Claudia Siewers (directeur SVWN): Continu verbeteren wordt steeds meer onderdeel cultuur woningcorporaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties worden eens in de vier jaar gevisiteerd door een extern bureau. Uit extrapolatie van de cijfers van de afgelopen jaren blijkt dat corporaties steeds beter presteren en professioneler worden. “Dat is goed nieuws,” zegt Claudia Siewers, directeur-bestuurder Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland (SVWN). “We moeten met elkaar uitkijken dat ‘goed nieuws’ geen nieuws meer zou zijn.” Een gesprek over het delen – en vieren – van successen.

Claudia Siewers is sinds een jaar directeur-bestuurder bij de SVWN, de organisatie die de methodiek achter de visitaties ontwikkelt en de externe visitatiebureaus accrediteert. Eerder werkte ze veertien jaar in het notariaat en was ze bestuurssecretaris en hoofd juridische zaken bij een woningcorporatie. “Daar kwam later weer een commissariaat bij een andere corporatie bij. En nu werk ik alweer iets meer dan een jaar bij SVWN,” start Claudia het gesprek.

Proefschrift
Momenteel legt ze ook nog de laatste hand aan haar proefschrift. “Dat spitst zich toe op het appartementsrecht in Nederland. Bijzonder interessante materie en ook uitermate complex. Vastgoed, juridische zaken en de corporatiesector is dus de rode draad in mijn zakelijk leven.” Ook volgt ze nog een opleiding tot schuldhulpmaatje, omdat ze heel sterk de behoefte voelt om iets terug te doen voor de gemeenschap. “Bovendien blijf ik zo in direct contact met huurders en kan ik mijn best doen om voor sommige mensen de problemen te beperken of zelfs op te lossen.”

Visie op professionalisering corporaties
Op de vraag hoe het staat met de professionalisering van de woningcorporaties, zegt ze: “De insteek van de SVWN is dat er gekeken wordt naar de maatschappelijke prestaties van een woningcorporatie in een cyclus van vier jaar. Dan komt bijvoorbeeld een vraag aan de orde als: ‘Wat heb je als corporatie de afgelopen vier jaar bereikt?’ Door nu alle behaalde resultaten om te zetten in cijfers, wordt het mogelijk om gemiddelden uit te rekenen. En omdat we dit alweer een aantal jaar doen, kunnen we de gemiddelde scores van woningcorporaties in verschillende periodes vergelijken. Wat duidelijk blijkt, is dat de gemiddelde scores stijgen. Dat de corporaties steeds beter presteren en dus ook steeds professioneler zijn geworden.”

Voldoende
“Juist omdat we ons richten op de maatschappelijke prestaties is vier jaar een goede periode om verschillen te kunnen zien,” gaat Claudia verder. “Er zijn partijen die andere termijnen beter vinden. Of die eens in de vijf jaar een totaalvisitatie voorstellen waarbij in die periode nog twee keer een deelvisitatie plaatsvindt. Op dit moment zien wij nog geen noodzaak voor wijzigingen van deze termijn maar dit is één van de vele onderwerpen waar we zeker over nadenken.”

Visitatiebureau
Woningcorporaties kiezen nu zelf hun visitatiebureau. Volgens Claudia betekent dat zeker niet dat de slager zijn eigen vlees keurt. “De commissie die de visitatie uitvoert, is een externe en onafhankelijke commissie. De SVWN is heel streng in de handhaving van de onafhankelijkheid en we doen er alles aan om ook zelfs maar de schijn te voorkomen. Het bureau moet bijvoorbeeld voor iedere visitatie een risicoanalyse maken van eventuele betrokkenheid. Deze worden door ons gecontroleerd.”

“Daarnaast is de adviserende en visiterende rol strikt gescheiden. Praktisch betekent dit dat twee jaar voor de visitatie tot en met twee jaar na de opdracht geen adviserende werkzaamheden door het visitatiebureau uitgevoerd mogen worden voor de woningcorporatie. En zo zijn er nog meer zekerheden ingebouwd.”

