Data en Vastgoedmanagement: Hoe bepaal je welke data en informatie je nodig hebt?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Data is de nieuwe olie en informatie is de nieuwe elektriciteit. Er wordt meer data verzameld dan ooit tevoren en digitalisering zet onverminderd door. Voor vastgoedinformatiemanagement is dit een kansrijke ontwikkeling. Het ontsluiten van data en het omzetten in bruikbare managementinformatie stelt je als vastgoedmanager- of beheerder in staat om scherp te sturen op rendement, kwaliteit en risico’s. Dat maakt meteen duidelijk dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van die data enorm belangrijk is.

Tegelijkertijd is het beheren van grote hoeveelheden data een flinke uitdaging. Het bewerken en of verrijken van data om deze bruikbaar te maken voor analyse kost veel tijd. Bovendien kan opslag van die hoeveelheden informatie behoorlijk kostbaar zijn. Het is daarom belangrijk dat je je als vastgoedorganisatie vooraf afvraagt welke informatie je nodig hebt voordat je begint met het verzamelen van data.

Hoe bepaal je als vastgoedorganisatie welke data en informatie je nodig hebt?
Vastgoeddata gaan verder dan alleen de technische (bouwkundige en installatietechnische) data. Ook financiële gegevens, gebruikersgegevens, energie- en klimaatgegevens bieden belangrijke informatie bij het bepalen van toekomstgericht vastgoedbeleid. Onbetrouwbare informatie door gebrekkige data kan ertoe leiden dat niet de juiste beslissingen worden genomen, met nadelige gevolgen. Maar onnodige informatie zorgt voor vertroebeling en onnodige vertraging.

Data en infomatie zijn bruikbaar als het aan de volgende criteria voldoet: nuttig, compleet, correct, uniform en transparant. Het bepalen van de voor de organisatie juiste informatie is een complex proces met vele aspecten, maar het begint met het jezelf stellen van de juiste vragen. Aan welke (beleids)doelstellingen moet het vastgoed bijdragen? Wat is de rol van het vastgoed? Met welke regelgeving hebben we te maken? Wat zijn de contractuele verplichtingen? Zijn er maatschappelijke issues die invloed hebben? Over welke databronnen beschikken we al en welke informatie hebben we nog nodig? Dit soort vragen vormen de basis voor de inrichting van jouw vastgoedinformatiemanagement. Vervolgens ga je bedenken hoe je die gewenste informatie gaat vergaren en bijhouden.

Verzamelen van vastgoeddata
Er zijn verschillende manieren om data over vastgoed te verkrijgen. Die kun je zelf verzamelen, bijvoorbeeld door een inspectie uit te voeren. Maar sommige data zijn ook te verkrijgen door gebruik te maken van specifieke bronnen. Daarnaast is het tegenwoordig steeds beter mogelijk om via gebruik van sensoren of andere instrumenten, zoals bijvoorbeeld laserscanners, gegevens te verkrijgen. Op basis van het binnen het informatiemanagement vastgestelde profiel van benodigde informatie kun je een plan opstellen waarin duidelijk wordt welke data op welke wijze vergaard kunnen worden. Zijn de gegevens eenmaal beschikbaar, dan kan vervolgens met deze data de voor het beleid benodigde informatie worden gegenereerd.

Van data naar informatie
In de praktijk zien wij vaak dat vastgoeddata versnipperd in de organisatie aanwezig zijn, niet meer actueel zijn of gewoon niet aanwezig. Zoals hiervoor aangegeven is het zaak om eerst duidelijkheid te krijgen over de data die benodigd is en vervolgens de gewenste data te gaan verzamelen. Daar hoort ook inzicht in de reeds beschikbare data binnen de organisatie bij. Is het benodigde inzicht in de gewenste, beschikbare en te verzamelen data verkregen, dan kan gekeken worden naar het op een efficiënte wijze beheren daarvan. Een vastgoedinformatiemanagementsysteem biedt in dat geval de oplossing. Alle benodigde en aanwezige informatie centraal gecoordineerd en beheerd en beschikbaar voor alle betrokkenen.

