Corporaties in UK: Verbindende rol tussen wonen en zorg

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Waarin verschillen Engelse woningcorporaties van hun Nederlandse collega’s? We vroegen het aan Bram de Waard, expert manager en Richard Nagel, sales manager bij CTAC Asset Value. Beide heren zijn betrokken bij ERP-implementaties in zowel Nederland als de UK. ,,Corporaties in de UK vervullen veel meer een verbindende rol tussen wonen en zorg’’.

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie maart 2014

I n de UK is het overgrote deel van de woningen in eigendom. Ongeveer 3.6 miljoen van de 21 miljoen woningen vallen onder social housing. Ruim 2.4 miljoen van de vhe zijn in beheer van de lokale overheid (bv councils, counties) en 1.2 miljoen worden door “pure” woningcorporaties beheerd. De grootste corporaties zijn met meer dan 100.000 vhe en 4000 fte veel groter dan in Nederland. Er zijn echter meer dan 1700 corporaties in de UK dus het gros is klein – zelfs kleiner dan een gemiddelde woningcorporatie in Nederland.

Zorg
Op de vraag wat het meest kenmerkende verschil is tussen corporaties in de UK en Nederland, zegt Bram: ,,Dat UK corporaties nadrukkelijk actief zijn op het gebied van zorg. Denk aan het uitvoeren en organiseren van zorgtaken, het exploiteren van zorginstellingen, thuiszorgwoningen en diverse “blijf van mijn lijf” instellingen. Corporaties in de UK mogen dus veel meer taken uitvoeren dan hun Nederlandse collega-corporaties’’. Richard vult aan: ,,Sterker nog, dat wordt ook van ze verwacht. Waar Nederlandse corporaties door wet- en regelgeving steeds verder worden teruggedrongen in hun takenpakket, zie je UK corporaties naast zorgtaken ook nog steeds volop investeren en ontwikkelen in zaken als BOG en Universiteitscampussen. Jarenlang is er te weinig aandacht geweest voor de verbindende rol van de corporaties. Daar wordt in de UK nu veel meer op ingezet’’.

Zijn corporaties in de UK platter georganiseerd dan in Nederland? ,,Nee. Ze zijn vergelijkbaar in opbouw, maar als gevolg van de activiteiten op het gebied van zorg, hebben UK corporaties daar doorgaans extra afdelingen en fte voor beschikbaar. Wanneer corporaties een mix van commercieel vastgoed, sociale huurwoningen en zorg combineren, is daar doorgaans een grotere organisatie voor nodig’’, zegt Bram. Richard vult aan met een voorbeeld: ,,We implementeren op dit moment bijvoorbeeld SAP/CHARE bij woningcorporatie Sanctuary, een woningcorporatie met 55.000 vhe verdeeld over heel Engeland. Bij deze corporatie werken 2.900 fte. Naast het verhuren van woonruimte is hun belangrijkste niet-wonen gerelateerde business, het bieden van sociale hulp, bijvoorbeeld aan ex-gedetineerden, mensen met leerproblemen en slachtoffers van huishoudelijk geweld’’.

Welke verschillen zie je op procesniveau tussen NL en UK corporaties?
,,Die zijn zeer divers’’, zegt Bram. ,,Bijvoorbeeld op het gebied van onderhoud. Er is in de UK sprake van een zeer uitgebreide hoeveelheid verplichte inspecties die frequent uitgevoerd dienen te worden. Dat kan soms oplopen tot wel vijftig verschillende inspecties. Denk aan inspecties op het vlak van CO2 meting, elektrische installaties, gas installaties etc. De gas inspecties zijn zeer belangrijk en vormen een zware verplichting voor de organisatie. Ook de inspecties die zich concentreren op zorginstellingen zijn enorm. Dat zijn vaak specifieke inspecties op het gebied van hijsequipment, noodtelefoon, camera installaties en automatische deuren’’.