Rijker visiteren
De SVWN houdt diverse experimenten om de kwaliteit van de visitaties voortdurend te verbeteren. “We zijn recent gestart met de nieuwste experimentenronde: ‘Rijker Visiteren’. Dit geeft de corporaties meer vrijheid om te variëren in inhoud, vorm en proces. Corporaties die denken dat het beter kan, vragen we om voorstellen te doen. Die beoordelen we natuurlijk wel. Maar de eerste experimenten lopen dus.”

Netwerkvisitatie
Ze vervolgt: “In het najaar gaan we verder met Netwerkvisitatie. Dat hebben we al eerder gedaan en dat is toen goed bevallen. Netwerkvisitatie houdt in dat we inzoomen op de lokale driehoek. Dus woningcorporatie plus gemeente plus huurdersorganisatie. Daarnaast betrekken we in dit experiment ook andere partijen. Bijvoorbeeld een universiteit of een zorginstelling. We onderzoeken dus of de prestaties van een woningcorporatie verbeterd kunnen worden door de effectiviteit van het netwerk te stimuleren. Omdat een woningcorporatie nooit alles alleen kan, is dit ook een logisch experiment.”

Succesverhalen delen
“Waar we al mee begonnen zijn, is het interviewen van corporaties die heel goed gescoord hebben. De vraag die centraal staat: ‘Hoe komt dat nou?’. Een concreet voorbeeld, een corporatie scoorde een 10 op het punt ‘relatie met de huurders’. Deze corporatie had een hogeschool opdracht gegeven om te laten onderzoeken wat hun huurders belangrijk vonden en heeft op de resultaten actie ondernomen. Dat is fantastisch en is ook door andere corporaties uitstekend toe te passen.”

Medewerkers betrekken
“Een andere corporatie heeft al haar medewerkers betrokken bij de visitatie,” vertelt Claudia verder. “Dat is ontzettend moeilijk maar deze corporatie doet het en scoort mede daardoor heel hoog op vele visitatiepunten. Door de publicaties van deze artikelen in onze nieuwsbrief maken we het voor andere corporaties makkelijk om van deze succesverhalen te leren en het zelf toe te passen.”

Klantpanel
Een nieuw initiatief dat opgestart gaat worden, is een klantpanel, legt Claudia uit. “Zo geven we corporaties – onze klanten – meer inspraak in de methodiek. Niet een consultatie achteraf maar de corporaties al bij de ontwikkeling betrekken doordat wij hen om input vragen. Betrokkenheid van de corporaties bij de ontwikkeling van de komende methodieken is het accent dat ik graag als bestuurder van SVWN wil leggen.”

“Hoe dan ook, de visitatie zal gebruikt blijven worden waar deze voor bedoeld is: een extern oordeel van stakeholders begeleid door een onafhankelijke commissie. Ook de contacten met andere en misschien meer stakeholders zullen ruim aan bod blijven komen en dat geldt eveneens voor de samenwerking binnen de lokale driehoek. Ook houden we rekening met wat interne en externe toezichthouders doen. Maar voor de duidelijkheid, de SVWN is van de corporaties en werkt voor de corporaties.”

Goed nieuws
Claudia tot slot: “Waar ik graag de nadruk op wil leggen, is dat het merendeel van de visitaties heel goed gaat. En dat de woningcorporaties dus echt goede prestaties neerzetten waar we trots op kunnen zijn. We moeten met elkaar uitkijken dat ‘goed nieuws’ geen nieuws meer zou zijn. Verreweg de meeste zaken die woningcorporaties uitvoeren gaan gewoon goed. Dat zou meer naar buiten gebracht mogen worden.”

Droom
“Wat ik als droom heb, is dat corporaties weer meer naar voren kijken en denken: ‘Oh fijn, er komt weer bijna een visitatie aan’. Enerzijds om te kunnen laten zien dat ze het goed doen. Anderzijds omdat het toch ook telkens weer verbeterpunten oplevert. En ik zie gewoon dat corporaties zich continu willen verbeteren. Dat wordt echt steeds meer een onderdeel van de cultuur. Daar past visitatie heel goed bij.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Eigen Foto's