Ken jij de kracht van Management Drives al? Tijdens onze opdrachten gebruiken wij dit instrument vaak om mensen met elkaar in gesprek te laten gaan. Het helpt drijfveren inzichtelijk te maken en ondersteunt teams om efficiënter samen te werken. In een drietal blogs vertellen we je alles over het effect van deze praktische en toegankelijke methode. Laten we beginnen bij het begin. Even kennismaken.
Wat is Management Drives?
Management Drives is een tool waarmee je de drijfveren van mensen in beeld brengt. Aan de hand van twintig vragen verkrijg je inzicht in wat een persoon motiveert om te doen wat hij of zij doet. Je kunt hiermee voorspellen hoe iemand zijn/haar kennis en motivatie inzet. De uitslag van de test wordt weergegeven in kleuren die staan voor een bepaalde leiderschapsstijl of drijfveer.
Groen: stelt mensen en sociale verbanden voorop.
Geel: wil analyseren, begrijpen en doorgronden.
Oranje: wil vooruitgang, resultaten en prestaties laten zien.
Blauw: wil zekerheid en duidelijkheid creëren.
Rood: staat voor durf, tempo en kracht.
Paars: zoekt veiligheid en thuisgevoel.
Hoe pas je het toe?
De methode helpt je jezelf te leren kennen en je ontwikkelpunten te identificeren. Waar gaat als vanzelf jouw aandacht en energie naar toe en waar dus juist niet? Waar heb je een ‘blinde vlek’? Ook in teamverband helpt het om de ander (beter) te leren kennen en het team te analyseren. Door de teamscan vragenlijst, kom je er als team achter waarom je op een bepaalde manier samen functioneert en welke stijlen je eventueel mist.
Bij Andersom helpen we je om Management Drives in te zetten om verandering in gang te zetten, teams (weer) met elkaar samen te laten werken als het even niet lekker loopt en drijfveren inzichtelijk te maken. Als je herkent welke leiderschapsstijlen je mist, kun je gericht ergens aan werken. Andersommer Caroline Post legt het als volgt uit:
“De kracht van Andersommers is dat we veelal oranje, geel en groen gedreven zijn. Wij vinden inspiratie, verbetering en nieuwe dingen uitproberen belangrijk en willen graag resultaten behalen. Wat we tegelijkertijd ook zien is dat we minder ‘blauw’ gedreven zijn. De kleur van organisatie, regelmaat, structuur en routine. Het gedetailleerd afmaken van dingen ligt daardoor niet in onze natuur. Door de teamscan zijn we ons daar meer bewust van geworden en hebben we er wel oog voor.”
Benieuwd welke Management Drives de organisatieadviseurs van Andersom hebben? Je ziet het terug in dit overzicht.
Hoe diverser, hoe beter?
Management drives is dus een middel om mensen met elkaar in gesprek te laten gaan en inzichten te vergaren. De één gaat pas tot actie over als alles tot achter de komma is uitgewerkt. De ander gooit dingen sneller in de groep, of is veel pro-actiever. Hoe kun je elkaar als team begrijpen, versterken en samen verder komen?
Diversiteit in een team is altijd goed, in een ideale wereld is een team een samenvoeging van alle kleuren. Teams hebben alle kleuren nodig om optimaal te werken: van de missie en strategie tot uitvoering en ook de zachte kant, de verbinding onderling.
Andersommer Wiesje Schoemaker legt uit: “Bij één van onze opdrachtgevers zie ik bijvoorbeeld dat een team heel goed is in organiseren (blauw) en verbinden en dat de onderlinge samenwerking perfect verloopt (groen). De valkuil in dit team is dat er weinig innovatie is en het lang duurt om tot besluiten te komen. Het team mist geel en rood. In de teamsessie constateerden we dan ook; we praten heel veel, maar nemen geen besluit en gaan niet over tot actie. Niemand hakt een knoop door. Dit kan een ontwikkelpunt zijn.”
Hoe zet je Management Drives in?
Bij Andersom hebben we bewust voor deze methode gekozen omdat het een hele praktische en toegankelijke tool is. Wij gebruiken het ook vaak als instrument bij (langdurige) ontwikkelopdrachten en -trajecten.
In ieder traject kun je Management Drives inzetten. Kom erachter of je nog wel op je plek zit in je huidige werk: matchen mijn drijfveren met het werk wat ik doe? Krijg ik wel energie van mijn werk of loop ik leeg? Maar ook aan de start van een project, als de samenwerking nog niet gestart is of bij de samenstelling van een nieuw te vormen team. Wiesje: “Het hoeft niet altijd het doel te zijn om met je eigen ontwikkelpunt aan de slag te gaan. Je kunt de methode op elk gewenst moment inzetten om de samenwerking te verbeteren.”
Bron: Andersom, Foto: Andersom
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.