Dagelijks onderhoud. Beter. Goedkoper. En met meer grip op het proces. Itris helpt!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Dagelijks Onderhoud

Dagelijks onderhoud – een bekend proces, opnieuw vormgegeven
Klantgerichter, maar vooral goedkoper. Dat is de situatie bij één van onze klanten. Geen unieke casus overigens. Veel corporaties staan immers voor een vergelijkbare opgave. Het moet goedkoper, het moet efficiënter en de klant moet beter geïnformeerd kunnen worden. Bij onze klant wordt het nieuwe proces bijna helemaal uitbesteed. De eigen onderhoudsdienst verdwijnt; een beperkt aantal geselecteerde aannemers wordt verantwoordelijk voor het onderhoud. De belangrijkste wijziging is dat het reparatieverzoek rechtstreeks van klant naar aannemer gaat. Er komt geen corporatiemedewerker meer aan te pas.

Er verandert dus veel voor de betrokkenen
Klanten melden hun reparatieverzoek via een portaal of app. Dat stelt hen ook in staat om de status te kunnen volgen. Klanten worden aangemoedigd om gebruik te maken van deze nieuwe kanalen.

Ketenpartners worden echte partners. Ze worden verantwoordelijk voor de uitvoering maar ook voor de registratie van de gegevens. Over die uitvoering zijn vooraf afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over doorlooptijden en prijzen.

Corporatiemedewerkers worden procesregisseurs. Er zijn geen eigen medewerkers meer nodig voor de administratie. Die wordt immers uitgevoerd door klanten en ketenpartners. Des te belangrijker wordt de regierol. De corporatie moet kunnen volgen of het proces goed blijft lopen en kunnen ingrijpen als het mis dreigt te gaan.

Er verandert veel in het proces
Het proces speelt zich niet meer voor het grootste deel intern af, maar juist extern. De operationele procesinformatie wordt gemaakt en gebruikt door klanten en ketenpartners. Niet langer vormen administratie en controle de basis onder het proces, maar partnership en vertrouwen. En dat is wennen.

Er verandert veel in de informatievoorziening
Een goede informatievoorziening is cruciaal voor dit proces. Via portalen en apps hebben klanten en ketenpartners rechtstreeks toegang tot de gegevens. En dus moet de operationele informatie 100% betrouwbaar en up-to-date zijn. Tegelijkertijd worden veel zwaardere eisen gesteld aan de informatie om het proces te monitoren en te sturen.

Dit lukt alleen met een ICT-partner die meedenkt en meehelpt
Je redt het niet door alleen een aantal modulen of apps aan te schaffen bij een leverancier. Er is een ICT-partner nodig die begrijpt wat de consequenties zijn voor het proces, voor de organisatie en voor alle betrokkenen. Er is een ICT-partner nodig die het proces overziet en daadwerkelijk helpt om de nieuwe informatievoorziening op poten te krijgen. Er is dus een ICT-partner nodig die helpt.

Auteur: Richard van der Zee, commercieel directeur bij Itris BV

Bron: CorporatieGids2014