Een klavertje vier en de implementatie van software, wat hebben ze met elkaar gemeen?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Op het eerste gezicht niet veel. Maar bij nader inzien… Het klaverbladmodel¹ schetst vier elementen van een organisatie die met elkaar in evenwicht moeten zijn om de gewenste resultaten te bereiken. Het model ziet organisaties of bedrijven als een systeem waarin de implementatie van software wordt gezien als output – d.w.z. producten of diensten – voor klanten. De vier elementen van het klaverblad bestaan uit: Processen, Mensen/Cultuur, Organisatie/Structuur en IT.

Software implementaties en innovaties laten slagen
De vier elementen kennen twee ‘harde’ factoren (IT en structuur) en twee ‘zachte’ (mensen en processen) factoren en die bepalen of innovaties in de onderneming slagen.

Ik heb in het verleden regelmatig met het model gewerkt, vooral tijdens mijn tijd bij KPMG Consulting. De ervaring leert dat bedrijven vaak te veel vasthouden aan de twee harde klaverbladen organisatie/structuur en IT. De zachte klaverbladen, processen en mensen/cultuur, worden dan verwaarloosd. Juist het betrekken van de medewerkers en de bedrijfscultuur in het proces, zijn doorslaggevend bij een succesvolle invoering van een softwareoplossing.

Kernvragen bij de implementatie van software
Als management moet je bij implementatie van software niet alleen medewerkers informeren over de plannen, maar hen ook actief betrekken bij het digitaliseringsproces. De volgende kernvragen kunnen helpen:

  • Is het kennisniveau van al uw medewerkers hetzelfde? Informeer uw medewerkers niet alleen over het tijdpad van de implementatie, maar ook over het doel van de nieuwe software en de meerwaarde die deze (op lange termijn) biedt.
  • Hebben uw medewerkers de juiste vaardigheden voor de nieuwe softwareoplossing? Kijk of uw medewerkers nog training nodig hebben, of speciale opleidingen of workshops zodat ze goed met de software kunnen omgaan.
  • Hoe leren uw medewerkers? Volgens David A. Kolb gebeurt leren door ervaring. Hij onderscheidt in totaal vier leerstijlen, die voortkomen uit een specifieke combinatie van hoe ervaringen worden verzameld en vervolgens verwerkt. Volgens Kolb zijn er de doener, de ontdekker, de denker en de beslisser. Stem opleidingen af op verschillende leerstijlen.
  • Krijgt u regelmatig feedback van uw werknemers? Houd contact met je team. Dit is de enige manier om in een vroeg stadium blinde vlekken op te sporen en tijdig tegenmaatregelen te nemen.

Het klaverbladmodel helpt om de digitalisering met succes uit te voeren, omdat het laat zien met welke parameters we rekening moeten houden. Het geeft stof tot nadenken – niet meer, maar ook niet minder.

Bron: Reasult, Foto: Reasult