Het ontsluiten van data en het omzetten naar bruikbare managementinformatie is minstens zo belangrijk als het verzamelen van de juiste data. Bij een veelheid aan informatie helpt een overzichtelijk dashboard om door de bomen het bos te blijven zien. Een grafisch overzicht van de belangrijkste informatie die nodig is om op basis van key performance indicatoren (KPI’s) te bewaken en sturen.

Een goed dashboard stelt je in staat om te monitoren op bijvoorbeeld:

  • Hoe je scoort op het gebied van energieprestatie
  • De staat van onderhoud van het vastgoed
  • De financiële positie
  • Prestatie op het gebied van klachtafhandeling
  • Afspraken vanuit prestatiecontracten

De rol van BIM bij het verzamelen en verwerken van data
BIM (Bouw Informatie Model) is eenvoudig gezegd een driedimensionaal digitaal model van een bouwwerk (gebouwen en civiele infrastructuur) dat dient als informatiedrager voor alle partijen die zijn betrokken bij een bouw- of renovatieproject. Projectontwikkelaars, aannemers, ingenieurs, architecten, renovatiebedrijven, installateurs werken dankzij BIM zeer efficiënt samen omdat ze uitgaan van één centrale informatiedrager.

DEMO Research
Vanuit de DEMO business unit Research participeren wij in Europese onderzoeksprojecten, onder andere op het gebied van verduurzaming van vastgoed. Kennis en inzichten uit deze projecten passen wij toe op onze diensten in vastgoedadvies en onze software. Eén van de lopende projecten is BIM-Speed.

BIM-Speed; slimmere en efficiëntere methode bij renovatie
Dit project richt zich op de ontwikkeling en toepassing van BIM bij renovatieprojecten in de woningbouw. Het grootste deel van de bestaande woongebouwen werd vóór 1990 gebouwd en is toe aan renovatie. Als je nagaat dat Europese gebouwen verantwoordelijk zijn voor 40% van het jaarlijks energieverbruik en 36% van de CO2 uitstoot, dan kan een beperking daarvan flink bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. De uitdaging is om de prestaties van deze gebouwen aanzienlijk te verbeteren.

Het doel van dit project is om methodieken en toolkits te ontwikkelen met één centraal te ontsluiten informatiebron, het Building Informatie Model (BIM). De digitale representatie van een gebouw. Dit model moet de katalysator zijn voor een slimmere, efficiëntere methode van grondige renovatie voor de woningbouwsector. De methodieken en tools zorgen voor aanzienlijke tijdbesparing bij het proces van data verzamelen en analyseren.

Bij renovatieprojecten is het gebruikelijk om vele gigabytes aan gegevens te verzamelen. Echter blijkt het beheren van deze hoeveelheid informatie een lastige uitdaging, om nog maar te zwijgen over de uitwisseling hiervan tussen partijen. De kunst is om alleen die gegevens te verzamelen en op te slaan die nodig zijn om de strategie voor het renovatieproject te kunnen bepalen.

Vanuit het project zijn diverse “use-cases” ontwikkeld waarmee gebruikers de doelstellingen van het renovatieproject kunnen specificeren om vervolgens te beoordelen welke bedrijfsprocessen, tools, use-cases, software en apparaten moeten worden ingezet om deze gegevens te verzamelen.

Doestellingen zijn meestal:

  • Besparing en verbetering van energieprestaties;
  • Verkorting van de looptijd van het renovatieproject;
  • Kosten optimalisatie voor alle fasen (bouw, renovatie, levenscyclus);
  • Comfort voor de bewoners verhogen.

Aan welke methoden en toolkits kan je denken?

  • Gebruiksvriendelijke web- en mobiele applicaties voor het verzamelen van de input van bewoners bij renovatieprojecten van gebouwen;
  • Verificatie van de naleving van informatiebeveiligings, - privacy- en ethische regels;
  • Een opzet van de repository (data opslag) voor de verkregen data;
  • API’s om de data te koppelen aan het BIM Cloud platform;
  • Decision support tool;
  • Oplossingen voor Big Data Analytics.

Meer weten
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het bepalen welke vastgoeddata en informatie je nodig hebt of heb je het idee dat je teveel, te weinig of onjuiste gegevens verzamelt. Onze DEMO professionals helpen je graag. Maak een vrijblijvende afspraak om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Dit kan overigens prima via een videocall.

Bron: DEMO Consultants, Foto: DEMO Consultants