Terugblik kenniscafé: 'Hoe helpt digitalisering onze huurders'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De digitalisering van onze maatschappij neemt een snelle vlucht. Het ontstaan van nieuwe technologieën biedt mogelijkheden voor organisaties om slimmer te organiseren. Wat kunnen de technologische ontwikkelingen betekenen voor woningcorporaties en hun huurders? In het door ons georganiseerde Kenniscafé zijn we aan de slag gegaan met dit actuele vraagstuk. Samen met enthousiaste deelnemers van 9 verschillende organisaties binnen de woningcorporatiesector spraken we over het centrale thema ‘Hoe helpt digitalisering onze huurders?’ Met inspirerende presentaties en gesprekken zijn ervaringen uitgewisseld en is kennis gedeeld over de mogelijkheden van digitalisering in de woningcorporatiesector.

Visie
Het kenniscafé start met een sessie waarin Robin Zwijnenberg (Managing Partner, MLC) ingaat op de ontwikkeling in digitalisering en welke trends een belangrijke rol in spelen. Zoals Blockchain, Artificial Intelligence, 4d-printen, Drones en Robotics. Daarnaast vertelt Robin vanuit de visie van MLC hoe de ontwikkelingen mogelijkheden bieden voor het optimaliseren van de bedrijfsdoelstellingen. Voor de toepassing van digitale procestransformatie wordt gebruik gemaakt van het Integrated Business Process Management (iBPM) model dat MLC heeft ontwikkeld. Het doel van MLC is om businessvraagstukken op te lossen waarbij organsaties transformeren naar een digitale procesomgeving waardoor medewerkers beter ondersteund en in hun kracht komen. Bekijk onze aftermovie, hieronder, voor een sfeerimpressie.

Kennisdeling  
Tijdens de break-out sessies zijn we in verschillende groepen met elkaar in gesprek gegaan over hoe je als woningcorporatie aankijkt tegen en omgaat met digitalisering en de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden voor het realiseren van een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering. Vragen die tijdens het gesprek centraal stonden: ‘Welke mogelijkheden zie je als corporatie voor de toepassing van RPA en Process Mining binnen je organisatie?’ en ‘Wat is dan de eerstvolgende stap en wat heb je daarvoor nodig?’  Tijdens de gesprekken is geconcludeerd dat technieken als RPA en Process Mining voor veel organisaties nog in de ontdekkingsfase zitten. Het geloof is er zeker dat deze hulpmiddelen van toegevoegde waarde zijn in het optimaliseren en verbeteren van je bedrijfsvoering.

Ook is geconcludeerd dat er niet één beste manier is om RPA en Process Mining toe te passen aangezien de werkwijze sterk afhankelijk is van de organisatie en omgeving. Belangrijk is om deze technologieën te koppelen aan de doelstellingen die je als organisatie hebt, zodat je draagvlak kunt creëren en nieuwe initiatieven kunt borgen binnen de organisatie.

De mens centraal in de toepassing van digitale procestransformatie
Aansluitend hierop vertelt Nick van den Ham (Manager bedrijfsvoering, Portaal) over het ‘digitaal darwinisme’ dat hij binnen Portaal heeft geïntroduceerd. De centrale vraag hierin is hoe de mens kan meegroeien met de mogelijkheden van nieuwe technologieën. Een van de beweegredenen van Nick om bij een woningcorporatie te gaan werken, is dan ook de bewustwording en behoefte om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Bezieling voor en belang van de huurder leeft binnen de medewerkers van Portaal. Daarmee streven zij 2 doelen na: Simpel organiseren van werkzaamheden en het centraal stellen van de huurder. Met de focus op deze twee pijlers is Portaal actief in het digitaliseren, innoveren en continu verbeteren om zo de huurder beter te bedienen en meer tijd te besteden aan de huurder.

Op zoek naar technologieën die daaraan bijdragen, vertelt Arvid van Dam (senior consultant, MLC) over de brede inzetbaarheid van Robotic Process Automation (RPA) binnen Portaal. RPA is een technologie, die de bediening van IT-systemen van mensen kan overnemen. Het automatiseren van processtappen kan verbeteringen in het proces opleveren. Arvid deelt een aantal uitgewerkte robots vanuit Portaal, die hebben geleid tot verkorte doorlooptijd, snellere verwerking, minder piekbelasting, minder foutgevoeligheid en het gebruik van segmentatie in de dienstverlening richting de huurder.  En staat stil bij de gekozen aanpak om van een pilot tot een goed werkende robots in productie te komen. Tot slot vertelt Steven van Aggelen (Consultant, MLC) over de mogelijkheden van Process Mining. Een proces op basis van data creeërt vele analyse mogelijkheden en toepassingen binnen woningcorporaties. De geslaagde toepassing van Process Mining in het verhuurmutatieproces van Portaal is hier een voorbeeld van. Hierbij zijn inzichten verkregen uit de procesdata die hebben geleid tot concrete verbetermogelijkheden. Deze verbeteringen zorgen voor het aansluitend kunnen verhuren van woningen. De volgende stappen op dit vlak zijn gericht op predictive analytics en het zichtbaar maken van RPA initiatieven.   Nick sluit af met de succesfactoren van deze toepassingen in de organisatie:

  • Genoeg ruimte om te experimenteren met nieuwe technologieën 
  • Duidelijk uitspreken wat je zelf kunt en waar je externe hulp bij nodig hebt 
  • Het belang van beheer en de inrichting van de governance rondom deze technologieën 
  • Vanuit de werkvloer verbeterideeën en het eigenaarschap voor technologie aanwakkeren

Ter afsluiting 
Jammer dat je het KennisCafe gemist hebt. Heeft het onderwerp je aandacht? Dan komen we graag met je in contact om kennis uit te wisselen en je bij te praten. Neem gerust contact op met Jesper Vorstermans door te mailen naar jesper.vorstermans@m-lc.nl of bellen naar +31 6 83 97 76 15.

Bron: MLC, Foto: MLC