commerciële beleggers en woningcorporaties neerzet. Vergeet niet dat je in de sociale huursector andere type bewoners hebt. Ik herinner me een verhaal van een huurder die een gat in zijn vloer had gezaagd om te kunnen vissen. De kern van het verschil is dat corporaties een sociale beleggersfunctie hebben. Ze nemen genoegen met andere rendementseisen. Daarvoor hebben ze goede mensen nodig om het effectief te doen. Variëteit moet je alle ruimte geven. Zelfs het wiel af en toe opnieuw uitvinden is niet erg. Dat je dingen dubbel doet is soms juist goed. Je leert van elkaar. Dat laat onverlet dat het verhogen van efficiency en rendement in corporatieland geen overbodige luxe is.’’

Bron: CorporatieGids Magazine