Nooit meer vertraging door asbest: hier moet je op letten

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Loopt jouw planning ook vaak in de soep door asbest? Dat is een veelvoorkomend probleem in de bouwsector. Asbest is een gevaarlijke stof die tot in de jaren 90 veel gebruikt werd in woningen en gebouwen vanwege zijn isolerende en brandwerende eigenschappen. Helaas weten we nu dat asbest ook zeer schadelijk kan zijn voor de gezondheid en daarom is het van groot belang om te weten waar en in welke mate asbest aanwezig is in een pand.

Als aannemer kun je veel problemen voorkomen door tijdig te achterhalen of er asbest aanwezig is in een pand. Dit kan door het bouwjaar en de bouwwijze van het pand te achterhalen en door de gebruikte materialen te controleren. Zo werden er tot eind jaren 60 veel verwarmingsketels geïsoleerd met asbest en werden er tot 1994 nog asbesthoudende materialen gebruikt in woningen. Daarnaast werden voor 1985 vaak colyvinyeltegels geplaatst in hallen, badkamers en toiletten. Deze tegels bevatten vaak asbest. Tegenwoordig zul je ze bijna niet meer tegenkomen in woningen, maar wanneer ze er wel liggen, dienen ze direct verwijderd te worden

Asbesthoudende materialen
Ook rioleringen, leidingen en golfplaten op schuurtjes kunnen asbest bevatten. Gelukkig is er een uitgebreide registratie van asbesthoudende materialen en de plekken waar deze zich vaak bevinden. Door je proces op orde te hebben en te weten waar en wanneer er asbestsanering plaatsvindt, kun je je planning hierop aanpassen en onvoorziene vertraging voorkomen.

Processen vastleggen
Maar wat als je toch te maken krijgt met een pand waar asbest aanwezig is en je monteur snel aan de slag moet? Dan is het van groot belang dat je op de hoogte bent van de risico’s en de juiste maatregelen treft. Zorg dat je personeel goed opgeleid is en beschikt over de juiste beschermingsmiddelen. Het is belangrijk dat zij weten hoe ze veilig kunnen werken in een omgeving waar asbest aanwezig is. Om dit proces zo strak mogelijk vorm te geven, is het belangrijk dat niet alleen alle werkzaamheden met betrekking tot asbest nauwkeurig uiteen worden gezet, maar ook alle andere werkzaamheden die na de asbestsanering plaatsvinden, moeten zo snel en probleemloos mogelijk worden uitgevoerd. Het vastleggen van alle stappen die een werkopdracht inhoudt, kan dubbel werk en extra kosten schelen.

Risico’s minimaliseren
Bovendien is het mogelijk om te werken met asbestinventarisatiebureaus, die gespecialiseerd zijn in het onderzoeken van panden op asbest en het opstellen van asbestinventarisatierapporten. Deze bureaus kunnen je helpen om de risico’s te minimaliseren en je personeel te beschermen.

Als aannemer kun je dus veel problemen voorkomen door tijdig te achterhalen of er asbest aanwezig is in een pand en door de juiste maatregelen te treffen als dit het geval is. Door je proces op orde te hebben en op de hoogte te zijn van de risico’s, kun je je planning in goede banen leiden en ervoor zorgen dat je monteur snel en veilig aan de slag kan. Ook je processen vastleggen en stroomlijnen? Vraag een gratis demo aan om de voordelen zelf te ervaren.

Bron: Zig, Foto: Zig