Woonpunt over de samenwerking met HKP

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woonpunt is de grootste sociale huisvester in Zuid-Limburg, in 2000 opgericht door het samengaan van twee woningcorporaties. Woonpunt is met name actief in het gebied in en rondom Maastricht en Heerlen. Hoffman Krul & Partners heeft als adviseur samengewerkt met Woonpunt voor de vervanging van het primaire IT-systeem.

De uitdaging
“In het zuiden van het land lopen we vaak dezelfde partijen tegen het lijf” zegt Baktash Olomi, teamleider informatievoorziening en automatisering bij woningcorporatie Woonpunt. “Een nieuwe, frisse wind in de vorm van HKP was daarom erg welkom tijdens dit project”.

Eind 2020 werd Hoffman Krul & Partners benaderd door Woonpunt. “Ons primaire IT-systeem was aan vervanging toe. De huidige leverancier zelf adviseerde ons om met HKP te gaan praten. Er was door een andere partij inmiddels een implementatieplan geschreven, maar we misten daar nog wat cruciale elementen in. Daar hebben Alexander en Ron ons uitstekend mee geholpen” vertelt Baktash. Voor hem was HKP een nieuwe, onbekende naam. Maar dat veranderde al snel. Er werd gevraagd om een second opinion onderzoek te doen. Alexander en Ron kennen de woningcorporatiewereld op hun duimpje en gingen aan de slag. Er was echter nog een uitdaging waar mee omgegaan moest worden.

Turbulente tijd
Baktash: “Het was destijds een turbulente tijd binnen Woonpunt met veel bestuurlijke wisselingen en een reorganisatie. Niet de meest ideale tijd voor de implementatie van een nieuw IT-systeem. Onze vraag aan Alexander en Ron ging daarom ook alle kanten op. Uiteindelijk was de conclusie dat de implementatie beter ná de reorganisatie kon plaatsvinden.”. Baktash prijst de flexibiliteit van de adviseurs van HKP: “De corporatiewereld kenmerkt zich vaak door een passieve houding. Bij vragen of problemen moet vaak actief op worden doorgevraagd. HKP kan dat, je ziet dat ze veel ervaring hebben bij woningcorporaties, want zij prikken daar snel doorheen.”.

Het was de bedoeling om het onderzoek quick & dirty te doen, maar door de interne onrust werd het al snel meer dan 2 maanden voordat het klaar was. Die tijd was nodig om het goed en doordacht uit te voeren. “Ik was erg blij met de aanpak van HKP. Daarom heb ik ze later gevraagd om, toen we van start wilden met het project, ons te helpen met een Startdocument.” vervolgt Baktash. Een startdocument bevat processen met richtingen, uitkomsten, randvoorwaarden en benodigdheden om een IT-implementatie te laten slagen. Dit is in 2021 opgeleverd en wordt nu gebruikt tijdens de implementatieproject, dat als uiteindelijke opleverdatum eind 2023 heeft.

Op naar de toekomst
Door de omvang van het project is uiteindelijk gekozen voor een ander bureau dat de implementatie op zich zou nemen. HKP is hier als een ontzettend sterk klankbord en specialist uit de bus gekomen. “Dit is natuurlijk niet het laatste IT-project dat wij gaan ondernemen. In de toekomst komen er weer nieuwe projecten. HKP staat bovenaan ons lijstje om uit te nodigen weer mee te doen en ons te adviseren.”.

Baktash sluit af met zijn positieve ervaring van HKP ten opzichte van andere adviesbureaus: “Ik heb een bloedhekel aan adviseurs met fantastische praatjes, maar waar de uitvoering uiteindelijk vies tegen valt. HKP is juist het tegenovergestelde. Ze zijn zeer realistisch, concreet en spreken uit ervaring. Je weet wat je aan ze hebt en gaan nuchter met de zaken om. Daarnaast nemen ze de organisatie mee en proberen ze de teams verantwoordelijkheden en kennis te geven. Ze zijn gestructureerd en vragen door als dat nodig is. We zullen elkaar zeker weer zien!”

Bron: HKP, Foto: Woonpunt