Oriëntatie; Woningen verdelen?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2013 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Woonruimteverdeling”

Een woningcorporatie lijkt wel een soort Sinterklaas. In een grote juten zak zitten allerlei woningen en woningzoekenden hebben verlanglijstjes waarop deze woningen staan. En die verlanglijstjes hebben ze al jaren. Op het kantoor van de corporatie hebben ze het niet over verlanglijstjes of over de tijd rond 5 december. Daar hoor je termen als wachtlijsten, clusters, optienemers, punten, inschrijfduur, mutatiegraden en slaagkansberekeningen. Allemaal reuze belang-rijk bij het verdelen van woningen. Maar de vraag is: verdelen we nog wel woningen?

Vroeger was het gemakkelijk. Een corporatie had tienduizend woningen, tienduizend huurders en tienduizend woningzoekenden. Iedere vertrekkende huurder maakte zo plaats voor een nieuwe huurder. Je schreef je in, betaalde jaarlijks een bepaald bedrag en iedere dag kwam je wat hoger op de wachtlijst te staan. Na jaren wachten stond je op nummer één en kreeg je een woning toegewezen. Inderdaad, toe-ge-we-zen.

Maar tijden veranderen. Dé woningzoekende bestaat al lang niet meer. De één schrijft zich uit voorzorg in en wil over tien jaar verhuizen, de ander heeft morgen een woning nodig en kan niet wachten. En de standaard corporatiewoning bestaat ook niet meer. Van eenvoudige en betaalbare eengezinswoningen en startersappartementen tot luxe penthouses voor welgestelde senioren. Een corporatie heeft het allemaal en wil daar graag huurders voor hebben.

Woningen verdelen volgens de traditionele aanpak volstaat dan niet meer. En één model van toewijzen evenmin. Daarom worden er de laatste jaren steeds meer combinatiemodellen toegepast. De ene woning wordt toegewezen op basis van inschrijfduur, de andere wordt verloot en bij weer een andere geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt.’ Deze manier van woonruimteverdeling – vanuit de klant gedacht - wordt ook wel woonmarketing genoemd. We zien bovendien dat dit steeds meer in regionaal verband plaatsvindt. Meerdere corporaties in dezelfde regio werken samen, presenteren hun woningaanbod op één website en verzorgen in één centraal systeem de matching.

De keuze voor een systeem die dit proces ondersteunt, is er één voor jaren. Bovendien gaat het om één van de meest primaire processen van de corporatie. Belangrijke argumenten dus om niet over één nacht ijs te gaan bij de keuze voor een systeem en leverancier. Hoewel er verschillende aanbieders op de markt actief zijn met jaren ervaring, is de implementatie van woonmarketing geen herhalend ‘kunstje’.

Om een gecontroleerd en kwalitatief goed traject te kunnen doorlopen, is specifieke kennis en ervaring met woonmarketingimplementaties nodig. Het gaat daarbij niet alleen om de implementatie van een systeem. Het is een verandertraject voor meerdere corporaties dat bovendien invloed heeft op veel verschillende mensen.

Auteur: Joop Reijnhoudt is business consultant bij VVA-informatisering

Bron: CorporatieGids2013