Eén van ons krijgt regelmatig de vraag waarom wij bij uitstek de partij zijn om de samenwerking te verlengen. De ander krijgt regelmatig de vraag waarom wij de beste IT-partner voor een woningcorporatie zouden zijn. Het leuke is dat we hetzelfde antwoord kunnen geven: omdat wij echt geloven dat IT voor jou moet werken. En dan leggen we de nadruk vooral op ‘voor jou’. Want dat IT moet werken, lijkt ons duidelijk. Alleen maken we daar het verschil niet mee. Waar dan wel mee? Zoals we al zeiden: met IT die voor jou werkt…
Laten we eerst maar even vertellen wie ‘we’ zijn: Sabrina Groeneveld en Sabine Erkelens, accountmanagers bij Avantage en gespecialiseerd in de woningcorporatiesector. Sabrina is betrokken bij de corporaties waar we al mee samenwerken en Sabine is het aanspreekpunt voor de corporaties die ons nog niet kennen. Binnen Avantage vormen wij het WoCo-duo.
Betere besluiten
We gaven al aan dat we met goed werkende IT het verschil niet kunnen maken. Basisdiensten kun je nu eenmaal bij elke IT-partner afnemen, dus ook bij ons. Denk aan servers en applicaties in de (hybride) cloud, moderne werkplekken en outsourcing. Maar waar het nou juist om gaat, is hoe je alle beschikbare data veilig kunt gebruiken om de productiviteit in jouw organisatie te verhogen, zodat jouw medewerkers jouw huurders beter van dienst kunnen zijn. En daar praten we graag over mee.
Samen optrekken
We zijn er namelijk van overtuigd dat je samen verder komt dan alleen. Voor ons houdt dat in dat we graag onze kennis over de mogelijkheden van IT met woningcorporaties delen. Daarbij kan het bundelen en analyseren van data een thema zijn, maar we kunnen het ook hebben over procesoptimalisatie, cybersecurity of specifieke oplossingen voor bijzondere situaties. Tegelijk hebben we diepgaande kennis van de woningcorporatiebranche nodig. Daarom trekken we graag samen met corporaties en brancheorganisaties op. Samen kunnen we innoveren, de volgende stappen bepalen en die dan ook samen zetten.
Nu de wereld steeds verder digitaliseert, wordt het gebruik van IT door woningcorporaties steeds belangrijker. In de afgelopen jaren hebben de opkomst van big data – en het groeiende belang van data-analyse – data tot een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering gemaakt. Vroeger werd die data op een traditionele manier verzameld, met een papieren administratie en handmatige berekeningen. Dankzij IT-toepassingen en -oplossingen kunnen woningcorporaties tegenwoordig grote hoeveelheden gegevens realtime verzamelen, verwerken en analyseren. Dat levert je waardevolle inzichten op waardoor je betere – op feiten en cijfers gebaseerde – besluiten kunt nemen.
Betere besluiten
Daar is trouwens een term voor: datagedreven. Maar wat is datagedreven werken nu eigenlijk en hoe doe je dat? Als wij over datagedreven werken spreken, hebben we het over sturen op basis van feiten waarbij er consequent, bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks, (ruwe) data geanalyseerd wordt. Het streven is dan om een datagedreven organisatie te realiseren waar iedereen op basis van data beslissingen neemt. Dat betekent idealiter dat er niet langer gestuurd wordt op basis van meningen of met de onderbuik, maar dat de data leidend is.
Het is daarbij wel belangrijk dat iedereen kan vertrouwen op de data en dat er binnen de corporatie een vruchtbare voedingsbodem is om datagedreven te werken. Tenslotte gaat het om het adopteren van een nieuwe manier van werken. En om daadwerkelijk met de data aan de slag te gaan, heb je middelen nodig om de data te tonen en te interpreteren. Denk aan interactieve dashboards – zoals Power BI – om jou (om te beginnen) inzicht in de data te geven. Dat stelt overigens meteen een interessante kwestie aan de orde. Want wie moet welke informatie zien?
Rolgebaseerd
Niemand wordt gelukkig van het scrollen door een verzameling dashboards om alsnog zelf data te verzamelen. Dat is de reden dat we rolgebaseerde oplossingen bieden waardoor medewerkers alleen die dashboards zien die voor hun rol en verantwoordelijkheden belangrijk zijn. Het dashboard van een HR-manager ziet er dus anders uit dan het dashboard van een accountmanager of financieel medewerker. En de bestuurder van een woningcorporatie krijgt andere soorten cijfers gepresenteerd dan de facilitair manager. Maar voor iedereen geldt: je hebt er direct iets aan. Merkbaar resultaat: tevreden medewerkers die de data aangereikt krijgen.
Procesoptimalisatie
We noemden eerder al procesoptimalisatie als voorbeeld van een IT-toepassing. Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van IT is de mogelijkheid om de efficiëntie en effectiviteit van operationele activiteiten te verbeteren. Zo kunnen we woningcorporaties helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van veel routinematige taken, zoals het beheren van huurdersdossiers, het verwerken van aanvragen en het volgen van onderhoudsverzoeken. Dat bespaart niet alleen tijd en geld; het verkleint ook de kans op fouten én het verbetert de klantenservice. Tevreden medewerkers; tevreden huurders.
Feedback analyseren
Daarnaast biedt IT de mogelijkheid om de communicatie en de samenwerking te verbeteren. Woningcorporaties kunnen eenvoudig informatie delen en samenwerken met huurders, medewerkers, aannemers en andere belanghebbenden. De inzet van IT kan corporaties bovendien helpen om de wensen en behoeften van huurders beter te begrijpen. Door feedback van huurders te verzamelen en te analyseren, krijg je als woningcorporatie waardevolle informatie over de voorkeuren en behoeften van je huurders. Die informatie kun je goed gebruiken om je diensten en voorzieningen te verbeteren.
Cybersecurity is een ander onderwerp dat minstens zo belangrijk is. Wanneer je zeker wilt zijn dat je er alles aan gedaan hebt om hackers buiten de deur te houden, zul je echt meer moeten doen dan investeren in een firewall, antivirus en antimalware. Cybercriminelen slaan vooral hun slag door onwetendheid en onbedoelde onvoorzichtigheid van medewerkers. Je moet dus meer doen dan alleen technische voorzorgsmaatregelen nemen. Cybersecurity is een samenspel van techniek, werkwijze en menselijk gedrag. Die drie elementen moeten in de juiste verhoudingen op elkaar worden afgestemd.
Afspraak maken?
Al met al maakt het toenemende belang van data voor de bedrijfsvoering de inzet van IT voor woningcorporaties belangrijker dan ooit. Door gebruik te maken van de kracht van IT kunnen woningcorporaties efficiënter en effectiever werken, de communicatie en samenwerking verbeteren en de behoeften en voorkeuren van huurders beter begrijpen. Daarom moet IT voor jou werken. Door IT slim in te zetten, kun je veel productiever werken. Zullen we een afspraak maken om samen te ontdekken hoe we jouw woningcorporatie op het gebied van IT het beste op de toekomst kunnen voorbereiden? Wij zijn er klaar voor!
Bron: Avantage, Foto: Avantage
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.