Dick Mol (WBO Wonen): Noaberschap, ook in tijden van corona

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Zoals veel corporaties heeft WBO in Oldenzaal haar dienstverlening aan huurders op basis van de adviezen van het RIVM en de overheid flink teruggeschroefd. “Waar corporaties massaal digitaal gaan, hebben wij onze digitale dienstverlening ten aanzien van reparatieverzoeken juist beperkt,” zegt directeur-bestuurder Dick Mol. Aan CorporatieGids.nl legt hij uit waarom.

Nederland is – net als de rest van de wereld – in de ban van het coronavirus. Waar het virus het gewone leven langzaamaan tot stilstand brengt, gaan wonen, zorg en welzijn ‘gewoon’ door. Wat betekent de coronacrisis voor woningcorporaties? In deze serie volgen we ze op de voet. 

“Ons kantoor is gesloten, de meeste medewerkers werken vanuit huis. We hebben een beperkte bezetting op kantoor voor de bemensing van de telefooncentrale,” licht Dick de impact van het coronavirus op de dagelijkse dienstverlening van zijn organisatie toe. “Wij hebben per mail ruim de helft van onze klanten geïnformeerd over onze maatregelen. Reparatieverzoeken voeren we uit indien nodig. Woningopzeggingen gaan door, maar nieuwe verhuringen zijn gestaakt, net zoals de keuken-, douche-, en toiletrenovaties.”

Rare sfeer
De sfeer is goed, maar wel raar, zegt Dick over de uitzonderlijke situatie. “Zoals overal gaat het over niets anders dan corona. Medewerkers die hoest- en of niesklachten hebben, zijn thuis. Onze vakmannen en mensen van wonen werken week op, week af. Verder werken bijvoorbeeld de beleidsmedewerkers en mensen van bedrijfsvoering thuis.”

Telefonische voorlichting
Waar ‘de hele wereld’ massaal digitaal gaat, valt op dat WBO juist op sommige processen haar digitale dienstverlening heeft beperkt. “Dat doen we ten aanzien van reparatieverzoeken,” beaamt Dick. “Juist om voorlichting per telefoon te geven en een goede inschatting te maken of uitvoering noodzakelijk is. Dat gaat telefonisch veel eenvoudiger dan digitaal.”

OnsHelptOns
De WBO-bestuurder ziet de werkdruk op zijn organisatie snel afnemen. Van stilzitten is echter geen sprake. “Omdat werk afneemt en een deel van onze medewerkers week op, week af werken, zijn we met de welzijnsinstelling en andere maatschappelijke partners aan het kijken wat medewerkers kunnen doen voor kwetsbaren in Oldenzaal. Hiervoor gebruiken we onze al bestaande samenwerkingsverband OnsHelptOns. Het gaat bijvoorbeeld om boodschappen doen, eenzamen bellen om een praatje te maken, of voedselpakketten van de voedselbank bezorgen. Veiligheid staat daarbij wel voorop.”

Maatwerk
Goedbedoelde initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch is Dick niet over alles even enthousiast. “Ik zag dat De Woonbond met Aedes in overleg wil over maatregelen ten aanzien van huurachterstanden, voor huurders die in de problemen komen. Ondanks dat de intentie daarvan goed is, is dat jammer. Iedere woningcorporatie staat open om te kijken naar tijdelijke oplossingen voor mensen die nu extra in de problemen komen, dus ook WBO. Maar mijn motto is, geen regels maar maatwerk.”

Noaberschap
Al met al zijn het bijzondere tijden, merkt Dick met gevoel voor understatement op. “Raar is dat dit pas dag vijf is van het nieuwe werken in tijd van corona. En dan te bedenken dat dit nog mogelijk maanden gaat duren. Heftig allemaal, maar ik ben wel trots op de saamhorigheid en creativiteit die dit oplevert! Noaberschap ook in tijd van corona!”

Bron: CorporatieMedia, Foto: WBO Wonen