Aedes-benchmark naar voorbeeld zorgaanbieders: Inzicht en transparantie leiden tot verbetering sector

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Aedes-benchmark naar voorbeeld zorgaanbieders: Na introductie van het Corporatie Benchmark Centrum (CBC) in 2013 volgt dit najaar de Aedes-benchmark. KWH is een van de partijen achter de Aedes-benchmark. Waarom is benchmarken momenteel zo actueel? Hoe verhoudt het CBC zich tot de Aedes-benchmark? Sonja Timmermans, adviseur Auditing en Benchmarking bij KWHgeeft tekst en uitleg.

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie september 2014

De Aedes-benchmark is een aanvulling op en geen vervanging van het CBC, verduidelijkt Sonja. ‘’De Aedes-benchmark past erg goed bovenop het initiatief van de reguliere dataverzameling van het Corporatie Benchmark Centrum (CBC), dat KWH samen met Aedes in 2013 heeft neergezet. Met het CBC beschikken we over een centraal en uniek verzamelpunt van alle belangrijke data in de sector, en hebben corporaties de beschikking over een online benchmarktool waarmee ze de eigen prestaties kunnen monitoren. Nu is de volgende stap noodzakelijk om de kwaliteit van de data te verbeteren en de data ook op onderdelen voor de buitenwereld transparant te maken. De Aedes-benchmark maakt dit mogelijk op het onderdeel bedrijfslasten en het huurdersoordeel. Voor wat betreft dit laatste leveren wij een sectorbrede bijdrage. KWH verzamelt zoveel mogelijk huurdersoordelen ten behoeve van de benchmark.’’

Samenwerking
‘’Het gaat om een unieke meerjarige samenwerking’’, licht Sonja toe. “Aedes is initiatiefnemer. PwC zorgt voor de uitvoering van het traject waarbij KWH zorgdraagt voor de bouwsteen kwaliteit. De bouwstenen worden gevuld in samenwerking met corporaties. CFV,WSW en ministerie dragen bij aan het tot stand brengen van eenduidige definities. Nog nooit eerder was er zoveel krachtenbundeling en eensgezindheid op het benchmarkdossier. Juist die samenwerking tussen alle partijen uit de sector is van belang om het debat over appels en peren definitief de wereld uit te krijgen.’’

Betrokkenheid
Volgens Sonja is de betrokkenheid van corporaties groeiende. ‘’Corporaties die interesse hebben kunnen nu en in de toekomst een actieve bijdrage leveren aan de inhoud van de bouwstenen via werkgroepen van KWH en Aedes. Zij bouwen daarmee meteen aan een eigen netwerk met ‘benchmarkspecialisten’, heel handig. Zodra de rapportage gereed is zullen er tal van bijeenkomsten worden georganiseerd. Hiermee stimuleren KWH en Aedes corporaties om te leren van de collega’s.’’

Inzicht
Op de vraag wat corporaties - en hun huurders - aan de nieuwe rapportage hebben, zegt Sonja: ‘’Veel! Omdat er nog zuiniger moet worden omgegaan met euro’s en er scherper moet worden gestuurd, zijn gewoon de beste inzichten nodig. Iedere corporatie wil immers weten hoe hij zijn euro’s zo effectief mogelijk kan inzetten tegen een vooraf benoemd niveau van dienstverlening. Deze rapportage helpt hierbij en daagt uit om te ontwikkelen. En maakt ook het gesprek met de huurders hierover veel scherper, omdat het beter blootlegt waar de corporatie excelleert of achterblijft.’’

Zorgaanbieders
Benchmarken is leren van elkaar. Dat heeft de Aedes-benchmark zelf ook gedaan, vertelt Sonja. ‘’Op dit moment is de benchmark van Actiz, de brancheorganisatie van zorgaanbieders, hét voorbeeld. Die benchmark blijkt in de praktijk goed te werken voor zowel de individuele zorgaanbieders als voor de brancheorganisatie. Deze benchmark is breed erkend en heeft op alle fronten statuur. Dat willen we in de corporatiesector ook! PWC heeft de benchmark samen met Actiz ontwikkeld. Die ervaring zetten we nu direct in voor de corporaties.’’

Inspanning
Op de vraag of het corporaties veel inspanning kost om mee te doen, zegt Sonja: ‘’Corporaties zullen inspanningen moeten leveren om extra financiële gegevens aan Aedes aan te reiken. Maar het is naar onze overtuiging goed te overzien en behapbaar. Voor wat betreft huurdersoordeel hoeven corporaties nauwelijks iets te doen. KWH-leden en USP-klanten ervaren dat de huurdersoordelen automatisch in de benchmark terecht komen. Andere corporaties, hebben een gericht aanbod ontvangen om huurdersoordelen te laten verzamelen en in te brengen.’’

Kritisch
Ondanks dat de meeste corporaties de stappen die nu gezet worden toejuichen, zijn er ook corporaties die kritische vragen stellen en afwachtend zijn. ‘’Dat is helemaal niet erg’’, vindt Sonja. ‘’KWH is ervan overtuigd dat ook zij de meerwaarde gaan zien. Corporaties die nu nog niet willen meedoen worden niet aan de schandpaal genageld of gesanctioneerd. Of dat in de komende jaren zo blijft, is niet aan KWH maar aan het verenigingscongres van Aedes.’’

Resultaten
De benchmarkresultaten worden op 20 november gepubliceerd in een brancherapportage. Die geeft een beeld van de prestaties van corporaties als sector. Sonja: “Corporaties krijgen hun individuele score terug in een matrix, waaruit duidelijk wordt welke positie de corporatie inneemt ten opzichte van anderen. Daarnaast komen de scores en onderliggende indicatoren voor corporaties beschikbaar in het CBC voor benchmarking en benchlearning.”

Beeldvorming
Op de vraag wat de benchmark bijdraagt aan de beeldvorming over corporaties, zegt Sonja: ’’De samenleving vraagt om transparantie. Corporaties zijn goed bezig met verbeteringen. Het is goed als we aan de buitenwereld tonen dat we een lerende branche zijn. En in het gesprek met huurders en stakeholders kunnen aantonen hoe we presteren en hoe we op zwakke punten verbeteren.’’

Gemiddelde
Volgens Sonja is de angst dat bovengemiddeld presterende corporaties zich straks naar het gemiddelde bewegen ongegrond. ‘’De ervaringen van de Actiz-benchmark laten zien dat dit risico ongegrond is. Het ontwikkeltempo van corporaties en de verscheidenheid neemt voorlopig alleen maar toe. Het gaat er veel meer om dat er met betere data veel scherpere keuzes gemaakt kunnen worden.’’

Uitdagen
KWH gaat corporaties actief uitdagen om het leren en verbeteren met benchmarkdata te stimuleren. Sonja: ‘’KWH heeft nog niet zo lang geleden het concept ‘Corporatiehuis’ in het leven geroepen om corporaties bij elkaar te brengen die willen leren en verbeteren. Onder die vlag gaan we met tal van bijeenkomsten in de regio uitpakken om aan de slag te gaan met ‘benchlearning’, dus met het faciliteren van de zoektocht wie wat kan leren van de ander.’’

Informatie
Op www.kwh.nl is in de rubriek ‘Benchmarking’ veel informatie opgenomen, inclusief gegevens van contactpersonen

Bron: CorporatieGids Magazine