Ctac: "Focus bij rapportages alleen op wat echt belangrijk is"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Geen marketing-achtergrond, maar wel spreken op de SAP Marketing Inspiration Day? Het kan, en Mark van Heijningen, Marketing Director SAP Nederland schreef er zelfs deze blog over. Ctac’er Ramond Leenders boeide de zaal met zijn verhaal over het belang van de attentiewaarde van informatie. Hoe? Door aansprekende voorbeelden en opvallende quotes. Neem bijvoorbeeld de reclame van een automerk, waarin de hele omgeving verandert zonder je het door hebt. Zelfs niet de vrouw met het biggetje of de aap op het dak.

De kern van wat Ramond verteld vat hij samen in een formule: “Waarde van informatie = relevantie / consumptietijd”. Zijn boodschap: focus alleen op wat er echt belangrijk is: “Eigenlijk zou je met vijf KPI’s je business kunnen managen”. Minder informatie dus, maar dat zorgt er wel voor dat de informatie die je rapporteert van hogere kwaliteit is. Ook de manier van weergeven verdient aandacht. Informatie in een pie chart kunnen we moeilijk verwerken. Op de achterkant van een bierviltje zou je alles moeten kunnen samenvatten, aldus de BI specialist. Kleuren zijn daarbij niet eens nodig: “Vijftig tinten grijs mag”. En die pie chart? “Liever niet!”.

 

Bekijk de samenvatting van Ramond’s Marketing Inspiration Talk in deze video: 

Bron: Ctac

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Ctac in de CorporatieGids 2016 te bekijken