'Digitale transformatie biedt de kans om beter af te stemmen op wensen van de klant'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Digitale transformatie biedt de kans om uw bedrijf beter af te stemmen op de wensen van uw klant. En dat geldt net zo zeer voor de GDPR. Kortom: de ogen van het management zullen komende tijd op u als ICT-beslisser zijn gericht. Maar bent u hierop voorbereid?

Organisaties groot en klein storten zich op digitale transformatie. Social, mobile, analytics en cloud (SMAC) technologieën zien we in vele implementaties terugkomen, terwijl driftig wordt geëxperimenteerd met zaken als kunstmatige intelligentie, machine learning en het Internet of Things. Maar het is opletten geblazen, want een naderende nieuwe Europese wet dreigt roet in het eten te gooien. De General Data Protection Regulation (GDPR) die op 25 mei 2018 actief wordt, vraagt organisaties die omgaan met persoonsgegevens hoge standaarden wat betreft privacy en security te hanteren. Met andere woorden: de wet verplicht u naast informatiebeveiliging toe te passen hier ook inzicht in te verkrijgen. Eerder genoemde technologie in uw organisatie toepassen kan daardoor een lastig verhaal worden.

GDPR-kennisgat belemmert kansrijke acties
Een wet als de GDPR bezorgt u misschien hoofdbrekens, maar er gloren ook lichtpuntjes. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat 57 procent van Nederlandse ICT-beslissers verwacht dat de introductie van de GDPR hen een sterkere positie bezorgt. Tegelijkertijd weten de respondenten er echter nog niet genoeg van: 60 procent zou meer willen weten over de betekenis van de GDPR voor de eigen organisatie. Met voldoende kennis van de GDPR, vergroot u uw invloed en kunt u veranderingen doorvoeren die niet alleen noodzakelijk zijn, maar uw organisatie ook kansen opleveren. Zoals een persoonlijker relatie met uw klanten opbouwen door hen juist aan te moedigen data te delen en in de systemen van uw organisatie up-to-date te houden. De GDPR kan uw bedrijf tevens stimuleren tot innovatie door bijvoorbeeld te gaan werken met moderne, cloud gebaseerde apps.

Zoals we tijdens ons ICT Security Event in juni hebben vastgesteld, hoort de GDPR geen vrijbrief te zijn voor het blind aanschaffen van nieuwe securitytechnologie waarmee u bestaande processen hindert. Als u gevraagd wordt diverse gegevensstromen op te slaan, te versleutelen en voor langere tijd op te slaan, kunt u dat het beste doen op basis van een gedegen plan. Een plan dat de risico’s in kaart brengt, maar ook een basis vormt om data in te gaan zetten in een beleidsbepalende, strategische rol.

Wij zien de introductie van de GDPR als een uitgelezen mogelijkheid om uw business vooruit te helpen. Het slim opzetten van een technologisch fundament dat voldoet aan nieuwe regelgeving kan u namelijk helpen security risico’s te verkleinen, de waarde van (big) data te ontsluiten en uw organisatie efficiënter te laten werken.

Become a digital champion
Zoals u in deze blogserie van collega Ronald Vehof kunt lezen, vormt digitale transformatie uw ICT om tot een aanjager voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Sigmax denkt graag met u mee over oplossingen op de vragen die op u en uw organisatie afkomen. Leer met ICT geld en tijd te besparen door slimmere routes te bewandelen: werk GDPR-compatibel en verzilver uw digitale kansen.

Bron: Sigmax

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sigmax de CorporatieGids 2017 te bekijken