Zig Websoftware over een website in drie sprints

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Sprints? Wat zijn dat? Agile development, scrum..? Dit is een projectwerkwijze die is opgebouwd uit ontwikkelsprints van 2 weken. Dit betekent dat wij voor u binnen 6 weken een website live kunnen brengen. 6 weken maar? JA! Hoe we dat doen? U leest het hieronder.

Het Woonservice Platform; van project- naar productorganisatie
In 2017 heeft Zig Websoftware een aantal grote veranderingen doorgemaakt. Op basis van alle maatwerkprojecten die wij sinds 2001 hebben mogen uitwerken, hebben wij een best practices product ontwikkeld: het Woonservice Platform.

Op dit platform bieden wij een lijn aan producten: een website, huurdersportaal, intranet en KlantVolgSysteem. Deze 'Next Level' producten zijn tot stand gekomen op basis van huurdersonderzoeken met de eindgebruiker - hierin is de customer journey van de huurder grondig in kaart gebracht-, testen met tools als HotJar en de ervaring die onze salesspecialisten en consultants dagelijks meenemen uit hun werkgebied.

Al deze data samen gaf onze Design Director Henk Schaap, User Experience Designer Dirk Gooren, Product Owners, Consultants, Engineers en Front-ender Sanne van Gool de perfecte basis voor de ontwikkeling van een productlijn die niet alleen helemaal klaar is voor dit moment, maar ook meegroeit met de online ontwikkelingen en behoeften van de eindgebruiker.

Zig Websoftware is hiermee van projectorganisatie getransformeerd tot productorganisatie. Wat betekent dit voor u? Nou; realisatie van een website kan bijvoorbeeld binnen 6 weken, of zoals wij het binnen Zig Websoftware zeggen - drie sprints. Hiernaast richten wij deze sprints zo in dat wij de contentmigratie voor de corporatie doen. Zo minimaliseren wij de extra werkdruk die op uw communicatieteam komt te liggen. Juist het samenspel tussen website en content is heel belangrijk. Content is King en het Woonservice Platform qua vormgeving een garantie op succes voor de eigen website.

Ander voordeel is dat alle productdevelopmenttijd gaat naar de verbetering van het nieuwe product en dat Zig partnerships is aangegaan met partijen om het product steeds beter te maken. Zo is Zig een partnership aangegaan met Secura voor het optimaliseren van de beveiliging van de omgeving. Social Elephant voor de SEO en KPI-dashboards, Sabel Nyna voor een compleet gevulde kennisbank en Hexia BV voor een state-of-the-art hosting infrastructuur die schaalbaar is.
Én bij zo een gestroomlijnd project past natuurlijk ook een gestroomlijnd kostenplaatje. Win-win-win dus.

Continue doorontwikkeling, verouderde versies zijn verleden tijd!
Het grootste voordeel van het Woonservice Platform? Herkent u het gevoel van het aanschaffen van een nieuwe gadget of device en dan kort na de aankoop geconfronteerd worden met het verschijnen van een vernieuwde en verbeterde versie? Niets voelt zo zuur, toch? Hier zijn wij dan ook vanaf het Woonservice platform helemaal van afgestapt.

Verbeteringen worden na het testen aangekondigd en gereleaset naar alle gebruikers van ons platform. Naast dat u dus geen end-of-live producten meer van ons kunt afnemen, doen wij ook geregeld load- en pentesten.

De corporatiemedewerker aan het roer bij het Zig GebruikersForum
Zig staat voor Zekerheid, Innovatie en Gemak. Product Owner Robert Baas organiseert het Zig GebruikersForum voor alle klanten die met één of meer van onze proven platformproducten werken. Zo houden wij vinger aan de pols. Wij willen niet aan het roer staan, daar hoort de corporatiemedewerker. Zo willen wij innoveren en slimmer samenwerken.

Uit het Gebruikersforum is bijvoorbeeld duidelijk geworden dat de zoekfunctionaliteit op de website beknopt was. Dankzij de korte lijnen met onze klanten konden wij hierin gelijk slagen maken. In het Woonservice Platform is ‘het nieuwe vinden’ geïmplementeerd. Een verbetering om trots op te zijn. Nu doorzoekt onze tool niet alleen de content, maar ook de kennisbank, actiepagina en nieuwsberichten.

Ook bleek dat de werkbaarheid in het gebruik van mooie tools als QlikView en Google Analytics voor onze klanten niet drempelloos is. De hoeveelheid data was overweldigend en de vertaalslag maken te veel werk. Consultant Sander Uittenbosch heeft zich ingezet en met marketingbureau Social Elephant een prachtig KPI-dashboard ontwikkeld om het onze klanten makkelijker te maken.

Practise what you preach!
De komende periode leggen wij de focus op onze gewaardeerde klanten die nog niet over zijn naar ons Woonservice Platform, maar voor het uitbrengen hiervan onze maatwerkproducten in gebruik hebben genomen. Deze groep willen wij hetzelfde niveau van service kunnen bieden als de platformgebruikers. Zoals wij de corporaties helpen excellente service richting de huurder te bereiken, willen wij onze klanten ook excellent bedienen. “Practise what you preach!”.

Hoe zien die 3 sprints eruit?
Sprint 0

  • Salestraject en afbakenen projectscope
  • Klaarzetten project breakdown (stories) op scrumboard

Sprint 1

  • Kick-off (op locatie) en uitrol platformproduct
  • Website afstemmen op huisstijl en sitemap toevoegen
  • Huisstijl check intern
  • Acceptatie huisstijl door corporatie

Sprint 2

  • Contentmigratie
  • Toevoegen complete Sabel Nyna Kennisbank
  • Optioneel personaliseren kennisbank teksten
  • Demo + cms-training aan werkgroep van de corporatie
  • Start acceptatie- / testfase

Sprint 3

  • Testen
  • Eventueel rework of aanvullende wensen verwerken
  • GO / NO GO – Livegang

Zo houden wij het project compact en overzichtelijk. Zig: zekerheid, innovatie en gemak!

Bron: Zig Websoftware | Foto: Zig Websoftware