Bert Moormann (Domesta): Coronavirus maakt wettelijke kaders vloeibaar. Da’s mooi.

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Fysiek contact wordt afgebouwd, kantoren gesloten en huurders bevraagd op klachten die kunnen duiden op het virus. “Zo nee, dan gaan we langs voor een verhuizing of een urgente klacht,” zegt directeur-bestuurder Bert Moormann van Domesta strijdlustig. “We helpen mensen. Of het past binnen de wetgeving is van latere zorg.”

Nederland is – net als de rest van de wereld – in de ban van het coronavirus. Waar het virus het gewone leven langzaamaan tot stilstand brengt, gaan wonen, zorg en welzijn ‘gewoon’ door. Wat betekent de coronacrisis voor woningcorporaties? In deze serie volgen we ze op de voet.

“Het aantal telefoontjes dat we krijgen is fors,” zegt Bert, als hem wordt gevraagd wat de impact is van corona op de bedrijfsvoering van zijn corporatie. “Mensen hebben begrip voor de beperkte dienstverlening. Medewerkers die normaal in de wijk actief zijn bellen huurders om te vragen hoe het gaat. Ook zien we allerlei belcirkels opkomen waarbij eenzame mensen gebeld worden voor een praatje. Een mooie bijkomstigheid in deze crisis.”

Massaal digitaal
Helaas maken ook ‘onverlaten’ misbruik van de corona-onrust en het feit dat organisaties momenteel massaal digitaal werken. Op de vraag of Domesta extra veiligheidsmaatregelen voor haar ICT-huishouding heeft getroffen, zegt Bert: “Onze ICT is volledig geoutsourcet. De professionele partijen waarmee wij werken hebben veel ervaring, expertise en instrumenten voor een veilig gebruik van ICT-middelen. Ik denk dat we hiermee het maximale hebben gedaan om de veiligheid van onze gegevens en de bereikbaarheid te borgen.”

Vloeibaar
Buiten de kerntaak stappen is iets wat Bert en Domesta niet schuwen, mocht het nodig zijn om mensen te helpen. “We houden er rekening mee dat er zaken op ons pad komen die we tot op heden niet hebben voorzien. Zoals bij alles wat we doen gaan we uit van het individu. Als ons wordt gevraagd, omdat degene die het zou moeten doen overbelast is, dan gaan we de mensen helpen. Of het past binnen de wetgeving is van latere zorg. Uitgangspunt is dat iedereen z’n taak oppakt binnen de wettelijke kaders die we te hebben respecteren. Maar in crisistijd wordt veel vloeibaar hebben we al diverse keren gemerkt de afgelopen dagen. En dat is maar goed ook.”

Geen nieuwe verhuur
Toch is het momenteel geen ‘business as usual’, erkent Bert. “Lopende huurmutaties en toewijzingen handelen we af. Opzeggingen handelen we digitaal af. Ook voeren we alleen noodzakelijke reparaties uit. Denk aan lekkages, verstoppingen en aan storingen aan CV en warmwatervoorzieningen. We verhuren geen nieuwe huizen meer. De gezondheid van woningzoekenden en onze medewerkers staat voorop. Daarom bieden we geen nieuwe huizen aan. Hierdoor zijn er ook geen bezichtigingen.”

Woonruimteverdeelsysteem
Ondanks het voorlopig uitblijven van bezichtigingen, wordt er wel doorgewerkt aan een provinciaal woonruimte-verdeelsysteem. “Samen met de Drentse huurdersorganisaties, corporaties, woonruimteverdeelspecialist Enserve en softwareleverancier Zig werken we door aan de inrichting, zodat we volgens plan 28 april live kunnen gaan. De deadline is voorlopig niet in gevaar.”

Inkomensverlies
Over de impact van de coronacrisis op de financiën van zowel huurders als zijn corporatie zegt hij: “Ongeveer één op de drie van onze huurders heeft een inkomen uit werk. Hieronder uiteraard ook een aantal zzp’ers. Deze groep zal het hardst worden geraakt door verlies van inkomen. Afgaand op de stimuleringsmaatregelen die de regering beschikbaar stelt ga ik er van uit dat de huurbetalingen doorgaan. Huurders die financiële problemen verwachten kunnen contact opnemen met onze bespaarcoaches. In overleg zijn maatwerkafspraken mogelijk. Waaronder de Voorzieningenwijzer maar ook budgettrainingen om te leren omgaan met minder geld.”

Huisuitzetting
Voor huisuitzettingen hoeven huurders van Domesta niet te vrezen. “We zetten al enkele jaren geen huurders meer op straat vanwege een huurschuld. Dat gaan we nu ook niet doen. Onze huurincasso zal wel gewoon haar werk blijven doen. We kijken altijd wat nodig is in specifieke gevallen en passen maatwerkoplossingen toe. Doen wat nodig is in deze tijd.”

Van lange naar korte termijn
Corporaties moeten voor hun bedrijfsvoering vaak lange tijd vooruitzien. Ook daar gooit het coronavirus roet in het eten, zegt Bert. “We waren bijna klaar met de herijking van onze strategie. We kregen vandaag de financiële scenario’s gepresenteerd. Vervolgens stond een actualisatie van het beleid op de planning. Dit wilden we allemaal in de eerst helft van dit jaar afronden. Dit proces hebben we even gepauzeerd totdat duidelijk is hoe we uit deze crisis komen. In de plaats daarvan kijken we wat we op korte termijn kunnen bijdragen aan het oplossen van problemen van getroffen huurders of bijvoorbeeld zorg, en andere maatschappelijke organisaties.”

Corona als bouwvertrager
Op de vraag of de coronacrisis de nekslag is voor de toch al moeizame bouwopgave, zegt Bert: “We waren de stikstof en PFAS-crisis al bijna weer vergeten inderdaad. En de crisis op de woningmarkt is hiermee niet geholpen. De ene crisis is de andere crisis de baas. Het is overmacht, we moeten ernaar handelen. De bouw krijgt weer klappen door de coronacrisis. Dit gaat zeker tijdelijk tot vertraging van de nieuwbouw, en verduurzamingsopgave leiden. Gelukkig is de overheid erg snel met crisismaatregelen gekomen waardoor hopelijk een massale uitstroom met personeel uit de sector voorkomen wordt. Het zal mij niet verbazen dat door de coronacrisis een aantal obstakels sneuvelen in wet- en regelgeving waar de woningmarkt last van heeft. Na de crisis zal iedereen volle vaart vooruit willen maken om te bouwvolumes snel weer op te schalen.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: CorporatieMedia