Zig Websoftware over bewonersparticipatie met WhatsApp en Facebook

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Vorige week schreef ik al over populaire websites die huurders kunnen helpen om goedkoop, gemakkelijk en snel spullen en diensten te lenen / kopen bij hun buren (zoals Peerby, Blablacar en Thuisaftehalen). Deze week vertel ik je meer over online communities, maar dan op het gebied van het delen van kennis en bevorderen van de sociale controle!

Facebook
Het succes van een community wordt voor het grootste deel bepaald door het kanaal. Een succesvolle community bevindt zich op een plek waar de doelgroep vanuit zichzelf met regelmaat al actief op is. Facebook is zo’n kanaal. Bijkomend voordeel van Facebook is dat je besloten groepen kunt creëren. En dat wordt al massaal gedaan door verschillende doelgroepen, waaronder huurders. Deze besloten communities worden vaak gecreëerd door panelleden of bewoners uit éénzelfde wooncomplex, straat of wijk. 
Om je te kunnen aansluiten bij de besloten groep moet je toestemming vragen aan de beheerder van die groep. Vaak is dit iemand die in het bewonerspanel zit, het langste woonachtig is of makkelijk netwerkt met de buren. 

De groepen bieden voor leden de volgende voordelen: 

  • Melden van (mogelijke) overlast

Bewoners kunnen in de groepen laten weten als zij een feestje gaan vieren. Buren kunnen zich op die manier voorbereiden op eventuele muziek. Door dit van tevoren al aan te geven kun je als huurder aan een stukje verwachtingsmanagement doen en maak je eventueel geluidsoverlast direct bespreekbaar.  Huurders kunnen bijvoorbeeld zo aangeven dat zij mogelijk meer geluid veroorzaken tijdens het feestje thuis, maar het feestje om 00:00 uur gaan beëindigen. Op deze manier stijgt de bewonerstevredenheid aanzienlijk.

  •  Sociale controle

In de Facebookgroepen wordt gemeld wanneer er verdachte situaties voordoen, bewoners zich niet gedragen of als er nieuwe bewoners zijn. Op die manier wordt de sociale controle geborgd.

  • Pakketje ophalen bij de buren

Schoenen bij Zalando besteld maar niet thuis? Beter een goede buur, dan een verre vriend! Als de onderlinge communicatie via een community als deze goed verloopt, kunnen bewoners met elkaar afspreken dat als er pakketjes worden bezorgd 1 bewoner uit het complex alle pakketjes aanneemt van buren die er op dat moment niet zijn. Buren blij met elkaar en de postbode blij met de bewoners!

WhatsApp

  • Verbonden met WhatsApp-groepen

Net als op Facebook kan er op WhatsApp een groep worden aangemaakt waar huurders / bewoners aan toe kunnen worden gevoegd. Dit wordt gedaan op basis van hun mobiele telefoonnummer. Een voordeel van WhatsApp is dat dit anno nu toegankelijker is voor een wat oudere generatie dan Facebook. Daarbij komen meldingen via WhatsApp duidelijker binnen op de mobiele telefoon dan meldingen via Facebook. Een snel en effectief medium dus!

  • WhatsApp voor Buurtpreventie

Wijkpreventie door middel van WhatsApp wordt vaak opgestart door bewoners uit de wijk. Het initiatief komt vanuit de vraag naar meer sociale controle. Het idee achter de WhatsApp-groepen is dat bewoners uit de omgeving aan elkaar melden als zij een verdachte situatie zien. Zodra de verdachte situatie dusdanig groot is, is wel de afspraak dat er altijd nog eerst 112 wordt gebeld.

Zijn jouw huurders ook aan de slag?
Merk jij er in de praktijk al iets van dat jouw huurders aan de slag zijn op Facebook en met WhatsApp? En wat vind je van deze initiatieven? Vind je dat de corporatie zich ook in deze groepen moet mengen bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en mening!

Bron: Zig Websoftware

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware in de CorporatieGids 2016 te bekijken.