Woningcorporaties maken enorme stappen met het verduurzamen van hun bezit.
14.000 woningen
De reden van samenwerking tussen gemeente en de corporaties was dat corporaties een goed beeld hebben van welke woningen het minst goed geïsoleerd zijn. “Van de 80.000 sociale huurwoningen in Den Haag waren dat er
Lokale samenwerking
Een van principes van BeHaaglijker Wonen was samenwerken met lokale partners. Roderik: “Onder de noemer vallen onder andere de Haagse corporaties Staedion, Hof Wonen, Haag Wonen en Arcade, de gemeente én de energeifixers van de lokale uitvoerende partners. Door die samenwerking vind je soms ook een unieke manier om met bepaalde huurders in gesprek te komen. In een wijk vond het eerste gesprek bijvoorbeeld plaats in een moskee, waarna de energiefixer daarna bij huurders thuis heeft gekeken naar oplossingen. Daarnaast werken we met stickers op plekken waar we zijn geweest. Als bewoners zien dat andere huurders hier ook gebruik van hebben gemaakt, zorgt dat voor draagvlak en staan ze er meer voor open ook deel te nemen aan het project.”
Standbykillers en vochtmeter
Op de vraag wat de hulp precies inhoudt, vertelt Roderik: “Eenmaal binnen kijken we naar de mogelijkheden die er zijn. Is er bijvoorbeeld radiatorfolie nodig? Kunnen we een ventilator onder de radiator plaatsen om de warmte sneller in huis te verspreiden? Kunnen we standbykillers aanbieden voor elektrische apparaten? Hebben de bewoners behoefte aan een vochtmeter om het binnenklimaat in de gaten te houden? Grote ingrepen kunnen we niet doen, maar door dit soort laaghangend fruit meteen in huis aan te brengen, kunnen we het wooncomfort verhogen en energiekosten verminderen. De energiefixers bevestigen alle materialen meteen, geven uitleg en nemen het oude materiaal weer mee. Het mooie van deze aanpak is dat het snel resultaat levert en we proactief naar mensen toegaan. Je biedt huurders een cadeautje aan, en dat werkt veel efficiënter dan wanneer huurders zelf hulp moeten aanvragen.”
Informatie visualiseren
Om te bepalen welke woningen benaderd worden, maakt het project gebruik van de data van de vier deelnemende corporaties. “De corporaties bezitten enorm veel kennis over de woningen, informatie die je wilt ontsluiten. Denk aan gegevens over energielabels, oppervlakten of de energievraag. Op basis van die informatie hebben we een selectie gemaakt en die via GIS van 66Controls geplot op een kaart. Die visuele data hebben we gebruikt om een goede strategie te bedenken. Wat is de optimale manier om iedereen te benaderen? Welke lokale partijen passen het beste bij een straat of complex? En hoe gaan we gestructureerd door de buurten heen zodat niemand gemist wordt? Omdat je de informatie met GIS plot op een kaart in plaats van in Excel of tabellen, wordt het voor iedereen zichtbaar wat onze aanpak is en wie zich met welk deel van de buurt bezighoudt.”
Gemeenschappelijk overleg
Een van de grootste succesfactoren van BeHaaglijker Wonen was de goede samenwerking tussen alle deelnemende partijen. Roderik hierover: “Bij iedere buurt waar we aan de slag gaan, beginnen we met een gemeenschappelijk overleg. Hier nemen verschillende partijen aan deel: wijkteams van de corporaties, maar ook medewerkers van de helpdesk geldzaken of van de welzijnsinstantie. We maken kennis, wisselen contactgegevens uit en laten via GIS zien wie waar aan de slag gaat. Hierna zijn de lijntjes in het veld veel korter. Komt een energiefixer bijvoorbeeld een huurder tegen die aangeeft betaalproblemen te hebben, dan kunnen we hem direct verbinden aan de juiste professional.”
Bijvangst
Naast het helpen van inmiddels meer dan 10.000 huishoudens, heeft BeHaaglijker Wonen meer bijvangst opgeleverd. “Allereerst helpt dit het imago van de corporaties. Als je lang huurder bent en je hoort over sloop- en nieuwbouwprojecten en renovaties, maar bij jou wordt nog niets uitgevoerd, dan is dat niet leuk. Het is fijn dat je dan toch geholpen wordt met spullen en tips om energie te besparen. Het laat zien dat we meedenken en willen meehelpen.”
“Daarnaast zijn er ook andere acties uit voortgekomen. Zo krijgen 500 huurders gordijnen cadeau uit een lokaal naaiatelier; die houden de warmte binnen en de kou buiten. Ook hebben we 200 huurders aangemeld bij de helpdesk geldzaken, hebben 100 huurders een extra gesprek aangevraagd met een energiecoach en zijn honderden extra reparatiemeldingen gemaakt bij de corporaties voor mensen die bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet goed machtig zijn en moeite hadden met het maken van een melding.”
Meer dan energiebesparing alleen
Het project heeft haar doel van 10.000 geholpen huishoudens inmiddels behaald, ook al is het project nog niet afgerond. “Ik verwacht dat het uiteindelijke aantal zal stijgen naar 11.000 woningen. De opdracht is dan klaar maar we praten verder over hoe we op kleine schaal kunnen blijven doorgaan. Daarbij zijn de samenwerkingen die zijn ontstaan enorm waardevol. De corporaties weten elkaar nu makkelijker te vinden – bijvoorbeeld wanneer we huurders moeten benaderen in een straat die deels van
Bron: CorporatieMedia, Foto: Staedion
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.