6 tips om klantdenken eigen te maken

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eerder schreven we al een blog over waarom klantdenken zo moeilijk is voor ons brein. Daarom weten we dat we moeten oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Maar ben je klaar voor de volgende stap en wil je klantdenken echt eigen maken, zowel voor jezelf als voor je medewerkers? Dan zit je goed, want in dit artikel lees je zes onmisbare tips om klantdenken binnen jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Voor we beginnen met de tips willen we je nog wat algemene adviezen meegeven. Deze adviezen, in de vorm van praktische hulpmiddelen, geven een goede basis om vervolgens met de tips aan de slag te kunnen.

Tip 1: Maak het minder spannend
Wees je ervan bewust dat verandering voor veel mensen als zeer spannend wordt ervaren. Wanneer je dit besef hebt, lukt het je misschien om medewerkers hierin te erkennen. Zorg dat ze zich gezien en gehoord voelen. Maar ook: zorg dat ze inzicht krijgen in waarom de verandering voor hen nodig is. Kijk hoe ze reageren en bepaal op basis daarvan wat ze van jou nodig hebben.

Tip 2: Motiveren en stimuleren
De grootste en mooiste veranderingen komen uit intrinsieke motivatie. Zorg er dus voor dat het belang van de verandering duidelijk is en stimuleer medewerkers om het anders te doen. Dit doe je bijvoorbeeld door complimenten te geven en door medewerkers het gevoel te geven dat ze gezien worden.

Tip 3: Beloon je medewerkers
Naast het geven van complimenten werkt het ook om je medewerkers te belonen. Dit beloningssysteem geeft niet alleen aan dat ze goed bezig zijn en dat gezien wordt welke waardevolle bijdrage ze geleverd hebben. Ook zorgt het voor nieuwe motivatie om te blijven doen wat ze doen. Ze halen steeds meer voldoening uit hun werk, waardoor klantdenken op een steeds hoger niveau mogelijk is.

Tip 4: Verandering kost tijd
Twee stappen vooruit betekent één stap terug. Hou dit in je achterhoofd bij een verandering en je snapt waarom dit tijd kost. Zelfs als de intrinsieke motivatie helemaal op orde is, is de kans groot dat het de eerste paar keer nog niet helemaal naar wens verloopt. Accepteer dit, blijf positief en wees geduldig.

Tip 5: Streef niet naar perfectie
Niet iedere verandering hoeft meteen tot in perfectie uitgevoerd te worden. De klant weet niet met welk proces jij bezig bent, en is dus misschien ook al wel tevreden met een tussenstap.

Tip 6: Communication is key
Op welk gebied zich de verandering in het klantdenken ook voordoet: communicatie is altijd waar het allemaal om draait. Door klanten geïnformeerd te houden is de klanttevredenheid al een stuk hoger dan wanneer het ineens begint te donderen bij heldere hemel.

Vind je dit onderwerp interessant en ben je op zoek naar meer tips? Dan wil je ons whitepaper Klantdenken en de uitdagingen voor het brein ook zeker niet missen. Deze schreven we in samenwerking met BreinKennis om de werking van ons brein goed onder de loep te kunnen nemen.

Bron: BE Impulse, Foto: BE Impulse