In 2021 zullen veel organisaties weer aandacht besteden aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Organisaties streven in hun jaarplannen naar duurzaamheid in alle processen, en dus ook creditmanagement. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vraagt om een evenwicht tussen financieel (Profit), sociaal (People) en milieu (Planet). In deze blog zullen we per ‘P’ onderwerpen bespreken om maatschappelijk verantwoord evenwicht te realiseren op het gebied van creditmanagement.
Planet
Op het gebied van milieu kan creditmanagement een grote bijdrage leveren. Hoewel de digitalisering in veel organisaties een belangrijk aandachtspunt is, wordt een groot deel van de facturen, herinneringen en aanmaningen nog op papier verstuurd. In enkele gevallen door de wet verplicht, maar voor het overgrote deel puur uit gebrek aan digitalisering. Digitalisering heeft een direct invloed op het gebruik van papier. Elke e-mail of SMS heeft minimaal één vel papier bespaard en bij ± 60.000 berichten wordt er zelfs een hele boom bespaard.
Uit onze vorige blog ‘Versneld Digitaal’ bleek dat digitalisering in een stroomversnelling is geraakt. Communicatie, overeenkomsten en betalingen kunnen allemaal prima digitaal plaatsvinden. Daarnaast blijkt digitalisering niet alleen een winst voor organisatie op te leveren, klanten zijn er ook bij gebaat. Klanten zullen veel gemak ervaren en dit zal klanten eerder doen besluiten om actie te ondernemen.
People
Creditmanagement kan bij het sociale onderdeel van MVO veel betekenen op het gebied van schulden. In principe moet iedereen betalen voor een dienst of product dat wordt afgenomen. Organisaties kunnen echter wel voor de aankoop bepalen of de deze betaald kan worden. Zijn er twijfels of de klant aan de betalingsverplichting kan voldoen, dan kan creditmanagement de verantwoordelijkheid nemen om de levering te blokkeren of zekerheden te regelen.
Blijft een betaling uit na een aankoop, dan volgt een (bij voorkeur digitaal) aanmaantraject om de betaling alsnog te ontvangen. Organisaties zullen proberen om de wanbetalers via verschillende kanalen te benaderen en eventuele kosten (bijv WIK) zullen hierbij voor rekening van de klant zijn. Deze kosten kunnen de wanbetalers ‘opvoeden’ om de volgende keer tijdig te betalen, maar kunnen ook de schuldenproblematiek vergroten.
Kan een klant de factuur niet betalen, dan is het zaak om deze disbalans vroegtijdig te herkennen. In de ideale situatie kan de organisatie de klant nog (proactief) helpen met de betalingsproblematiek. Het aanbieden van een uitstel of een betalingsregeling zou een tijdelijk oplossing kunnen zijn. Indien het probleem groter is (bijv bij problematische schulden), dan kan de klant actief worden doorverwezen naar een schuldhulpinstantie.
Iedere organisatie heeft de verantwoordelijkheid er voor te zorgen haar klanten niet onnodig in de problemen te brengen door te snel het te betalen bedrag te verhogen door een matig incassoproces. Een substantiële verbetering van het incassoproces leidt tot minder probleemdossiers en daar is zowel de klant als de organisatie bij gebaat.
Profit
Met de juiste aandacht en een beperkte inzet kan een organisatie in principe binnen acht weken maatschappelijk verantwoord ondernemen toepassen binnen creditmanagement. In deze overzichtelijke periode is het mogelijk om het gehele aanmaantraject te digitaliseren, personaliseren en automatiseren. Maatschappelijk verantwoord incasseren is niet alleen beter voor de klant en de maatschappij, maar vooral ook voor de organisatie zelf.
Bron: Mail to Pay, Foto: Mail to Pay
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.