Een brug slaan tussen de business en informatievoorziening

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In veel bedrijven bestaat nog altijd een onzichtbare muur tussen Informatisering & Automatisering (I&A) en de business. Klassieke uitspraken zoals “zij van I&A zijn van onze systemen” worden nog regelmatig gehoord. Maar is dit wel terecht? De business is immers de eindgebruiker van de systemen en eigenaar van de data die in deze systemen staan. In dit blog lees je waarom je meer wilt samenwerken met de collega's van I&A.

De veranderende rol van I&A
In een tijd waarin alles in de cloud draait, verandert de rol van de 'klassieke ICT-medewerker' naar een meer adviserende en vertalende functie. Deze medewerkers vertalen de wensen van de business naar technische oplossingen, waarbij ze rekening houden met alle ICT-componenten zoals standaardisering, beveiliging en AVG-richtlijnen.

De klassieke afdeling met grote serverkasten maakt plaats voor teams die nauw samenwerken met key-users. Goede grip op bedrijfsprocessen vereist continue verbetering, waarbij veel systemen betrokken zijn. I&A is niet verantwoordelijk voor de datakwaliteit of de processen zelf, maar kan de business hierbij wel ondersteunen. Zo zorg je samen dat processen veel efficiënter en effectiever verlopen.

Onderdeel van klantgericht werken
Als organisatie wil je jouw klant zo goed mogelijk bedienen. Het lijkt alsof je I&A niet direct bij klantprocessen hoeft te betrekken. Ze hebben immers alleen indirect contact met de klant en richten zich vooral op de andere onderdelen van de organisatie. Maar zij zorgen er wel voor dat alle processen blijven draaien, ook bij internetstoringen en inlogproblemen. Zo komt het werk niet stil te liggen en kan de organisatie de klant blijven helpen.

Als je als organisatie duidelijk maakt wat de behoeften zijn, kan I&A monitoren wat er op de markt beschikbaar is of komt, leveranciers stimuleren om wijzigingen door te voeren of juist wijzigingen van leveranciers zelf oppakken. Leveranciers van applicaties ontwikkelen zich natuurlijk ook continu. Ze introduceren nieuwe opties en verbeteren systemen om de organisatie te helpen bij het uitvoeren van hun werk. Soms zijn er ook verplichte verbeteringen, zoals de overstap naar een nieuw platform of het updaten van een applicatie. Deze verbeteringen dragen misschien niet direct bij aan een beter proces, maar zorgen wel voor toekomstbestendigheid. Hierbij is het belangrijk dat I&A weet wat voor de organisatie belangrijk is, om de impact van wijzigingen in te schatten en deze op het juiste moment door te voeren.

Ga voor een nauwe samenwerking
Door als organisatie nauw samen te werken met I&A ben je in staat om processen voortdurend te verbeteren en aan te passen aan technologische veranderingen. Het erkennen van elkaars sterke punten en de bereidheid om gezamenlijk te werken aan oplossingen, zorgt voor een efficiëntere en effectievere organisatie. Uiteindelijk leidt dit tot een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en een solide basis voor toekomstige groei en innovatie.

Wil je ook een betere samenwerking met I&A? Of kun je iemand gebruiken die een brug slaat tussen de business en informatievoorziening? Neem dan contact met ons op.

Bron: BE Impulse, Foto: BE Impulse