Woningcorporatie Samenwerking heeft een roerige tijd achter de rug. Na een reorganisatie en een personeelsverloop van zo’n 55 procent in de periode 2017-2020, kan de corporatie sinds kort weer echt bouwen aan haar toekomst. Ton Vitters, manager bedrijfsvoering, sprak met CorporatieGids Magazine over dat verleden maar vooral ook over de toekomst. Daarvoor zoekt Samenwerking niet alleen binnen maar ook buiten de branche naar oplossingen.
Samenwerking is eigenaar van zo’n 3.800 woningen en ongeveer 600 parkeerplaatsen en ander vastgoed in de regio Vlaardingen. Zo’n 80 procent van het woningbestand is gebouwd in de jaren zestig en is aan renovatie toe. Deze renovatie is gelijk één van de grote uitdagingen voor Samenwerking in de komende jaren. “In de afgelopen jaren hebben we qua renovatie een achterstand opgelopen die nu ingehaald moet worden. Dat combineren we met de wens tot verduurzaming van de woningen,” zegt Ton hierover.
Nieuwbouw
Over nieuwbouw zegt Ton: “We hebben een groeiambitie. Maar binnen Vlaardingen is nieuwbouw slechts beperkt mogelijk. Daarom zoeken we naar creatieve oplossingen om woningen aan ons bestand toe te voegen. Denk aan optopping en aanbouw. Daarnaast is er binnenkort ook een sloop- en nieuwbouwproject. Deze woningen zijn al zo’n honderd jaar oud en dus echt op. De uitdaging is groot.”
Van hardware naar eindgebruiker
Ook op IT-gebied is er de komende jaren veel te doen voor Samenwerking. Ton: “De afgelopen jaren hebben voor een groot deel in het teken gestaan van het ongedaan maken van minder gelukkige beslissingen uit eerdere jaren. We hebben ons in eerste instantie vooral geconcentreerd op het kwalitatief verbeteren van de hardwarekant waarbij het plaats- en tijdsonafhankelijk kunnen werken een belangrijke plaats had. Alles staat nu in de cloud en het beheer is uitbesteed. Daardoor hebben we ook een enorme slag in de beveiliging kunnen maken. Dat biedt ons rust maar ook de mogelijkheid om verdere stappen te maken. Denk dan vooral aan het goed afstemmen van ons applicatielandschap op de processen die daaraan ten grondslag liggen. Alles dus ten dienste van de eindgebruiker. In plaats van andersom.”
IT-doelen
“Voor het bepalen van de IT-doelen voor de komende jaren hebben we de hulp van SmartR ingeroepen. Samen met hen hebben we een verbeterprogramma opgesteld dat ons helpt om ambities te vertalen naar concrete doelen. Een resultaat van dit zogenaamde BeSmart-programma is om te komen tot een nieuw klantvolgsysteem. Daarvoor zijn we nu bezig zijn met het voortraject van de leverancierskeuze. Een ander resultaat is de nieuwe telefooncentrale die we recent in gebruik genomen hebben. Zo kan ik nog vele voorbeelden geven. Het is een ambitieus programma dat helpt onze bedrijfsvoering te vernieuwen en te optimaliseren.”
Koppelingsmogelijkheden
Ton verwacht de komende periode nog een aantal veranderingen in het IT-landschap door te voeren. “Een kleinere rol voor ons ERP-pakket bijvoorbeeld. Vooral omdat de mogelijkheden om specialistische pakketten te koppelen zo sterk verbeterd zijn. Nu is het wél mogelijk om onze specialisten die pakketten te bieden waardoor zij hun werk goed en makkelijk kunnen doen. Een ERP-systeem zal dan ook geen alomvattend systeem meer zijn in de toekomst maar meer een administratief systeem worden.”
Eindgebruikers
Aan de ‘zachte’ kant van de organisatie voert Samenwerking ook verbeteringen door, onder meer door medewerkers te trainen in bewustzijn en te inspireren. De corporatie krijgt daarbij ook hulp van SmartR, met het opvallende verzoek zichzelf daarbij overbodig te maken. Ton licht dat toe: “Alle goede uitgangspunten en werkwijzen van SmartR willen we ons als Samenwerking eigen maken. Het moet echt op ons lijf geschreven zijn en beklijven. Deze co-creatie en kennisoverdracht was een heel belangrijke eis voor ons.”
Beklijven
Op de vraag hoe je ervoor zorgt dat de opgedane kennis en vaardigheden beklijven, zegt Ton: “Een belangrijk kenmerk van de nieuwe werkwijze is dat de verantwoordelijkheid voor het proces neergelegd wordt bij de mensen die ermee werken. Van deze proceseigenaren verwachten we dat ze hun wensen duidelijk maken. Natuurlijk ondersteund door de afdeling bedrijfsvoering. Inmiddels hebben we al nieuwe mensen voor deze rollen kunnen aantrekken. Zo hebben we een stevige basis om de werkwijze te adopteren binnen Samenwerking.”
Beter bed
Moraal van het verhaal is volgens Ton vooral dat je moet openstaan om te leren van mensen buiten je organisatie of zelfs van buiten je branche. ‘’Binnen de corporatiesector zijn we te sterk gericht op wat er binnen de branche gebeurt. Kijk ook eens naar wat er buiten onze branche plaatsvindt en waarvan je op een slimme manier gebruik kunt maken. Onze nieuwe telefooncentrale bijvoorbeeld is aangeschaft nadat we bij Beter Bed op referentiebezoek zijn gegaan. Ik vind ons soms wat verkokerd in de corporatiebranche. Kijk ook gewoon eens erbuiten, daar is zo veel goeds te vinden.”
Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Jan van der Ploeg
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.