HR beleid
Richard vult aan: ,,De inspectieverplichtingen werken ook door in HR beleid. Het is essentieel dat vaklieden beschikken over de juiste - geldige - creditaties en certificeringen voordat ze een woning mogen binnentreden. Binnen je ERP-systeem moet je dan wel goed afvangen dat de juiste man op de juiste klus wordt ingezet’’.

In control
,,Een belangrijk verschil is ook te zien op het vlak van mutaties’’, zegt Bram. ,,In Nederland is de huurder meer ‘in control’. In de UK worden huurcontracten afgesloten met een einddatum waarop de huurder de woning dient te verlaten. In Nederland lijkt dit het meest op de werkwijze van studentenhuisvesters. Nadat de huurder de woning heeft verlaten, vindt de inspectie plaats om te bepalen welke onderhoudsactiviteiten nodig zijn om de woning weer verhuurbaar te maken. Op dit zogenaamde “void process” wordt sterk gestuurd door de corporaties in de UK’’.

Werken UK corporaties met een eigen dienst?

Bram: ,,Er wordt veel gewerkt met eigen onderhoudsdiensten. Deze worden ook gezien als het ideale contact met de huurders. Ze zijn regionaal ingedeeld en daar waar de reistijden te lang zijn wordt gewerkt met lokale aannemers. Alle storingen worden centraal opgenomen en vastgelegd middels werkorders welke binnen de regio aan onderhoudsmonteurs worden toegewezen. Het gehele proces is zoveel mogelijk geautomatiseerd waarbij met plansystemen en PDA/tablet gewerkt wordt’’.Volgens Richard zijn er geen noemenswaardige verschillen te zien bij het dagelijks onderhoud en meerjarig onderhoud. ,,Wel zien wij een verschil in bedrijfsmatig acteren. “Strategic sourcing” en “supplier contractmanagement” zijn bekende begrippen in de social housing sector in de UK waarop ook strak gestuurd wordt. Engelse corporaties moeten zich - net als in Nederland - aan veel overheidsregels houden. Echter op het gebied van vastgoedkwaliteit zijn de eisen zwaarder dan in Nederland. Hiermee is het belang van het 100% op orde hebben en houden van vastgoed-, financiële- en klantinformatie zo mogelijk nog belangrijker dan in Nederland’’.

Lopen woningcorporaties in de UK op het gebied van IT achter?
Richard: ,,Ik heb het gevoel dat de corporatiewereld in de UK daar staat waar de Nederlandse corporatiesector in 2004/2005 stond. De ogenschijnlijke 10 jaar achterstand wordt echter veel sneller ingehaald doordat UK corporaties veel zakelijker en met een duidelijke visie IT verbeteringen willen doorvoeren. Dit doen de Engelsen door innovaties in en met ERP. Door de zakelijkere manier waarop met IT innovaties omgegaan wordt zal deze achterstand snel ingehaald zijn. Zo zien wij dat corporaties in de UK onze visie delen dat klantportalen eigenlijk alweer achterhaald zijn. Eenvoudige selfservice apps zijn veel geëigender om de “click-call-face” doelstellingen te halen’’.

Wat kunnen woningcorporaties in de UK ons leren?
,,Daar hoort een vraag voor’’, zegt Richard. ,,Ik denk dat de politiek ook goed moet kijken hoe corporaties in de UK hun speelruimte op het gebied van wonen en zorg benutten. In Nederland is de focus door alle schandalen sterk geënt op versobering en terug naar de kerntaak. Het gevaar van het kind met het badwater weggooien ligt dan op de loer’’. Bram: ,,Als je de vraag betrekt op bedrijfsvoering & ICT dan denk ik dat Nederlandse woningcorporaties kunnen leren van de Engelse slagvaardigheid. Ze hakken veel sneller knopen door. Ze experimenteren en doen bij 80% van de benodigde kennis in plaats van streven naar 100%. Dat leidt tot sneller innoveren. Ook is de betrokkenheid van het bestuur en topmanagement inzake strategische ERP/CRM/IT beslissingen in mijn beleving groter’’.

Bron: CorporatieGids Magazine